گذری بر جذب دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چاپ ایمیل

هشت درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان رضوی و معادل چهار هزار و ۸۰۰ نفر را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می‌دهند که بیش از سه هزار نفر آنان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مشغول تحصیل هستند.

دانشجویان غیرایرانی به عنوان سفیران فرهنگی محسوب می‌شوند که می‌توانند در نشر فرهنگ، هنر، آداب و رسوم و ترویج دین و مذهب ایران اسلامی در بین سایر ملل نقش موثر داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب نیز در ترویج آرمان‌های امام راحل و گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی ایران در جوامع مختلف بر جذب دانشجوی غیرایرانی تاکید دارند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در این باره با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفتگو کرده است که در زیر می خوانید:

جذب دانشجویان غیرایرانی از نظر رهبر معظم انقلاب یک فرصت است

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: جذب دانشجوی غیرایرانی از نظر رهبر معظم انقلاب یک فرصت است و اولویت در استفاده از این فرصت هم، تربیت نیروی فکری و نیروی کار در چند زمینه از جمله تقویت کشورهای همسایه در امور تخصصی و امور فنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مهدوی‌نسب با بیان این که موضوع دوم تعامل فرهنگی است، افزود: یکی از مواد قراردادهایی که در سفرهای روسای جمهوری و مدیران ارشد به کشورهای دیگر امضا شده و به آن توجه می‌شود، موضوع تبادل دانشجو با هدف تبادلات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه کشور ایران به عنوان یک کشور تراز اول اسلامی به شمار می‌رود ادامه داد: بهتر است دانشجوی کشورهای اسلامی به‌ جای اعزام به کشور بیگانه با فرهنگ خود در دانشگاههای ایران که اشتراکات بسیار با فرهنگ وی دارد به ادامه تحصیل بپردازد.

بومی‌سازی علمی

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌هایی که دانشگاه آزاد برای دانشجویان خارجی دارد استفاده از تجربیات پژوهشی و تحقیقی آنان در کشور بومی خودشان است.

وی افزود: علاوه بر آن این دانشجویان می‌توانند در بومی‌سازی علمی به ما هم کمک کنند و با تخصص و دانشی که در کشور خود کسب کرده‌اند در ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی و فنی ما نیز موثر باشند.

سه هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد مشهد تحصیل می‌کنند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۶۱ هزار دانشجو در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند که ۲۰ درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و ۳۱ هزار دانشجو نیز در واحد مشهد تحصیل می‌کنند.

دکتر محسن مرادی افزود: هشت درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان رضوی و معادل چهار هزار و ۸۰۰ نفر را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می‌دهند که بیش از سه هزار نفر آنان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات رفت و آمد دانشجویان تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه کاهش یافت که در سال تحصیلی جاری این تعداد دوباره افزایش داشته‌ است.

۸۰ درصد دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد مشهد افغانستانی هستند

سرپرست معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۸۰ درصد دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه از کشور افغانستان، حدود ۲۰ درصد از کشور عراق و تعداد محدودی نیز از کشورهای سوریه، لبنان، هند و پاکستان هستند.

دکتر علی اصغر یساقی در باره مشکلات دانشجویان خارجی این دانشگاه نیز افزود: بیشترین مشکل آنان در زمینه مسایل کنسولی است که با توجه به اینکه اغلب این دانشجویان تبعه کشور افغانستان بوده و متقاضی رفت و آمد مکرر به کشور خود هستند این امر اغلب مورد تایید اداره پلیس گذرنامه ایران نمی‌باشد و چند سالی است مجوز ورود و خروج مکرر برای آنان صادر نمی‌شود، لذا دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر گرفتن شرایط زندگی اینگونه دانشجویان، امکان برگزاری فشرده کلاس‌ها در زمان حضور آنان را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با تعامل سازنده اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی خراسان رضوی و اداره پلیس گذرنامه، سعی شده است خدمات کنسولی به دانشجویان غیرایرانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه شود.

سرپرست معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: چالش دیگری که دانشجویان تبعه افغانستان با آن مواجه هستند، وضعیت نامناسب اقتصادی آنها با توجه به تحولات اخیر کشورشان می‌باشد که باعث بیکاری و آوارگی بسیاری از آنان شده است که دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در این زمینه برای اخذ شهریه تحصیلی از آنها مساعدت‌های مختلف نظیر قسط بندی و تمدید مهلت پرداخت شهریه را در نظر گرفته است.

وی در باره شیوه تدریس دانشجویان خارجی و انجام مراحل ثبت نام و امور آموزشی آن‌ها با توجه به متفاوت بودن زبانشان افزود: با توجه به اینکه زبان دانشجویان افغانستانی، فارسی است، برای تدریس و ثبت نام آن‌ها مشکلی وجود ندارد.

یساقی ادامه داد: دانشجویان غیر ایرانی در مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه، مدت یک نیمسال تحصیلی قبل از شروع تحصیلات آکادمیک، ۲۴۰ ساعت دوره آموزش زبان فارسی را می‌گذرانند تا آمادگی لازم برای ورود به کلاس‌های اصلی را کسب کنند و پس از اخذ گواهی آموزش زبان فارسی  می‌توانند وارد کلاس‌های تخصصی رشته مورد علاقه خود شوند.

وی گفت: امور ثبت نام اینگونه متقاضیان از طریق شرکت‌های کارگزاری انجام می‌شود و در مرکز دانشجویان غیرایرانی دانشگاه نیز همکاران آشنا به زبان عربی و انگلیسی برای ارتباط مناسب با متقاضیان همکاری می‌کنند.

مزایا و معایب دانشجوی غیرایرانی 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در باره مزایای دانشجوی غیرایرنی به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از برندها و توفیقات دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشجویان غیرایرانی آن است زیرا این دانشجویان سفیران فرهنگی هستند که می‌توانند فرهنگ، آداب، رسوم و مسائل فرهنگی- اجتماعی ما را به کشور خود منتقل کنند که این امر یکی از مزایای جذب دانشجوی خارجی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام رضا عباسپور در باره معایب جذب دانشجوی خارجی نیز افزود: یکی از معایب جذب این دانشجویان این است که آنان با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت به کشور ما وارد می‌شوند که ممکن است دارای ویژگی های شخصیتی و اخلاقی خاص یا مشکلات رفتاری و عقیدتی باشند که در صورت عدم مدیریت درست ممکن است سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی به ویژه در بین قشر فرهنگی و دانشجویان گردد که این مشکل با ارتباط مستقیم با دانشجویان و آموزش قوانین، مقررات و احکام عرفی، اخلاقی و اجتماعی جامعه اسلامی و همچنین آموزش قوانین حضور در دانشگاه در هر واحد دانشگاهی قابل مدیریت و کنترل است.

شبکه‌سازی دانشجویان غیرایرانی

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در خصوص دانشجویان غیرایرانی، شبکه‌سازی برای آنان است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد توانسته است با اجرای برنامه‌های دقیق و هدفمند یک شبکه سازی بسیار خوب در بین دانشجویان افغانستانی و عراقی که بیشترین تعداد را تشکیل می‌دهند ایجاد کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: یکی از مزایای شبکه‌سازی دانشجویی غیرایرانی این است که نمایندگان آنان شناسایی می‌شوند و می توانیم بطور مستقیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و برای ارتقای تعامل با آن‌ها در حوزه های مختلف برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد برای زیرساخت این شبکه‌سازی افزود: اردوی سه‌روزه مختص دانشجویان خارجی، اجرای برنامه‌های قرآنی و مراسم افطار در ماه مبارک رمضان برای حدود ۴۰۰ دانشجو در یکی از رواق‌های حرم مطهر رضوی به همراه زیارت این حرم مطهر، بازدید از اماکن فرهنگی مشهد، برگزاری اردوی چهار روزه برای حدود هزار نفر از دانشجویان افغانستانی و عراقی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور در باغ بیلدر طرقبه، برنامه‌های ورزشی و تشکیل تیم‌های ورزشی فوتسال از دانشجویان غیرایرانی از جمله اقدامات این واحد می‌باشد.

حجت الاسلام عباسپور ادامه داد: برگزاری جشن‌های مناسبتی ویژه دانشجویان خارجی براساس مناسبت‌های ثبت شده در تقویم ملی آن‌ها، راه اندازی بسیج جهان اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دانشجویان غیرایرانی با هدف ارتباط و تعامل بیشتر با این کشورها، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی مانند جشنواره ادبیات، جشنواره شعر امید، جشنواره مولود کعبه‌، برگزاری شب شعر اتباع خارجی، همراه با برگزاری مراسم پایانی و تجلیل از دانشجویان برتر از دیگر برنامه های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برای دانشجویان غیرایرانی است.

 وی گفت: همچنین خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی در دفاتر مشاوره‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به این دانشجویان ارائه می‌گردد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: ایجاد تعامل و ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام در کشورهای مختلف از جمله افغانستان و عراق از طریق دانشجویان غیرایرانی مورد تاکید است تا با این اقدام تعامل و تبادل فرهنگی بین کشورها بیشتر شود.

وی ادامه داد: نگاه ما به دانشجویان غیر ایرانی این است که آنان را سفیر فرهنگ و انقلاب اسلامی می‌دانیم و با برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با آنان می‌توانیم این سفیران را با سبک ایرانی و شخصیت‌های مهم و برجسته همچون امام راحل و رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌های برجسته کشور و جایگاه رفیع شهدای انقلاب اسلامی آشنا کنیم.

بیداری اسلامی در حوزه دانشجویان غیرایرانی

حجت الاسلام عباسپور گفت: آنچه در جذب دانشجویان غیرایرانی باید رخ دهد، بیداری اسلامی است که لازمه آن تقریب مذاهب اسلامی می‌باشد که برای ایجاد این امر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد یک کارگروه ویژه‌ به‌ صورت سازمانی آماده کرده تا از این طریق به یک افق روشن در این زمینه با دانشجویان خارجی و کشورهای جهان اسلام برسیم.

۲ هزار دانشجوی غیرایرانی دانش‌آموخته از دانشگاه آزاد مشهد

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون حدود ۲ هزار دانشجوی غیرایرانی دانش‌آموخته از این دانشگاه داشته‌ایم که حدود ۶۰۰ نفر عراقی و حدود ۱۴۰۰ نفر افغانستانی بودند.

سید جواد سیدمهدوی چابک افزود: جذب دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه بطور تخصصی از سال ۱۳۹۵ آغاز شد که اوج این اقدامات در سال ۱۳۹۷ بود که واحد مشهد توانست در یک‌ سال بیش از هزار و ۲۰۰ دانشجوی غیرایرانی جذب کند.

وی ادامه داد: بعد از سال ۱۳۹۷ دانشگاه فردوسی و دانشگاه امام رضا (ع) نیز اقدام به جذب دانشجوی غیرایرانی کردند که از آن سال جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد روند متعادلتر ولی صعودی داشت و از آن سال به بعد سالانه بطور میانگین حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ دانشجوی غیرایرانی جذب این دانشگاه می‌شوند.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌ رضوی هزار نفر عضو هیات علمی تمام‌ وقت دارد که از این تعداد ۴۷۰ نفر در واحد مشهد این دانشگاه هستند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد از ۱۲ دانشکده شامل دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی، حقوق، زبان‌های خارجی، معماری، تربیت‌بدنی، مهارت و کارآفرینی، علوم انسانی، مدیریت، الهیات و گروه حسابداری تشکیل شده‌ و حدود ۳۸۶ رشته و گرایش در مقاطع دکتری، کارشناسی‌ ارشد، کارشناسی، کاردانی و پزشکی دارد.

سیدمهدوی چابک ادامه داد: علاوه‌ بر این دانشگاه آزاد مشهد دارای ۱۸۰ آزمایشگاه و کارگاه تخصصی فعال با تاییدیه‌های استاندارد ملی و بین‌المللی، پژوهشگاه محیط های خشک، پژوهشکده‌ علوم زیستی، ۲ بیمارستان آریا و ۲۲ بهمن است.

وی گفت: همچنین ۲ خوابگاه مجهز برای دختران و یک خوابگاه متاهلی و همچنین سرویس رفت‌وآمد برای دانشجویان در نظر گرفته‌ شده است.

شهریه دانشجویان غیرایرانی

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی واحد مشهد افزود: دانشجویان غیرایرانی که مقیم ایران هستند و از طریق آزمون سراسری یا سوابق تحصیلی وارد دانشگاه آزاد می‌شوند شهریه‌ای معادل دانشجویان ایرانی و به ریال پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان غیرایرانی مقیم ایران که از طریق سامانه پذیرش دانشجویان غیرایرانی وارد دانشگاه می‌شوند شهریه‌ بیشتر از دانشجویان ایرانی و به ریال پرداخت می‌کنند.

مهدوی چابک گفت: دانشجویان غیر مقیم که از کشورهای دیگر وارد این دانشگاه می‌شوند و اقدامات کنسولی برایشان انجام می‌شود شهریه‌ دلاری و بر اساس مصوبات معاونت بین‌الملل امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت می‌کنند که سعی کردیم حداکثر مساعدت با آنان داشته باشیم تا هم قسط‌بندی شود و هم برای پرداخت مهلت بدهیم.

اشتغال دانشجویان غیرایرانی 

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی واحد مشهد افزود: برای این‌که دانشجویان بتوانند در راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی موفق شوند در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مهارت و کارآفرینی با این هدف که دانشجو همزمان با یادگیری درس‌های نظری و تئوری، آموزش‌های عملی را نیز فرا بگیرد و مهارت های لازم را در رشته تخصصی خود کسب کند، راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد واحد مشهد علاوه‌ بر این دوره‌های مهارت‌آموزی و یک مرکز رشد دارد که تحت مدیریت معاونت پژوهشی این دانشگاه است که این مرکز شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور را زیرپوشش قرار می‌دهد و برایشان سرمایه اولیه در نظر می‌گیرد و از آن‌ها حمایت می‌کند که هنگام عقد قرارداد با شخصیت حقوقی دانشگاه با طرف مقابل قرارداد منعقد می‌کنند.

مهدوی چابک گفت: با پارک علم و فناوری خراسان‌ رضوی هم ارتباط بسیار خوبی داریم و تفاهم‌نامه‌های عملیاتی در این خصوص با اغلب نهادها در این استان از قبیل آستان قدس رضوی، شهرداری و مخابرات منعقد شده‌ است که دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.