استاد دانشگاه: اقتدار ‌جز با علم و عقلانیت به دست نمی‌آید

چاپ ایمیل

رییس اداره مطالعات فرهنگی‌، اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: دولت باید اقتدار داشته باشد و اقتدار ‌نیز جز با علم و عقلانیت به دست نمی‌آید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به نقل از ایرنا: سیدحسین محتشمی افزود: مردم باید ببینند دولتی محکم و باصلابت دارند و این زمانی اتفاق می‌افتد که دولتمردان تابع عواطف و احساسات و گرایشات قومی، قبیله‌ای و سیاسی نشوند.

وی ادامه داد: بنابراین باید از عقلای قوم، نخبگان دانشگاه، حوزه و جامعه چه در داخل و چه در خارج از کشور راهکار گرفته شده و به آن‌ها میدان داده شود و عقلانیت در دولت یعنی میدان دادن به عقلا و نخبگان جامعه.

این مدرس دانشگاه گفت: راه حاکمیت فرهنگ جهادی، ارزشمند و انقلابی از مسیر عقلانیت، علم و حکمت است که برای دستیابی به علم و دانش و حکمت باید این ظرفیت‌ها را ایجاد کنیم و به دانشمندان، اندیشمندان، علما و نخبگان میدان بدهیم.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر عقلانیت در نظام مدیریتی کشور افزود: براساس آیات قرآن کریم و فرمایشات ائمه معصومین (ع)، نظام آفرینش، نظامی است که عقل، منطق، علم و دانش بر آن حاکم است و عدالت و حکمت بر سراسر عالم حاکمیت دارد.

محتشمی ادامه داد: نظام عقلانیت یعنی نظام علمی و وقتی از عقلانیت صحبت می‌کنیم یعنی از نظام هدفمند، مفید، مؤثر، به‌جا و به‌اندازه صحبت می‌کنیم.

وی گفت: زمانی می‌توانیم به عقلانیت برسیم که به منابع اخلاقی که در اسلام توصیه شده توجه کنیم و قوه‌ عقلانی ما زمانی به حقانیت نزدیک‌تر می‌شود که حد وسط را رعایت کند، حد وسط در قوه عقلانیت یعنی حکمت و عقلانیت در همه شئون و تصمیمها.

این استاد دانشگاه افزود: اگر به عقلانیت نرسیم و به علم و دانش توجه نکنیم هزینه‌های گزاف و سنگینی را باید پرداخت کنیم و همچنان دور خود بچرخیم بدون اینکه حرکتی به جلو داشته باشیم لذا علم است که نور ایجاد می‌کند و مسیر را روشن می‌کند و عقل است که عواقب کار را می‌سنجد.

وی ادامه داد: نظام اجتماعی در حرکت هدفمند بدون استفاده از علم و دانش و تکنولوژی توفیقی به دست نمی‌آورد و امید است دولت جدید بتواند با استفاده از ظرفیت‌های بسیار بزرگ حوزه و دانشگاه در این عرصه خدماتی را ارائه دهد.

محتشمی گفت: روحیات انقلابی نیز بسیار ارزشمند هستند و همه باید تلاش کنیم این روحیه‌ را که جنبه عاطفی و ایمانی در آن تجلی بسیار دارد در تمام شئون زندگی‌ حفظ کنیم.

وی افزود: باید به رییس جمهوری تبریک گفت چرا که ایشان در جذب برخی از نخبگانی که رقیب انتخاباتی هم بودند، خط شکنی کردند و آن‌ها را به میدان آوردند و به آن‌ها سمت و پست سازمانی دادند که این نشانه‌ خوبی از عقلانیت و دور شدن از احساسات و گرایش‌های قومی و سیاسی است.