«همایش ملی پویش اشتغال» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

چاپ ایمیل

همایش ملی پویش اشتغال با حضور دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همایش ملی پویش اشتغال با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بابک نگاهداری سرپرست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، برخی از معاونان سازمان مرکزی، رؤسای استان های دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حضوری و مجازی، برخی مقامات عالی کشور، فعلان اقتصادی و اساتید دانشگاهی برگزار شد.

همایش ملی پویش اشتغال که با هدف معرفی طرح پویش و اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار  و راهکارهای اجرایی برای توسعه این طرح در کشور ارائه شد.

امضای تفاهم نامه های همکاری مختلف، بازدید از نمایشگاه، پنل های سخنرانی، تقدیر از برگزیدگان و... از جمله دیگر برنامه های جنبی این همایش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان: طرح های پویش، پایش، رویش و تابش در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد

در ادامه این مراسم، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان خوراسگان با اشاره به اجرای طرح پویش اشتغال در این دانشگاه، گفت: پیرو تفاهم‌نامه مشترک همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان که دو سال پیش به امضا رسید، کار مشترکی برای ایجاد ارتباط جدی میان صنعت و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان شکل گرفت و طرح پویش اشتغال دانشجویان اجرایی شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند «یکی از کارهای لازم دولت، زمینه‌سازی برای اشتغال دانشجویان است، از دوران دانشجویی». از این رو دانشگاه آزاد اسلامی طرح های مختلف پویش، پایش، رویش و تابش را در دستورکار قرار داد که هرکدام از این طرح ها ویژگی ها و اثرگذاری های خاص خود را دارد.

دکتر نجفی در توضیح این طرح ها، گفت: طرح «پویش» مربوط به استعدادیابی دانشجویان در قالب کار همزمان با تحصیل، طرح «پایش» با هدف تحول در پژوهش، حل مسئله، انتقال تکنولوژی و تحصیلات تکمیلی اجرا می شود. طرح «رویش» نیز حل چالش های صنعتی از طریق پروژه های استارت‌آپی را دنبال می کند و در طرح «تابش» به دنبال تبادل امکانات آزمایشگاهی و بهره‌برداری شبکه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به چالش های مربوط به صنعت، تصریح کرد: صنعت از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می برد و در عین حال دانش‌آموختگان دانشگاه ها تخصص و تسلط کافی برای تأمین نیاز صنعت را نداشتند. همچنین بسیاری از رشته ها مانند کشاورزی و مهندسی به دلیل نبود آینده شغلی، خالی از دانشجویان بااستعداد شده و شاهد بحران در این رشته ها هستیم. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جدی برای حل این چالش ها و مسائل اقدام کرده و طرح های اثربخشی برای آنها دارد.

وی با بیان اینکه طرح پویش راهکاری برای قرارگیری آموزش در جهت حل نیاز تأمین نیروی متخصص مسلط به کار است، پیشنهاداتی از جمله مصوب شدن طرح پویش در نهادهای قانون‌گذاری در جهت حل مشکلات اشتغال دانشجویان همزمان با تحصیل، درخواست امکان انجام سربازی دانشجویان پویش در صنعت، معافیت مالیاتی برای حامیان طرح پویش و احتساب سوابق طرح پویش به‌عنوان سابقه کار با حداقل هزینه برای کارآیی بیشتر این طرح ارائه کرد.

نایب‌ رئیس اول اتاق بازرگانی استان اصفهان: سرای نوآوری اتاق بازرگانی با همکاری مشترک واحد خوراسگان و اتاق بازرگانی اصفهان راه‌اندازی شد

در ادامه، دکتر بهرام سبحانی نایب‌ رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با ابراز خرسندی از اجرای طرح پویش اشتغال در استان اصفهان، گفت: علی‌رغم وجود صنایع فراوان در استان اصفهان، انتظار تأثیرگذاری آنها در شاخص‌های اقتصادی استان برآورده نمی‌شد و در عین حال شاهد خیل عظیم نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودیم که نیازمند بازار کار هستند. در سوی دیگر نیز صنایع استان نیازمند نیروی متخصص بودند، اما نیروی موردنیاز صنایع در بین فارغ‌التحصیلان که افراد باهوش و تحصیلکرده بودند، یافت نمی‌شد.

وی ادامه داد: پیش‌ از این، سابقه ایجاد دفاتر رابط صنعت و دانشگاه در صنایع را داشتیم، اما واقعیت این است که بیشتر فعالیت این دفاتر نمایشی بود و خروجی قابل‌توجهی نداشت. از این رو به‌منظور اصلاح این روند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برای اولین‌بار در بهار سال 1398 جلسه‌ای با دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کرد که ماحصل آن تفاهم‌نامه‌ای بود که منجر به طرح پیش اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد.

نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون دانشجویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شد، با صنعت بیگانه بود. در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسیدیم که دانشجویان باید در حین تحصیل، آموزش و تخصص لازم را کسب کنند. برای تحقق این هدف، سرای نوآوری اتاق بازرگانی به عنوان یکی دیگر از همکاری‌های مشترک دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (واحد خوراسگان) و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان راه‌اندازی شد. از این طریق کارفرمایان و صنعتگران نیاز خود را به سرای نوآوری اعلام می‌کنند و دانشجویان در رشته‌های مختلف هم می‌توانند رشته خود را کاربردی کنند. خوشبختانه استان اصفهان با پایلوت شدن در طرح پویش اشتغال، به نتایج اثربخشی رسید و در این زمینه بسیار خوب عمل کرد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: یکی از راه‌حل‌های حفظ نیروهای تحصیلکرده، فراهم کردن شرایط اشتغال آنان است

دکتر بابک نگاهداری سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درباره بحث مهاجرت نخبگان فرمودند: «امروز در کشور جوانان نخبه می‌توانند رشد و پیشرفت کنند. مهاجرفرستی و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور و دشمنی با آن است و دوستی با آن جوان هم نیست.» یکی از راه‌حل‌های حفظ نیروهای تحصیلکرده، فراهم کردن شرایط اشتغال آنان است.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توجه به اشتغال دانشجویان پیشرو است و به‌عنوان دانشگاه اجتماعی، رسالت خود را برنامه‌ریزی برای آینده جوانان می‌داند. از این‌رو طرح‌هایی همچون پایش، پویش، راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی و باشگاه پویش در این دانشگاه اجرایی شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه دانشگاه آزاد اسلامی به مهارت‌آموزی در کنار طرح‌های پایش و پویش، نشان از عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت فارغ‌التحصیلانی دارد که می‌خواهند مشکلات جامعه و صنعت را حل کند. ما در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از هرگونه طرح و پیشنهاد مربوط به اشتغال جوانان کمال استقبال را خواهیم داشت.