حرف آخر هاشمی با نمایندگان تشکل‌ها

چاپ ایمیل

حرف آخر هاشمی با نمایندگان تشکل‌ها: شرط اجرایی شدن اندیشه‌ها، حضور پر قدرت در انتخابات است

آیت‌الله اگر هاشمی رفسنجانی گفت: حرف آخر من با شما نمایندگان تشکل‌ها در استان خراسان رضوی این است که شرط اجرایی شدن اندیشه‌های شما در قوای مختلف کشور حضور پر قدرت در انتخابات است، چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه خود، اقدام به تغییر کنند.

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در ادامه برنامه‌های سفر خود به مشهد، در دیدار احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدالیون و مستقل‌ استان خراسان رضوی، استبداد را یک شیوه مرده در تاریخ بشریت خواند و گفت: با حرکت تدریجی تاریخ به سوی آرای تعیین‌کننده مردم، در آینده‌ای نه چندان دور بقایای حکومت‌های استبدادی نیز از بین می‌روند.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ضرورت استفاده از عقل و دانش جمعی برای اداره جامعه در امروز و آینده، به جایگاه دانش محوری توسعه در سند چشم‌انداز 20 ساله اشاره کرد و گفت: با استفاده از دانش است که بهره‌وری در همه زمینه‌ها بالا می‌رود و الان سیاست حاکم بر کشور، توسعه بهره‌وری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده از منابع نفتی را برداشت از منابع نسل‌های آینده دانست و گفت: کار درست این است که با استفاده از این منابع مسیر حرکت کشور به سوی دانش و تکنولوژی هموار شود.

وی با بیان اینکه «نباید حق نسل بعدی را ضایع کنیم»، گفت: می‌توانیم با استفاده از منابع تجدیدشونده، انرژی بخشی از نفت و گاز را برای نسل های آینده نگه داریم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به وجود جوانان دختر و پسر دانشجو و نسل فرهیخته و دانشمند در سراسر کشور گفت: جوانان ما منابع مناطق مختلف کشور را می شناسند و می‌توانند به عنوان نیروی انسانی کارآمد، تولید کشور را در همه زمینه‌ها علمی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان امتیازات قانون اساسی، به روند تدوین آن در سال 58 توسط عده‌ای از علمای طراز اول کشور اشاره کرد و گفت: جمهوریت و اسلامیت نظام همان است که در قانون اساسی آمده است.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری اهمیت رأی اکثریت به عنوان شیوه اداره جامعه در کشورهای دارای سیستم دموکراسی در دنیا، به مصادیقی از آن در کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: تشکل‌های سیاسی پایه‌گذار یک نظام سالم مبتنی بر دموکراسی هستند.

وی با برشمردن امتیازات وجود تشکل های سیاسی در نظام‌های دموکرات، بر ضرورت هزینه دولت برای آموزش احزاب و تشکیلات تأکید کرد و گفت: در کشور ما همه مسؤولیت‌ها انتخاباتی است و اگر کسانی تخلف می‌کنند، در درجه اول تخلف از قانون اساسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «برگزاری انتخابات یک و دو مرحله‌ای براساس قانون اساسی است» بر انتخاب مسئولان در همه سطوح کشور از سوی مردم تأکید کرد و گفت: در چنین نظامی، اگر تشکل‌ها در میان افکار عمومی اطلاع‌رسانی کنند، راهنمایی همه جانبه مردم برای انتخاب درست است.

وی با برشمردن ویژگی‌های تشکیلات برای تأثیرگذاری بیشتر در کشور، گفت: نباید کار تشکیلاتی را منحصر به نام گذاری و عضویت بدانیم و باید احزاب را تقویت کرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مصادیقی از نقش تأثیرگذار احزاب در انتخابات چند کشور مهم دنیا، گفت: این دلیلی بر رشد آگاهی مردم است که حکومت‌ها از اشغال نظامی، حکومت‌های استبدادی و موروثی و کودتاها به سوی حاکمیت مردم تغییر ماهیت می‌دهند.

وی با یادآوری چند اتفاق مهم در تاریخ اسلام، بر اهمیت رأی مردم در افکار پیامبر(ص) و امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: رسول اسلام در روزهای آخر به حضرت علی(ع) می‌فرمایند که ولایت به امر آسمان حق شماست، اما اگر مردم نخواستند، مسایل آنان را به خودشان واگذار کن.

هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع تاریخ اسلام از وفات پیامبر(ص) تا 25 سال پس از آن، گفت: حضرت علی(ع) که با ذوالفقارش، فاتح جنگ‌ها و کننده در خیبر بود، وقتی مردم نخواستند، در مزرعه خویش در ینبوع کشاورزی می‌کردند و موقعی آمدند که مردم چون یال اسب، جلوی منزل ایشان تجمع کردند.

وی این اقدام حضرت علی(ع) را نشانه‌ای از احترام به رأی مردم توصیف کرد و با بیان نکاتی از توجه به رأی مردم در دنیای معاصر، گفت: ایران اسلامی که براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیع است و سابقه درخشانی در فرهنگ و تمدن بشریت دارد، با قانون اساسی که مشروع ترین قانون کشور است، می‌تواند الگوی کشورها باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید مجدد بر تعبیر رهبری که «رأی مردم حق الناس است»، به کسانی که رأی مردم را زینت می‌دانند، گفت: به اسم اسلام، مسایل غیر اسلامی درباره اهمیت رأی مردم را در انقلاب اسلامی ترویج می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به درخواست بانوان حاضر در جلسه مبنی بر حضور بیشتر زنان در مجلس و مدیریت‌های کشور، گفت: راهکار اساسی این مسأله تحصیل خانم‌ها بود که الحمدلله با انقلاب اسلامی مهیا شده و امروز قشر زنان تحصیل‌کرده در همه سطوح کشور هستند و حضور آنان در مجلس و مسؤولیت‌ها به آرای مردم وابسته است که باز هم زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه می‌توانند در انتخابات به زنان رأی بدهند.

هاشمی رفسنجانی گفت: حرف آخر من با شما نمایندگان تشکل‌ها در استان خراسان رضوی این است که شرط اجرایی شدن اندیشه‌های شما در قوای مختلف کشور حضور پر قدرت در انتخابات است، چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه خود، اقدام به تغییر کنند.