سرپرست مركز آموزشي و فرهنگي سما مشهد:
سما يك آموزش و پرورش كوچك در سطح كشور است
سرپرست مركز آموزشي و فرهنگي سما مشهد گفت : مجموعه سما صرفا يك مجموعه غيرانتفاعي و اقتصادي نيست بلكه يك آموزش و پرورش كوچك در سطح كشور است.به گزارش روابط عمومي سما مشهد ، محمود مدرسي در آيين توديع و معارفه مديريت موسسه زبانهاي خارجي سما مشهد كه با حضور مدير و اعضاي هيات علمي گروه زبان دانشگاه آزاد اسلامي مشهد ، مديران مدارس سما و جمعي از مدرسان آموزشگاههاي زبان سما مشهد ، در سالن اجتماعات مجتمع آموزشي پسرانه سما (3) برگزار شد گفت : مجموعه سما صرفا يك مجموعه غيرانتفاعي و اقتصادي نيست بلكه يك آموزش و پرورش كوچك در سطح كشور است كه مي تواند به جريان آموزش كمك بكند و يك موسسه آموزشي به معناي جامع است كه مي تواند در جريان آموزش كشور موثر باشد.
وي با اشاره به اهميتي كه موضوع زبان آموزي در توسعه تكنولوژي در سطح بين المللي دارد ، عدم بكارگيري آن را يك مانع مهم بر سر راه زبان آموزي در كشور دانست و افزود : يادگيري زبان يك مقوله است و بكارگيري آن يك مقوله ديگر كه در اين بخش با يك معضل در كشور مواجه ايم كه ريشه فرهنگي داردو اگر زبان در محاورات بكار گرفته نشود و تكرار نشود فراموش خواهد شد. پس ما در آموزش زبان نبايد صرفا نقش آفريني كنيم بلكه با بكارگيري آن به جريان سازي زبان آموزي در كشور كمك كنيم.
وي استفاده از ظرفيتهاي دانشگاه آْزاد اسلامي را در اين خصوص بسيار موثر دانست و افزود : تاسيس شهرك زبان ، آموزش هنر و مهارت به زبان انگليسي به بچه ها ، ادغام هنر آموزي و زبان آموزي و ايجاد فضا و امكاناتي كه بچه ها فرصت تمرين در آن را داشته باشند ازجمله راهكارهايي است كه به جريان توسعه زبان آموزي كمك مي كند.
سرپرست مركز آموزشي و فرهنگي سما مشهد در ادامه تاكيد كرد : ما نبايد خود را به زبان انگليسي محدود كنيم و بايد ببينيم ارتباط ما با كدام كشورها بيشتر است. انتظار ما از موسسه زبان اين است كه علاوه بر زبان انگليسي روي زبان تركي و عربي نيز كار كند.
در ادامه ، مدير سابق موسسه زبان سما مشهد به بيان تاريخچه و عملكرد موسسه زبان سما مشهد پرداخت و گفت : موسسه زبان سما مشهد از تابستان 81 با دو آموزشگاه دخترانه و پسرانه و جذب 344 زبان آموز شروع به كار كرد كه اين آمار در سال 84 با جذب 4047 زبان آموز به بالاترين تعداد خود رسيد و پس از آن با سير نزولي آمار زبان آموزي مواجه بوده ايم و در حال حاضر در مجموع حدود 400 نفر زبان آموز در 3 آموزشگاه زبان به زبان آموزي مي پردازند و تعداد 25 مدرس در 33 كلاس درس به كار تدريس مشغولند.
اميني در ادامه ، ازدياد آموزشگاههاي زبان در سطح شهر ، اجراي طرح SCBI (آموزش دروس پايه به زبان انگليسي) ، كاهش نرخ حق الزحمه هاي مدرسان و عوامل اجرايي و حذف سوپروايزر از تشكيلات موسسه را از مهمترين عوامل افت آمار زبان آموزي در چند سال اخير عنوان كرد.
وي با بيان اينكه بهترين مبلغان آموزشگاههاي زبان ، خود زبان آموزان هستند ، بر ارتقاء كيفيت آموزشي در اين آموزشگاهها تاكيد كرد و افزود : اگر عملكرد مدرسان ما خوب باشد و رضايت زبان آموزان حاصل شود قطعا رشد زبان آموزي خواهيم داشت.
دكتر محسن روشن ضمير مدير جديد موسسه زبان سما مشهد كه سابقه عضويت 20 ساله در هيات علمي گروه زبان دانشگاه آزاد اسلامي مشهد را در كارنامه خود دارد ، نيز در اين مراسم نرخ پايين حق الزحمه هاي مدرسان را يكي از چالشهاي پيش روي موسسه زبان سما عنوان كرد و افزود : درصد حق الزحمه ها يقينا روي كيفيت كار معلمان و مدرسان ما تاثير خواهد داشت و ما با انجام كارهاي فرهنگي جهت جذب زبان آموز منابع مالي موسسه را مي توانيم افزايش دهيم و هر قدر منابع مالي بيشتر باشد كيفيت كار آموزشي بالاتر خواهد رفت.
وي با انتقاد از سيستم مديريتي آموزشگاههاي زبان ، ضعف اين سيستم را يكي ديگر از چالشهاي موجود بيان كرد و افزود : مديران مدارس ما با مديران آموزشگاههاي در يك راستا حركت نمي كنند. مديران مدارس بخاطر ارتباط مستقيمي كه با اوليا دارند مي توانند باعث جلب اعتماد آنان و جذب زبان آموز بشوند و از طرفي مديران مدارس در بالابردن كيفيت آموزشي نيز مي توانند به موسسه زبان كمك كنند.
دكتر روشن ضمير ارتقاء كيفيت آموزشي را اولين قدم در مديريت خود در موسسه زبان عنوان كرد و افزود : در اين راستا با برگزاري دوره هاي آيلتس ، TTC و دوره هاي ضمن خدمت و بازآموزي ، اين هدف را محقق خواهيم كرد.
وي اظهار اميدواري كرد : با ارائه كار خوب و حمايت معاونت محترم سما و مديران مدارس يقينا آينده خوبي براي موسسه زبان فرهم خواهد شد.
در اين مراسم همچنين با اهداء هديه و لوح سپاس ، از زحمات آقايان اميني و سقلاطون در سمت مدير و سوپروايزر سابق موسسه زبان تقدير و آقايان دكتر روشن ضمير و دكتر صدوق به عنوان مدير و سوپروايزر جديد اين موسسه معرفي شدند.