دکتر جاوید: امروز رسانه ها سربازان کم هزینه سلطه گران و مستکبران جهان هستند

چاپ ایمیل

امروز رسانه ها سربازان کم هزینه سلطه گران و مستکبران جهان هستند

معاون آموزشی کانون بسیج اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: امروز رسانه ها سربازان کم هزینه سلطه گران و مستکبران هستند که قشون آن ها، امواج اند.

بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی چندی پیش کارگاهی باعنوان "جنگ ترکیبی در عصر سلطه رسانه ها" برگزار نمود که مورد استقبال بسیار خوب اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی قرار گرفت. در همین رابطه دکتر علی جاویدی صباغیان معاون آموزشی کانون بسیج اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به سئوالات مطرح شده دراین زمینه پاسخ داده که در ادامه می خوانید:

سئوال: آقای دکتر جاوید، چندی پیش بسیج اساتید کارگاهی باعنوان "جنگ ترکیبی در عصر سلطه رسانه ها" برگزار کرد که مورد استقبال بسیار خوب اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی قرار گرفت. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه از عمر خود، تهدیدهای بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ از کودتاها و حمله های نظامی، تا فتنه انگیزی ها و تحریم های اقتصادی و سیاسی.

اما آن چه در سال های اخیر بسیار گسترده تر و خطرناک تر درحال رخ دادن است، تهدیدی است که در فضایی غبارآلود، خاکریز دشمن از صدها کیلومتر دورتر، به خانه و کاشانه و خانواده و دانشگاه ما رسانیده است. خاکریزی که در بسیاری مواقع قابل مشاهده نیست! و در این فضا به سهولت جای دوست و دشمن، خلط می گردد.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، نه در عصر رسانه ها، که در عصر سلطه رسانه ها به سر می بریم. در این عصر، رسانه ها سربازان کم هزینه سلطه گران و مستکبران عالم هستند که قشون آن ها، امواج اند. این جنگ نرم، بسیار سهمگین تر از جنگ های سخت گذشته است. مقام معظم رهبری یکی از ویژگی های این جنگ را «ایجاد تردید در دل ها و ذهن های مردم» معرفی نمودند. برای ایستادگی دربرابر این لشکرکشی، ابتدا باید با ویژگی های این میدان و روش رزم در آن آشنا بود. در این نبرد، انتظار از فرماندهان جنگ نرم –اساتید- بالاست. استاد تراز جمهوری اسلامی باید مسائل كلان را ببينيد، دشمن را درست شناسائى، و هدف هاى او را كشف کند.

کارگاه "جنگ ترکیبی در عصر سلطه رسانه ها" با همین هدف توسط سازمان بسیج اساتید در حال برگزاری در استان های مختلف کشور است. به همین منظور بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی از جناب آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر برای تدریس کارگاه مذکور دعوت نمود. ایشان کارشناس مسائل استراتژیک و مشاور فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین مشاور آقای دکتر طهرانچی در امور سیاسی هستند. از دیگر سوابق آقای دکتر مقدم فر می توان به مدیرعاملی خبرگزاری فارس و معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی نیز اشاره نمود. همچنین ایشان به تازگی کتابی با عنوان "جنگ شناختی، علم پیروزی در نبرد ذهن ها" را تألیف نموده اند که مطالب کتاب کاملاً مرتبط با موضوع مورد نظر این کارگاه است. باتوجه به سابقه قوی استاد و موضوع نو و جذاب کارگاه، حدود پنجاه نفر از اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان و همچنین استادانی از دانشگاه فردوسی، پیام نور، دانشگاه های غیرانتفاعی و علمی کاربردی در این کارگاه هشت ساعته در تاریخ سیزدهم بهمن ماه به صورت حضوری شرکت نمودند.

سئوال : لطفاً کمی درمورد واژه جنگ ترکیبی و لزوم آشنایی اساتید با این موضوع توضیح دهید؟

رهبر فرهیخته انقلاب در دیدار خود با اساتید سراسر کشور در شهریورماه 1390 می فرمایند «عالِمِ معلمى كه جماعتى از او استفاده مي كنند، اگر به زمان خود عالِم نباشد، دچار مشكلات خواهد شد. كسى كه زمانه را مي شناسد، يعنى وقتى اوضاع و احوال محيط خود و محيط پيرامونى‌اش و محيط جهان را مي داند و مي فهمد جريان هاى گوناگون جهانى كى‌هايند، كجايند، اهدافشان چيست، چه جور با هم مواجه مي شوند، دچار اشتباه نمي شود؛ در قضاياى گوناگون، قضاوت اشتباه نمي كند و دچار اشتباه نمي شود. وقتى انسان جريانات گوناگون را مي شناسد، مي تواند پديده‌ها را استنتاج كند، كه اين پديده چيست، چه شد كه اين اتفاق افتاد، در تحليل، دچار خطا و اشتباه نمي شود.»

همچنین ایشان در دیدار با استادان دانشگاه های کشور در تیرماه 1393 با تأکید بر نقش مهم و اثرگذار اساتید فرمودند «استاد جایگاه تأثیرگذارى در ذهن شاگردان خودش دارد؛ خاصیّت استادى این است؛ یعنى تفوّق علمى شما بر دانشجو و تعلیمى که به او می دهید، یک جایگاه اثرگذارى براى شما در ذهن او و در شخصیّت او به‌وجود مى‌آورد؛ از این جایگاه براى تربیت دانشجویتان استفاده کنید.»

امروزه باید پذیرفت که نوع تهاجم ها در جهان معاصر تغییرات شگرفی کرده است، که جنگ های روانی گوشه ای از آن هاست. تغییر ذهنیت و ذائقه مردم و هدف قراردادن باورهای آن ها، انواع دیگری از تکنیک ها و تاکتیک هایی است که به وفور استفاده می شود. جنگ ترکیبی یا هیبریدی، جنگی است که مهاجم، با استفاده از انواع روش های نرم، به جای هجمه به قوای نظامی یک کشور در جغرافیایی محدود (خط نبرد) و هزینه ای فراوان، تمام آحاد یک جامعه را در مساحتی به گستردگی آن کشور مورد هجوم قرار می دهد.    

رهبر فرزانه انقلاب در ماه های اخیر مردم به خصوص افراد تأثیرگذار بر جامعه را به توجه به جهاد تبیین فراخواندند. شما کارگاهی که برگزار نمودید را چگونه در راستای تحقق سفارش ایشان می دانید.

جهاد تبیین ملزومات مهمی دارد که باید به آن توجه نمود. یکی از آن ها تسلط بر محتوا و سواد رسانه است. همچنین در این مسیر به جای اقدام به روش های مقطعی و هیجانی، نیاز به راهکارهای عالمانه داریم و نیز به جای توجیه اشتباهات باید به تبیین کارهای درست پرداخت. بخش مهمی از اهداف کارگاه کاملاً در همین راستا بود. این که بدانیم تحت چه نوع هجوم رسانه ای و تبلیغاتی هستیم و بیشترین حمله ها به کجا وارد می شود؛ تا بتوانیم تک دشمنان ایران و ایرانی را با پاسخ هایی از جنس تبیین، آگاهانه و خردمندانه پاسخ دهیم.

سئوال: در پایان اگر مطلب خاصی دارید، لطفا بفرمایید.

بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان و معاونت آموزشِ آن، کاملاً آمادگی دارد در زمینه نیازهایی که اساتید محترم احساس می نمایند، کارگاه ها، جلسات آموزشی و حتی مناظرات علمی برگزار نماید. در همین راستا با اشتیاق، از تمامی استادان گرامی دعوت می نماییم پیشنهادات خود را مطرح نمایند.