برگزاری مناظره قدیری ابیانه و غلامرضا انصاری در دانشگاه

چاپ ایمیل

مناظره محمد حسن قدیری ابیانه  و غلامرضا انصاری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهدبرگزار گردید .
محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک و غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران پیرامون حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (انرژی هسته ای )با یک دیگر مناظره کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد : محمد حسن قدیری ابیانه در این مناظره که در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد گفت :  اگر بخواهيم اين مساله كه تحريم‌ها چگونه برداشته مي‌شود را بررسي كنيم بايد ابتدا بگوييم كه چه شد اين تحريم‌ها برقرار شد.
وی دو ریشه عمده تحریم را وضعیت اقتصادی کشور و اقتصادی متکی به نفت دانست و گفت : متاسفانه مردم ما اهل کار و تلاش و رعایت الگوهای کاری نیستند بطوریکه ساعت كاري مفيد در ايران در شمار كمترين ساعت‌ها و 22 دقيقه در طول روز است، در حالي كه در ژاپن ساعت كاري مفيد 8 ساعت است.
وی علت دیگر دچار شدن به تحريم‌ها را فتنه سال 88  برشمرد و خاطر نشان کرد :  انتخابات باشكوهی که برگزار شد با دروغ تقلب به آشوب كشاند شد و با اين اتفاق دشمن در دل احساس اميد كرد كه مي‌تواند بين جامعه ما شكاف ايجاد كند که اگر در انتخابات سال 92 اصولگرايان هم ادعا مي‌كردند كه تقلب شده است مطمئن باشيد كه اين مذاكرات نمي‌توانست پا بگيرد و ايران با موضع قدرت جلو برود.
قدیری ابیانه با بیان اینکه تمام كساني كه کالای خارجی را به کالای ایرانی ترجیج می دهند ، هيات ايراني را در مذاكرات تضعيف مي‌كنند ، تاکید کرد : خرید کالاهای خارجی نیاز ايران به ارز را بالا مي‌برد و افزايش ارزش ارز يك نقطه ضعف براي ماست.
غلامرضا  انصاري در ادامه با بیان اینکه باید بدانیم که تنها با داشتن قدرت نظامي، اقتصادي يا فرهنگی و اجتماعي نمي‌توانيم پيشرفت كنيم اظهار داشت :  همه عوامل دست به دست هم مي‌دهند تا مولفه‌هاي قدرت براي يك نظام شكل بگيرد مثلا در هشت سال دفاع مقدس شرايطي به وجود آمد كه كشور در بسياري از زمينه‌ها به خود كفايي برسد.
وی با تاکید بر اینکه در عرصه سياسي هنر مذاكره و ديپلماسي است که مي‌درخشد ، اظهار داشت :  جنگ مقابل دشمن آسان است چون جبهه‌ها مشخص‌اند اما در ميز مذاكره با قدرت‌هاي جهاني كه يك قدرت مي‌تواند داراي ده‌ها حمايت كننده باشد، سحر كلام و هنر بيان است كه در جهت حفظ منافع مي‌تواند موثر باشند.
وی  تيم مذاكره كننده فعلي را يكي از كارآمدترين و زبده‌ترين تيم‌ها دانست و گفت : در دوازده سال گذشته نگاه به پرونده هسته‌اي کشور ، چه زماني كه دكتر روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي بود و چه زماني كه جليلي بود،  امنيتي بود اما  اولين هنر دولت فعلي اين بود كه پرونده مذاكرات را از حوزه امنيتي خارج كرد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد : اين هنر تيم مذاكره كننده است كه چطور بتوانيم بيشترين امتياز را بگيريم و كمترين امتياز را بدهيم و بتوانيم كاري كنيم تا ايران‌هراسي را در جهان از بين ببريم .
قديري ابيانه در ادامه با بیان اینکه هيات ديپلماسي فعلي ما هياتي خبره است و ظريف در دولت قبل هم سفير ايران در سازمان ملل بود، گفت: مطمئن نيستم كه مذاكرات به نتيجه برسد وقتي كه شرمن مي‌گويد «تمام تحريم‌هاي حقوق بشري براي مدت طولاني باقي خواهد ماند» چگونه خوش‌بين باشيم؟ كري هم در كنگره تاكيد كرد كه ايران هيچ برنامه‌اي براي سلاح هسته‌اي ندارد بنابراين همه اين حرف‌ها بهانه است.
وي با انتقاد از برداشتن تابلويي در سطح شهر درباره عدم صداقت آمريكايي‌ها افزود: وقتي اوباما در مكالمه تلفني‌اش مي‌گويد «ما در داخل مخالفاني داريم» به چه معني است؟ آيا مي‌خواهد نقطه ضعفش را بگويد و يا مي‌خواهد امتياز بگيرد در حالي كه كارگردان ايراني مي‌گويد «هر توافقي كه انجام شود بهتر از توافق نكردن است».
قدیری ابیانه تصریح کرد : اجازه دهيد كه مخالفان مخالفتشان را اعلام كنند حتي بروند جلوي وزارت خانه تجمع كنند، اين اقدامات  به نفع هيات ايراني است و در صورت توافق نكردن همه بايد انگشت‌ها را به سمت آمريكا ببريم.
در ادامه غلامرضا انصاری با اشاره به اینکه  كاغذپاره شمردن قطع‌نامه‌ها منجر به 6 قطع‌نامه عليه ما شد و در قطع‌نامه آخر الزامات بسياري براي ايران در نظر گرفته شد ؛  اظهار داشت : اما دولت تدبير و اميد در عرض سه ماه توانست تفاهم‌نامه ژنو را به امضا برساند كه در آن بدون عقب‌گرد درباره موضوع هسته‌اي از تصويب تحريم‌هاي جديد جلوگيري كند.
وي با بیان اینکه توسعه بايد همه جانبه باشد و نمي‌توان در یک زمينه مانند اقتصادي رشد كرد و بقيه حوزه‌ها را رها كرد، عنوان كرد: مثلا توسعه سیاسی هم جزء توسعه است و ما آزادي را يكي از زيرساخت‌هاي توسعه مي‌دانيم ما بايد بتوانيم همديگر را نقد كنيم و بايد اجازه دهيم آراي مختلف بيان شود.
انصاري با بيان اينكه موضوع فتنه دكاني براي برخي‌‌ها در مملكت شده است و ما نمي‌دانيم تا چند سال ديگر فتنه فتنه مي‌كنند، افزود : وفاق خرداد92 محصول حركت روبه جلوي اصلاح‌طلبان در عرصه سياسي بود  و ما بايستی در عرصه سياست همانند رودخانه باشيم كه تمام ناپاكي‌ها را از بين مي‌برد چرا که  مرداب بودن به خودي خود به نيستي تبديل مي‌شود؛ اگر يك زخم را كهنه را مدام بتراشيد و بخراشيد به ضررمان مي‌شود.
عضو شوراي شهر تهران گفت: بله درست است بايد مخالفين مذاكرات بتوانند حرفشان را بزنند اما نه اينكه از نهادها و تريبون‌هاي رسمي اعلام شود بلكه NGOها و نهادهاي دانشجويي بايد انتقاد كنند؛ زماني كه تريبون‌هاي رسمي مي‌آيند و انتقاد مي‌كند تبعات بدي را براي كشور دارد.
وی گفت : معتقدم اگر عده‌اي چوب لاي چرخ مذاكرات نگذارند و دلواپس نباشند قطعا مذاكرات به نتيجه مي‌رسد.
قديري ابيانه در ادامه گفت: گفته شد كه در دولت گذشته فساد و رانت بيداد كرد اما بايد از كساني گفت كه در آن دولت سرمايه بسيار به دست آوردند و اكنون عضو اين دولت هستند.
قديري ابيانه ادامه داد: گفتند كه چرا فتنه فتنه مي‌كنيد اين فتنه براي كشور مساله ايجاد كرده است .  يك رييس جمهور هشت سال شعار جمهوريت و مدنيت داد اما در انتخابات سال 88 به موسوي تبريك گفت و نشان داد كه هيچ پايبندي به مدنيت و جمهوريت ندارد.
وي با بيان اينكه حتي اگر درود بر آمريكا هم بگوييم چيزي از دشمني آمريكا كم نمي‌شود، اضافه كرد: نقد حق مردم است من از رئيس جمهور خواهش مي‌كنم كساني كه نقد مي‌كنند را مدام به جهنم حواله ندهد.
در ادامه این مراسم،‌آقایان قدیری ابیانه و انصاری به پرسش های مطرح شده از سوی  دانشجویان پاسخ گفتند.