• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد : واردات بی‌رویه باعث عقیم‌سازی تولیدات داخلی می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد : واردات بی‌رویه باعث عقیم‌سازی تولیدات داخلی می‌شود

چاپ ایمیل

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به اقدامات این دانشگاه در راستای تحقق شعار سال یکی از موانع در راستای تولید داخلی را واردات بی‌رویه در صنایع مختلف عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به نقل از ایکنا، جواد بهارآرا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با این خبرگزاری در خصوص اقدامات این دانشگاه در راستای تحقق شعار سال بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در زمستان ۱۴۰۰ با رویداد گام دوم شروع به شناسایی حلقه‌های پژوهشی ، ایده‌ها و موضوعات نوین کرده که در این راستا در خراسان رضوی و مشهد ۸۰ هسته پژوهشی جدید شناسایی و دسته‌بندی شده است.

وی اظهار کرد: برای این تعداد هسته پژوهشی یک ساختمان با عنوان مرکز میثاق در نظر گرفته شده و این تیم های پژوهشی در آن به زودی مستقر خواهند شد، همچنین ۸۰۰ ایده در کل استان خراسان رضوی شناسایی شده که این ایده‌ها به سازمان مرکزی تهران نیز منعکس شده و قرار است  در خرداد ماه و در مجموعه مصلی تهران یک مواجهه‌ای با صاحبان صنایع و صاحبان ایده‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد تا نسبت به آنچه که مورد نیاز است و یا آنچه که مورد پسند صاحبان صنایع قرار گیرد قرارداد بسته شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد  ابراز کرد: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیز بخش اداره دانش‌بنیان دانشگاه در وضعیت فعلی از شرکت‌های فناوری که در دانشگاه فعال هستند و به محصول رسیدند دعوت شده و در حال بررسی زمینه‌های فعال‌سازی سریعتر آن یا رساندن محصول آنان به تولید است.

بهارآرا ادامه داد: طی ۱۴۰۱ چندین کار را دنبال می‌کنیم که شامل برگزاری نشست‌های مستمر با فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان و صاحبان صنایع است ضمن اینکه کارهای متعدد دیگری نیز در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: در این راستا نیز با مجموعه گل‌گهر سیرجان نیز با همکاری دانشگاه این شهرستان برای ساخت قطعات به صورت مهندسی معکوس و ریخته‌گری در حال انجام است همچنین پیگیر فعال‌سازی در بخش صنایع و معادن سنگان خواف هستیم که با مسئولان مربوطه پیگیری صورت گرفته و تفاهم‌نامه هایی نیز در این خصوص امضا شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص موانع موجود در راستای فعالیت این دانشگاه بیان کرد: مهمترین موانعی که باید به آن توجه شود کم کردن واردات در بخش‌های مختلف است، چرا که در بازاری که بخش عمده محصولات وارداتی است تولیدات داخلی نمی‌توانند در شرایط فعلی عرضه اندام کنند و از طرفی ضرورت دارد تولیدات داخلی نیز در حد کیفی و قابل قبول ارائه شوند.

وی اضافه کرد: جلوگیری از  واردات غیر ضروری با ارزهای ارزان نیز باید صورت گیرد تا تولیدات داخلی عقیم نشود، لذا در تمام صنایع ما واردات بی‌رویه اصلی‌ترین عامل بازدارنده تولید داخلی است.

بهارآرا عنوان کرد: دومین اشکال ما در کشور صادرات مواد خام و در واقع خام‌فروشی است، لذا ضرورت دارد مواد خام وارد صنایع تبدیلی شود تا با ایجاد ارزش افزوده به فروش برسد که حمایت از تبدیل مواد خام به ترکیبات مناسب تر باید صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: در این راستا ضرورت دارد بخش‌های دولتی در صدور مجوزها و کم کردن بوروکراسی‌های اداری و حمایت‌های لازم را داشته باشند.

وی در خصوص تخصیص بودجه‌های دولتی به دانشگاه گفت: دانشگاه دولتی حمایت زیادی از بودجه‌های دولتی می‌برد، اما وقتی بودجه‌های دولتی بسته می‌شود توجهی به دانشگاه آزاد برای حمایت از پژوهشگران و فناوران این دانشگاه انجام نمی‌شود و لذا همه اتفاقات هم با حمایت دانشگاه انجام می‌شود.

بهارآرا تصریح کرد: ضروری است تا در اختصاص ردیف بودجه برای دانشگاه آزاد نیز توجه لازم صورت گیرد، آنگاه دانشجویان نخبه، پژوهشگران و فناوران این دانشگاه  نیز توان و تخصص خود را به نحو مطلوبتری در راستای تولید دانش‌بنیان بکار خواهند گرفت و کشور می‌تواند از آنان استفاده کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه کرد: تاکنون این اتفاقاتی هم که در حوزه دانش‌بنیان رقم خورده معطوف به بودجه اندک خود دانشگاه آزاد است، لذا توقع می‌رود از سوی دولت ردیف بودجه برای پژوهشگران و نخبگان و فناوران دانشگاه آزاد اختصاص داده شود.