اگر کسی شعار درست بدهد به این معنا نیست که از لحاظ سیاسی نیز درست عمل می‌کند

چاپ ایمیل

زیباکلام در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:
اگر کسی شعار درست بدهد به این معنا نیست که از لحاظ سیاسی نیز درست عمل می‌کند
استاد دانشگاه تهران گفت : اگر کسی شعار درست بدهد به این معنا نیست که از لحاظ سیاسی نیز درست عمل می‌کند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد : صادق زیباکلام در جمع دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در همایش تاریخچه اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی ایران که به همت انجمن اندیشه‌های دانشجویی و انجمن اسلامی دانشکده فنی و مهندسی این دانشکده برگزار شد، با بیان تاریخچه اصلاحات در کشور، در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل اصلاح طلبان نتوانستند اتحاد لازم را در سال 84 در میان خود حفظ کنند، بیان داشت: بخشی از این سئوال درست است؛ زیرا ما در سال 84 چوب عدم اتحاد و انسحام بین نامزدهای اصلاح طلب را خوردیم.
وی با بیان اینکه این واقعیت تلخ را باید اصلاح طلبان بپذیرند و من به آن اذعان می‌کنم، خاطرنشان کرد: واقعیت مهم این است که اگر کسی شعار درست بدهد به این معنا نیست که از لحاظ سیاسی نیز درست عمل می‌کند؛ به این نحو که اگر مدیریت دانشگاه آزاد را به صادق زیباکلام بدهند وی کاری خواهد کرد که شما به مدیریت هیتلر نسبت به من افتخار خواهید کرد.
استاد دانشگاه تهران گفت: اصلاح طلبان علاوه بر این موضوع گرفتار یک مشکل دیگر نیز شدند و آن این مطلب بود که در دوم خرداد ۷۶ خاتمی در عین غیر ممکن بودن ممکن را ایجاد کرد و هشت سال مدیریت دولت را به دست گرفت؛ اما در این مدت نتوانست انتظارات بسیاری را که در میان مردم نسبت به دولت وی شکل گرفته بود برآورده سازد.
این کارشناس مسائل سیاسی سرخوردگی مردم در هشت سال دولت اصلاحات را دلیل دوم رای نیاوردن این طیف در سال 84 دانست و متذکر شد: دلیل دیگر عدم موفقیت اصلاح طلبان شعارهای خاص نامزد اصولگرایان بود که با رابین هود دانستن خود و قیام علیه خوردن و پاشیدن ها توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند.
زیباکلام انتخابات اسفند ماه سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی را برای اصلاح طلبان حساس دانست و متذکر شد: این امکان وجود دارد که وحدت موجود در میان اصلاح طلبان که در سال ۹۲ منجر به پیروزی روحانی شد را برای بار دیگر نتوانیم احیا کنیم.
وی افزود: دلیل این حرف احتمال این فرضیه است که در انتخابات مجلس اسفند ۹۴ عده ای به سمت روحانی، عده ای همراه با عارف و عده ای کارگزاران سازندگی را حمایت کنند و در نهایت نتایج این انتخابات نیز با شکست اصلاح طلبان روبرو شود.
زیباکلام بخشی از فعالیت های جریان اصلاح طلب را حفظ وحدت اصلاح طلبان دانست و یادآور شد: اصلاح طلبان در جریان انتخابات اسفند ۹۴ با دو خطر عمده روبرو هستند در ابتدا اینکه عده ای به بهانه فتنه سال ۸۸ عده ای از نیروهای این طیف را رد صلاحیت خواهند کرد و من این را با اطمینان می‌گویم آتش بازی که در بزرگداشت راهپیمایی ۹ دی در زنده نگاه داشتن فتنه ۸۸ در سال گذشته در کشور ایجاد شد فقط به این خاطر است که داستان فتنه زنده بماند که بر این اساس در رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح طلب به وسیله شورای نگهبان موفق شوند.
این کارشناس اصلاح طلب ضمن بیان این نکته که مشکل دوم در این مسیر مربوط به خود اصلاح طلبان است، تصریح کرد: مشکل دیگر در این مسیر نبود انسجام میان خود اصلاح طلبان می‌باشد؛ به نحوی که حتی اگر شورای نگهبان براساس قانون عمل کند و به شکل سلیقه ای به رد صلاحیت چهره های اصلاح طلب نپردازد باز هم ما بدون داشتن اتحاد درونی نخواهیم توانست کرسی های مجلس را به دست بیاوریم.
زیباکلام در پاسخ به این سئوال که آیا برخی شخصیت ها مانند عارف به دنبال اصلاح طلبی حکومتی هستند یا خیر، بیان داشت: یکی از مشکلات و ایراداتی که میان ما وجود دارد، این است که اجازه می‌دهیم اصولگرایان برای ما تعیین تکلیف کنند و این در حد و اندازه یک اصلاح طلب نیست.
وی ادامه داد: ما باید حتی در صورتی که در میان نامزدهای اصولگرا افراد میانه رویی را مشاهده کردیم به سمت آنها حرکت کرده و آنها را در میان خود بپذیریم.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اصلاح طلبی را یک طیف و جریان دانست و با انتقاد از کسانی که اصلاح طلبی را یک بیرق و یونیفرم می‌دانند، گفت: چهره های اصلاح طلب مانند حسن خمینی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و عارف در حقیقت در کنار هم قرار می گیرند تا بگویند اصلاح طلبی چیزی بیش از یک بیرق و یونیفرم است.
وی ادامه داد: شما باید هر کسی را که به پایداری دموکراسی، آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر و آزادی بیان در این کشور اعتقاد دارد بر چسب اصلاح طلب بزنید و بدانید اصلاح طلبی به معنای موارد گفته شده است.
در ادامه غلامزاده، نماینده انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه چگونه می‌توانند محمد خاتمی را حذف رسانه‌ای کنند، بیان داشت: لطفا پاسخ دهید اگر شورای نگهبان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بتواند چهره های اصلاح طلب را رد صلاحیت کند روحانی وارد عمل خواهد شد یا خیر؟
این فعال دانشجویی گفت: آیا اصلاح طلبان با وجود پایگاه اجتماعی قوی که دارند به حمایت روحانی احتیاجی دارند یا خیر و در نهایت این پاسخ را به ما بدهید که اعتدال از سوی روحانی یک حقیقت است و یا یک محافظه کاری که او تلاش دارد در سایه آن اهداف خود را جلو ببرد؟
زیباکلام در پاسخ به سئوال اول غلامزاده با بیان اینکه به نظر من بزرگترین مشکل خاتمی افکار و اعتقاد او نیست، خاطرنشان کرد: به نظر من به هیچ عنوان افکار و اعتقادات خاتمی رادیکالی به شمار نمی‌رود در حقیقت بزرگترین مشکل محمد خاتمی محبوبیت بالای او در میان مردم است؛ به نحوی که جریان مقابل نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد تا از این محبوبیت بکاهد.
این کارشناس سیاسی اصلاح طلب گفت: پایگاه عمیق و گسترده خاتمی به دلیل داشتن محبوبیت در میان مردم وی را نه تنها ممنوع التصویر بلکه جریان مقابل را مجبور به ممنوع المنبر کردن وی کرده است.
وی در پاسخ به این سئوال که جریان اصلاح طلب چه نیازی به روحانی دارد، متذکر شد: این شیوه نگاه کردن به دولت یازدهم به هیچ عنوان درست نیست؛ زیرا ما شریک دولت یازدهم هستیم.
زیباکلام حمایت برخی افراد شاخص اصلاحات را دلیل پیروزی روحانی در انتخابات 24 خرداد سال 92 دانست و تصریح کرد: اگر حمایت این افراد از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نبود، روحانی تنها صاحب دو میلیون رای می‌شد و اگر توانست 19 میلیون رای را از آن خود کند به این دلیل است که خاتمی، رفسنجانی و زندانیان سیاسی اعلام کردند هر کس به ما اعتقاد دارد به روحانی رای دهد.
زیباکلام انسجام میان اصلاح طلبان را نیاز امروز آنان دانست و با تاکید دوباره بر این نکته بیان داشت: بسیاری از مردم با تکیه بر صحبت های افرادی چون من به روحانی رای دادند اکنون ما باید به آنها چه بگوییم اگر حمایت خود از دولت یازدهم را کنار بگذاریم؟
وی ادامه داد: جریان اصلاح طلب با دولت یازدهم به ائتلاف رسیده است و از روحانی با تمام وجود حمایت می‌کند، ما حق نداریم به صورت غیر مفعولانه حمایت سیاسی خود از روحانی را کنار بگذاریم.
این کارشناس سیاسی اصلاح طلب، با انتقاد از اصلاح طلبانی که این رویکرد را نسبت به روحانی دنبال می‌کنند، گفت: اصلاح طلبانی که نسبت به روحانی چنین نگاهی دارند در اشتباه کامل هستند؛ زیرا اصلاح طلبان در این کشور هیچ چیز به جز پایگاه اجتماعی و مردمی خود ندارند ونه پایگاه نظامی و نه حمایت روحانیت و نه هیچ چیز دیگر در کنار این جریان وجود نداشته و ندارد پس مسئولانه رفتار کردن نسبت به دولت روحانی وظیفه امروز اصلاح طلبان است.
وی در پاسخ به این سئوال که رفسنجانی به چه دلیل امروز در کنار اصلاح طلبان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: رفسنجانی امروز اعتبار اجتماعی زیادی پیدا کرده است و یکی از بزرگترین گلایه‌های اصولگرایان که قبلا با نام محافظه کاران شناخته می شدند همین موضوع است که چرا وی از ناطق نوری حمایت نکرد.
زیباکلام به انتخابات خرداد سال ۷۶ اشاره کرد و افزود: در سال ۷۶ رفسنجانی اعتباری را که امروز دارد در اختیار نداشت و آن قدر هم مهم نبود که او از چه کسی حمایت می کند؛ اما نیروی سیاسی کارگزاران موجب شد حمایت رفسنجانی و کرباسچی از خاتمی موجب موفقیت وی در این انتخابات شود.
وی دستگیری کرباسچی را به دلیل حمایت وی از خاتمی دانست و خاطرنشان کرد: پس از انتخابات سال ۷۶ کرباسچی را به بهانه های مختلف دستگیر کردند که به نظر من دلیل اصلی این دستگیری حمایت وی در این سال از خاتمی بود.
زیباکلام در پاسخ به این سئوال که آیا در همین مکان حاضر به مناظره با حسن عباسی هستید یا خیر؟ بیان داشت: من در حقیقت نمی‌دانم عباسی چه می گوید؛ اما در عین حال حاضرم با وی در همین مکان مناظره داشته باشم.
این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سئوال که امام آمریکا را شیطان بزرگ دانستند؛ اما شما امروز در صحبت هایتان این موضوع را رد می‌کنید، خاطرنشان کرد: شما می گویید امام 40 سال پیش آمریکا را شیطان بزرگ دانسته است؛ اما من می گویم با توجه به صحبت های امام (ره) که زمان، اجتهاد پویا و دیگر موارد را نیاز یک حکومت می‌دانستند اگر در سال 94 امام خمینی(ره) در بین ما بودند باز به آمریکا شیطان بزرگ می گفتند؟
وی در بخش پایان سخنان خود در پاسخ به این سئوال که حذف یارانه ها برای برخی اقشار جامعه و بالا رفتن قیمت ها در برخی محصولات آیا در ماه‌های منتهی به انتخابات اسفند ۹۴برای دولت روحانی ایجاد مشکل نخواهد کرد، گفت: احتمالا این موارد مقداری به انتخابات 94 برای جریان اصلاح طلب و دولت یازدهم صدمه وارد خواهد کرد؛ اما باید در کل گفت یکسری سیاست های اقتصادی در کشور ایجاد شده است که خیر و صلاح بلند مدت کشور را در نظر نگرفته و تنها جهت کسب رای برپا شده اند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ارائه انرژی ارزان در قالب بنزین، نفت و آب و دادن یارانه فله ای به اقشار پردرآمد و کم درآمد در کشور از جمله این سیاست‌هاست که تنها جهت کسب رای در کشور برنامه ریزی شده اند.
زیباکلام در پاسخ به این سئوال که چرا شما اسرائیل را به رسمیت می شناسید ضمن بیان این نکته که من تنها کسی نیستم که اسرائیل را در مرزهای سال ۱۹۴۸ و ۱۳۲۷ به رسمیت می‌شناسد، متذکر شد: کسانی که این سئوال را از من دارند باید علاوه بر من از پارلمان اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و حتی فلسطینی ها این انتقاد را داشته باشند؛ زیرا این سه طیف نیز اسرائیل را در مرزهای ۶۷ سال پیش خود از سوی سازمان ملل در کنار فلسطین به رسمیت می شناسند.
زیباکلام در پاسخ به این سئوال که به نظر شما اصلاحات در طول هشت سال روی کار آمدن خاتمی موفق بوده است یا خیر؟ بیان داشت: من در این همایش به تاریخچه اصلاحات اشاره کردم و اشاره ای به رفتار این طیف در طول هشت سال مدیریت خاتمی نداشتم، در واقع باید گفت در طول آن هشت سال سیاست‌های درستی از سوی اصلاح طلبان در پیش گرفته نشده و عزل و نصب‌های خوبی نیز نداشته ایم.