تازه ترین اقدام معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در راستای حل معضلات اجتماعی

چاپ ایمیل

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از تدوین و انتشار طرح پژوهشی "بازگشت به خود و جامعه در درمان گری اعتیاد به عنوان تازه ترین اقدام این معاونت در راستای حل معضلات اجتماعی خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا عباس پور در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، گفت: همواره اعتیاد به‌عنوان یک پدیده مخرب در زندگی بشر شناخته‌شده است و از آن تحت عنوان یک بیماری یاد می‌شود. هر چند این بیماری به سن خاصی ارتباط ندارد اما شیوع آن در میان قشر جوان یک جامعه که آینده‌ساز یک کشور هستند نه‌تنها تبعات ویرانگر شخصی برای فرد ایجاد می‌کند بلکه آینده یک اجتماع و کشور را نیز می‌تواند تباه سازد.

وی اظهار کرد: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی شناخته‌شده است وظیفه دارد روشنگری لازم به جوانان، دانشجویان و خانواده ها در خصوص این بیماری مخرب و ویرانگر جامعه را انجام دهد و با آگاهی بخشی به نسل جوان و خانواده ها تبعات و عاقبت این بیماری را که در اکثریت موارد با خواسته و میل خود فرد اتفاق می‌افتد را نشان دهد، تا ذهن آگاه جوانان عوامل ایجاد کننده این بیماری را از خود دور سازند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از تدوین و انتشار طرح پژوهشی "بازگشت به خود و جامعه در درمان گری اعتیاد" به عنوان تازه ترین اقدام این معاونت در راستای حل معضلات اجتماعی خبر داد و گفت: اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در راستای مأموریت اجتماعی خود منطبق با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه 1400 به انجام تحقیقی در این خصوص تحت عنوان " بازگشت به خود و جامعه در درمان گری اعتیاد با روش انجمن های NA " پرداخت.

وی ادامه داد : برای این منظور تیم تحقیق، طبق جلساتی که معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه با انجمن معتادان NA داشت، در اسفند ماه 1400 جلسات فشرده ای با آن ها به منظور تدوین این پژوهش برگزار کرد و از زبان معتادانی که با کمک انجمن ان ای توانسته‌اند از چنگال این بیماری پلید نجات پیدا کنند و علت و عوامل مؤثر در اعتیاد آنان و از همه مهم‌تر عدم بازگشت به دامن این بیماری منحوس را تحلیل کرده است. همچنین مشاهده شد در اکثر موارد عدم خودباوری و فقدان معنویات آن‌ها را به کام اعتیاد کشانده است و از همه مهم‌تر با ایجاد و تقویت زمینه‌های مذکور امکان بازگشت مجدد به اعتیاد را از خود دور کرده‌اند.

دکتر عباس پور از تدوین و انتشار 10 طرح پژوهشی تا تابستان سال آینده توسط اداره مطالعات فرهنگی اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: این اداره به تازگی و با مدیریت عضو هیات علمی جناب آقای دکتر بلوچیان و همکاری سرکار خانم دکتر اسکافی فعالیت های پژوهشی خود را شروع کرده است. پیش از این اولین طرح تحقیقاتی خود را در روز ولادت امام سجاد علیه السلام رونمایی کرد. هم اکنون دومین طرح، به جهت استفاده خانواده دانشگاه آزاد پیش روی شماست.

ایشان مطالعه این پژوهش را به خانواده ها به منظور پیشگیری در ابتلا به این بیماری در اعضای خانواده و همچنین به خانواده هایی که درگیر این بیماری شوم هستند در جهت درمان و کمک به عضو درگیر در خانواده توصیه کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ابراز امیدواری کرد: جوانان و دانشجویان و خانواده های عزیز این مرز و بوم با مطالعه این پژوهش، بیش از پیش از جنبه های ویرانگر این بیماری آگاه شوند و با رشد و ارتقای عوامل موثر در پیشگیری، امکان شیوع این بیماری را در جامعه اسلامی از بین ببرند.

وی از همکاران هیات علمی ، کارکنان و دانشجویان گرامی خواست درصورتی که تمایل به همکاری دارند می توانند طرح های خود را در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی به دفتر اداره مطالعات واقع در ساختمان معاونت فرهنگی دانشجویی ارائه نمایند. این طرح ها پس از داوری و تایید مورد حمایت قرار خواهند گرفت.