• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • دکتر طهرانچی در اجلاس مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد:  رویداد ملی «عصر امید» بزرگترین رخداد علم و فناوری کشور بود

دکتر طهرانچی در اجلاس مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد:  رویداد ملی «عصر امید» بزرگترین رخداد علم و فناوری کشور بود

چاپ ایمیل

دکتر طهرانچی در هشتمین اجلاس مسئولان کانون‌های بسیج اساتید مراکز استان و واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی، نشست سراسری مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و نشست معاونان فرهنگی مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز از سفر به استان خراسان رضوی، صبح پنجشنبه در هشتمین اجلاس مسئولان کانون‌های بسیج اساتید مراکز استان و واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی که با محوریت جهاد تبیین برگزار شد، حضور یافت.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست، با درود با محضر علی بن موسی الرضا (ع) و با اشاره به نقش این امام همام در خلق تمدن اسلامی، گفت: اسلام دین زمان‌شناسی است و «وقت‌شناسی»، «قدرشناسی» و «قیام بموقع» موضوعاتی است که هر روز در دین ما یادآوری می‌شود. بنابراین ما به عنوان یک مسلمان باید به این سه موضوع توجه داشته باشیم؛ چرا که اکنون اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است و اگر متوجه رخدادها نباشیم و در بزنگاه‌ها اقدام نکنیم، دچار خسران خواهیم شد؛ همانطور که در تاریخ نیز نمونه‌های زیادی از غفلت‌ها ازجمله در داستان حضرت سلیمان و قیام عاشورا شاهد بوده ایم.

وی با ارائه گزارش تحلیلی از برگزاری رویداد ملی «عصر امید» دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: درست در زمانی که همه دانشگاه‌ها را رخوت گرفته بود و دغدغه دانشگاه‌ها به حضوری شدن یا عدم حضور دانشجویان و مسائل ملی، غذا، خوابگاه‌ها و... محدود بود، دانشگاه آزاد اسلامی رویداد ملی برگزار کرد که مطابق با شعار سال بود و نام آن را «عصر امید» گذاشت. ما در این رویداد دست عنایت خداوند را دیدیم و شاهد جلوه و عظمت بی‌نظیر دانشگاه آزاد اسلامی بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این راستا دبیرخانه هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از این رویداد تهیه کرد که توجه به آن خالی از لطف نیست. براساس این گزارش میدانی؛ رویداد ملی «عصر امید» قوی ترین کاری است که در رابطه با شعار سال اتفاق افتاده است. این رویداد تغییر جهت دانشگاه آزاد اسلامی را نشان داد و همچنین به تقویت باور عمومی و ارتقای اعتمادبه‌نفس و امید در زمانی که دشمنان باور جوانان ایرانی را هدف قرار گرفته‌اند، انجام شد. این رویداد باعث ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی و بازتعریف ماموریت‌های اساسی این دانشگاه نیز شد.

دکتر طهرانچی با اشاره به حضور بیش از 18 استاندار، 58 نماینده مجلس، صنعتگران، کارخانه‌داران و بیش از 20 هزار بازدیدکننده از نمایشگاه عصر امید، گفت: در این نمایشکاه و رویداد ملی، همه استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند که دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور 411 هسته و واحد فناور، واحد علوم و تحقیقات با 283 و استان تهران با 360، استان خراسان رضوی با 232 هسته و واحد فناور و ایده، جزو استان‌های با بیشترین محصول و ایده در نمایشگاه بودند. در انتهای این جدول نیز استان کهگیلویه و بویراحمد با 27 و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با 25 هسته و واحد فناور و محصول در این نمایشگاه حضور داشتند. نکته مهم این رویداد، حضور همه اجزا و ارکان دانشگاه آزاد اسلامی بود.

وی بازنشانی توانمندی‌های درونی و بیرونی دانشگاه آزاد اسلامی و بروز قدرت دانشگاه پس از دو سال درگیری با کرونا و افزایش نشاط علمی، افتخار سازمانی و نمایش شبکه دانشگاه را از مهمترین پیامدهای رویداد عصر امید براساس گزارش دبیرخانه هیأت موسس این دانشگاه برشمرد و افزود: براساس نظرسنجی انجام شده در این گزارش؛ رویداد «عصر امید» بزرگترین رخداد علم و فناوری کشور به زعم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بوده است. همچنین 80 درصد افراد معتقد بودند که این رویداد در کسب و کار موثر بوده و 76 درصد نیز در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که نظرشان درباره دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه آماری از شرکت کنندگان در رویداد ملی «عصر امید» پرداخت و گفت: 62 درصد شرکت کنندگان در نمایشگاه، استارت‌آپ بودند، 24 درصد آنها واحدها و هسته‌های فناور بودند که از این تعداد 42 درصد تاسیس شده، 11 درصد در حال تأسیس و 27 درصد ایده‌های دانش بنیان و فناور بودند. از این تعداد 52 درصد در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مستقر هستند، 26 درصد مرتبط با دانشگاه بوده و 8 درصد نیز در پارک علم و فناوری حضور دارند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که 60 درصد استارت آپ‌های دانشگاه آزاد اسلامی بعد از سال 1398 و 45 درصد دیگر نیز بعد از سال 1398 تاسیس شده است. همچنین 76 درصد استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در قالب دولتی و ذیل معاونت علم و فناوری نیستند و 70 درصد نیز دانش بنیان نشده‌اند که این آمار نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش دوبرابری شرکت‌های دانش بنیان براساس توصیه مقام معظم رهبری دارد.

وی با بیان اینکه پیش از برگزاری رویداد دانشگاه آزاد اسلامی، دستاوردهای دانش بنیان، فناورانه و علمی پژوهشی این دانشگاه به این میزان بروز و ظهور نداشت، گفت: اکنون وظیفه سنگینی داریم. حایت از این شرکت‌ها و ایده‌ها، یکی از مسئولیت‌ها و وظایف ماست. براساس آمار ارزیابی‌شده، 40 درصد شرکت‌ها و واحدهای فناور به سرمایه ای کمتر از یک میلیارد تومان نیاز دارند. همچنین 70 درصد این شرکت‌ها تا 20 نیروی انسانی را مشغول کار کرده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در جریان برگزاری رویداد «عصر امید»، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی توانست 2 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند. مبلغ 85 میلیارد تومان نیز قرارداد با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه منعقد شد. علاوه بر این، 200 شرکت و واحد فناور و ایده دانشگاه آزاد اسلامی نیز به برنامه «میدان» رسانه ملی معرفی شدند که از این تعداد، 50 شرکت برای حضور در این برنامه پذیرفته شد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه امر مقام معظم رهبری در شعار امسال، توجه به تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی بود، گفت: از این رو دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار شعار سال و امیدآفرینی در نسل جوان شد.

به جای لغت «استاد معارف»، از کلمه «استاد مرشد» استفاده خواهیم کرد

دکتر طهرانچی در ادامه برنامه‌های روز پنجشنبه خود، در نشست سراسری مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافت.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، دکتر محمد قربانی گلشن آبادی معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، دکتر محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و دکتر عباس اشرفی رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

 دکتر طهرانچی در این نشست با تأکید بر لزوم توجه به تعلیم و تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی دانشجویان، گفت: نظرسنجی که از جامعه دانشجویان صورت گرفته، نشان می‌دهد که دانشگاه در کانون توجه جوانان قرار ندارد. از این رو برای نقش آفرینی دانشگاه در ابعاد تربیتی اخلاقی، فرهنگی و هویتی دانشجویان باید تحول گرا باشیم و تحول قوه عاقله کشور نیازمند تحول مستمر و صیرورت دائمی است. دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین سند تحول و تعالی، هسته کانونی خود را تربیت قوه عاقله قرار داده است و در یکی از 10 بسته کاری به ارتقای تربیت فرهنگی اخلاقی و هویتی دانشجویان پرداخته است.

وی تعلیم و تربیت معارفی را یکی از ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: انتظاری که از مدیران گروه معارف اسلامی و اساتید این حوزه داریم این است که دروس معارف باید به هر سه وجه بینش، کنش و گرایش دانشجویان توجه و برای آنها برنامه داشته باشد. واقعیت این است که با 19 واحد درسی، دروس معارف اسلامی، کسی درس دین نمی آموزد و لازم است اساتید معارف آنچه که دانشجویان را در بازشناسی حق از باطل و درست و از غلط توانا می‌سازد، به دانشجویان بیاموزند تا انسان‌هایی هوشیار، باتدبیر و حال اندیش نسبت به رفتارشان باشند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چرخش تحول آفرین از ناکارمندی فرهنگی و تربیتی به اجتماعی تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش مدار و درون ساز یکی از 5 رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی این دانشگاه است، تصریح کرد: ما در حوزه معارف نیازمند اساتیدی هستیم که تفقه در دین کرده باشند و مرشد باشد، چرا که مرشد می‌تواند بینش‌ساز، گرایش‌ساز و کنش‌ساز باشد که در آموزش آنها هدایت نیز باشد. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد از درس‌محوری به سمت دانشجومحوری و مربی حرکت کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به مدل دانشگاه آزاد اسلامی برای دروس معارف، گفت: در این مدل، موظفی اساتید براساس ترکیبی از تعداد دانشجو و تعداد استاد خواهد بود و بجای آنکه 16 واحد موظفی به استاد بدهیم، از این روش استفاده خواهیم کرد. همچنین به جای لغت استاد معارف، از کلمه استاد مرشد استفاده خواهیم کرد. در این مدل 50 دانشجو از بدو ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی در کنار استاد مرشد گروه معارف خواهند بود. این مدلی است که ترسیم شده و در حال تکمیل و نهایی شدن است.

وی همچنین پیشنهاد داد که اساتید گروه معارف هر 5 سال یک بار از فرصت مطالعاتی استفاده کنند.

در پایان این نشست، از تعدادی از کتاب‌های منتشرشده توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

«تزکیه اجتماعی» بخشی از وظیفه مدیران در اجتماع است

حضور در نشست معاونان فرهنگی مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی و معرفی و تقدیر از مراکز مشاوره برگزیده، از دیگر برنامه‌های دکتر طهرانچی در سفر به استان خراسان رضوی بود که با حضور دکتر علی سروری مجد رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه و دکتر محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی واحد مشهد برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه در حوزه فرهنگی موضوع مخاطب شناسی و قرار گرفتن در منظر مخاطب و دانستن سطح مقطع با مخاطبان بسیار مهم است، گفت: متأسفانه در مقوله فرهنگی به نقطه‌ای رسیده ایم که مردم درکی از کسانی که باید در امر فرهنگ موثر باشند، ندارند. یا به بیان دیگر، آنها در جای دیگری ایستاده‌اند که نشان می‌دهد در حوزه فرهنگی دچار اختلالات رفتار حکمرانی هستیم. برای حل این مسئله، باید مشکلات را واکاوی کرده و ببینیم که در آموزش چه کم گذاشته‌ایم چرا که معتقدیم حل معظلات و موضوعات فرهنگی باید در مدرسه و دانشگاه اتفاق بیفتد.

وی خطاب به معاونان و مسئولان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحدها گفت: شما تکفل امر خطیری را برعهده دارید و باید بدانید که در حوزه فرهنگی چه خبر است و در سطح مقطع جوانان قرار بگیرید، چرا که مقوله کار فرهنگی بسیار پیچیده است. حوزه فرهنگ به دلیل انسان مدار بودن، چندوجهی بودن، تغییرات سریع و مرتبط با عناصر مداخله گر در محیط‌های مختلف، بسیار پیچیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از حدود 1500 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: براساس این نظرسنجی که در رابطه با موضوعات فرهنگی بوده؛ 77 درصد دانشجویان اعلام کرده‌اند که در کنار پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، 15 درصد نیز متأهل هستند و تنها کمتر از 8 درصد زندگی مستقل دارند. همچنین 77 درصد این دانشجویان اعلام کرده اند که رابطه خوب و عالی با خانواده خود دارند. نکته جالب این است که 49 درصد دانشجویان در پاسخ به این سوال که مهمترین دغدغه آنها چیست، یافتن شغل مناسب را اعلام کرده اند. 19 درصد نیز فارغ التحصیلی را مهمترین دغدغه خود دانسته و به همین ترتیب تأمین معیشت، مسکن، سربازی و سلامتی در درجه‌های بعدی اولویت اعلام کرده اند. نتیجه گیری‌های مهمی از وضعیت فرهنگی دانشجویان می‌توان از این نظرسنجی برداشت کرد که باید مورد توجه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی تزکیه اجتماعی را بخشی از وظیفه مدیران در اجتماع برشمرد و گفت: دانشگاه باید سبک زندگی ساز بوده و به تعلیم و تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان توجه داشته باشد.

دکتر طهرانچی به تشریح سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و ساحت‌های تربیتی مربوط به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

در پایان این نشست، دکتر طهرانچی از مراکز مشاوره برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر و قدردانی کرد. بر این اساس، واحد اهواز، بهبهان و تربت جام در سطح ویژه، سطح یک و سطح دو موفق به کسب رتبه «ممتاز» شدند. همچنین واحدهای بندرعباس، آزادشهر  و فردوس نیز رتبه «برتر» را کسب کردند و واحد کرمان، زنجان و ارسنجان حائز رتبه «موفق» شدند.