• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • دکتر مرادی در گفتگو با روابط عمومی خبر داد: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با 33 رشته مهارتی در خدمت علاقمندان / سهم دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از مهارت و کارآفرینی

دکتر مرادی در گفتگو با روابط عمومی خبر داد: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با 33 رشته مهارتی در خدمت علاقمندان / سهم دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از مهارت و کارآفرینی

چاپ ایمیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از فعالیت 33 رشته مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه خبر داد.

دکتر محسن مرادی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی در کشور گفت: در راستاي تحقق سياست هاي كلي اشتغال و سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي و تحقق اهداف تعيين شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامي مبني بر تربيت متخصصين متخلق، ماهر و كار آفرين مبتني بر نظام آموزش فني، حرفه اي و مهارتي دانشگاه آزاد اسلامي با هدف آموزش هاي لازم براي اشتغال كه بر اساس نظام نامه مصوب شوراي تخصصي گسترش آموزش عالی، متناظر با مهارت هاي شغلي مورد نياز ناحيه اي در هر واحد دانشگاهي با هدف ارتقاي اثر بخشي و شايستگي هاي منابع انساني مبتني بر ظرفيت هاي اقتصادي و آمايش منطقه اي ، دانشکده های مهارت و کارآفرینی در ذیل واحدهای دانشگاهی استان ها تأسيس شده است.

وی با بیان اینکه دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به صورت تخصصي در دو شاخه «آموزش و تربيت فني و حرفه اي و مهارتي بلند مدت» و «آموزش و تربيت فني و حرفه اي و مهارتي كوتاه مدت» به فعالیت می پردازد افزود: دوره آموزش بلند مدت براي كسب شايستگي هاي حرفه اي و شغلي پس از دوره متوسطه نظام آموزشي، توسط مؤسسات آموزش عالي ارائه مي شود و به اخذ مدرك تحصيلي و حرفه اي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مقطع كارداني منجر مي شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از فعالیت 33 رشته مهارتی در این دانشکده خبر داد و افزود : در حال حاضر دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رشته‎هاي تحصيلي كامپيوتر، حسابداري، امور اداري، مكانيك خودرو، الكتروتكنيك، الكترونيك، تربيت بدني، گرافيك، ساختمان، آموزش ابتدايي، معماري ، نقشه كشي، صنایع فلزی، تبرید، صنایع چوب و مبلمان، ساخت و تولید، امور بورس، طراحی چاپ، معماری داخلی و معماری شهری، هتلداری، شبکه های کامپیوتر، تأسیسات مکانیک ساختمان، مربیگری پایه پرورش اندام، کاردانی حرفه ای مدیریت امور تشریفات، مکاترونیک صنعتی ، کاردانی حرفه ای تربیت بدنی، مربیگری ورزش معلولین، کاردانی حرفه ای حسابداری (حسابرسی)، کاردانی حرفه ای حسابداری(حسابداری مالیاتی)، کاردانی حرفه ای روابط عمومی و کاردانی حرفه ای طراحی لباس ، با محوريت مهارت آموزي پذيرش دانشجو دارد.

وی برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در مدارس عالی مهارت را از دیگر فعالیت های این دانشکده عنوان کرد و افزود: دوره آموزش كوتاه مدت خارج از نظام آموزشي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طبق برنامه اي مشخص ارائه مي شود و به اخذ گواهينامه شايستگي و صلاحيت شغلي مي انجامد. اين نوع از آموزش ها قابل ارزشيابي و هم سطح سازي با آموزش هاي وزارتين خواهد بود. اين دوره‎ها توسط مدارس عالي مهارتي كه بخشي از دانشكده به شمار مي روند و اجراي انواع آموزش هاي مهارتي كوتاه مدت براي مشاغل نوين و يا نيازهاي نوين مشاغل را بر دوش دارد برگزار می شود.

دکتر مرادی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطي بین طرح پويش دانشگاه آزاد اسلامي و فعالیت های اين دانشكده وجود دارد؟ اظهار کرد: مديريت طرح پويش در ساختار دانشكده ذيل معاونت توسعه فعاليت هاي كاربنيان قرار دارد. هدف اين طرح تربيت نيروي توانمند و متخصص بر اساس نياز بازار كار مي باشد، از طرفي كمك به خانواده دانشجويان جهت تامين بخشي از شهريه ترمي دانشجويان مشمول اين طرح مي باشد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 1400 دانشجو در طرح پویش فعالیت می کنند. براساس این طرح، دانشگاه با صاحبان مشاغل و بنگاه هاي اقتصادي تفاهم نامه هاي همكاري براساس نياز آنها انعقاد مي نمايد و دانشجويان مستعد و جوياي كار را پس از انجام مصاحبه هاي هاي اوليه به آن بنگاه اقتصادي معرفي مي نمايد تا دانشجو در حين تحصيل امكان اشتغال و فراگيري تخصصي را نيز داشته باشد. دانشجويان پويشي بعد از اتمام دوره ي تحصيلي علاوه بر مدرك دانشگاهي مدرك مهارت نيز دريافت مي نمايند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اعلام اینکه اين دانشكده داراي 29 کارگاه و آزمایشگاه ، 6 سایت کامپیوتر و 6 کلاس رسم دایر و فعال می باشد ، به مزاياي رقابتي تحصیل در اين دانشكده با دانشكده هاي فني دولتي و غیردولتی اشاره کرد و گفت: نظام آموزش فني، حرفه‌اي و مهارتي دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان بخش تأثيرگذار مديريت توسعه منابع انساني كشور با رويكرد تدوين استانداردهاي آموزشي مبتني بر شايستگي‌هاي حرفه‌اي، برنامه‌ريزي گسترش انواع آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و مهارتي براساس تقاضاي بازار كار، توسعه رشته‌هاي متناسب با آمايش ملي و استاني و آموزش توأمان نظري و عملي در جهت افزايش توانايي سرمايه انساني منجر به دستاوردهايي چون ارتقاي مستمر صلاحيت حرفه اي نيروي كار كشور، افزايش اعتبار و رقابت پذيري ملي و بين‌المللي گواهينامه‌ها و مدارك تحصيلي آموزش‌هاي فني، حرفه‌اي و مهارتي، افزايش بهره‌وري نيروي كار با تأكيد بر ارتباط با نيازهاي برنامه‌هاي توسعه ملي و استاني، انعطاف‌پذيري و قابليت انتقال مدارك و گواهينامه‌ها شده است كه همين وي‍ژگي‌ها اين دانشكده را در مقايسه با سایر دانشكده‌ها در اولويت قرار داده است.

دکتر مرادی از تحصیل دوهزار و 280 دانشجو در رشته هاي گوناگون اين دانشكده خبر داد و در خصوص نحوه ثبت نام و ورود متقاضیان به این دانشکده گفت: پذيرش دانشجويان و مهارت آموزان مهارتي در دانشكده‌ها براساس قوانين و مقررات دانشگاه آزاد صورت مي‌‎پذيرد و دانشجويان براي ثبت نام در رشته هاي فعال اين دانشكده مي توانند به اداره ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد مراجعه نمايند.

وی در خصوص آينده شغلي دانشجويان این دانشکده نیز عنوان کرد : دانشجویانی که در این دانشکده تحصیل می کنند پس از کسب مهارت های لازم و فراغت از تحصیل می توانند کسب و کار تخصصی خود را راه اندازی کنند و تبدیل به یک کارآفرین شوند. مثلا دانشجوی رشته صنایع چوب پس از چهار یا پنج ترم تحصیل در این دانشکده و فراغت از تحصیل ، با مهارتی که در زمینه صنایع چوب و مبلمان کسب کرده می تواند کسب و کار تخصصی خود را شروع کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در پایان تصریح کرد:

در وضعیت فعلی کشور که نیاز ضروری به کارآفرینی و تولید و اشتغالزایی داریم و مقام معظم رهبری نیز در این مورد تاکید بسیار زیادی دارند، جوانان ما بایستی به سمت رشته هایی بروند که نیاز کشور را تامین کنند و از سوی دیگر با تبدیل شدن به تکنیسین های ماهر آینده شغلی خود را تامین کنند. لذا از همه دانش آموزانی که علاقه به تولید و کارآفرینی دارند دعوت می کنم در یکی از رشته های این دانشکده ثبت نام نمایند.