• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • مجری طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با آنا مطرح کرد: «طرح پویش» در مسیر توانمندسازی دانشجویان / از آمادگی و درخواست صنایع تا ظرفیت و اراده دانشگاه

مجری طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با آنا مطرح کرد: «طرح پویش» در مسیر توانمندسازی دانشجویان / از آمادگی و درخواست صنایع تا ظرفیت و اراده دانشگاه

چاپ ایمیل

مدیر امور پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: «طرح پویش» بستر مناسبی برای توانمندسازی دانشجویان برای ورود به صنعت بوده و تاکنون برخی از شرکت‌های بزرگ صنعتی خراسان رضوی تمایل خود به حضور در این طرح را اعلام کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، احسان ارمز مدیر امور پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به عنوان مجری طرح پویش در استان خراسان رضوی ، با خبرنگار خبرگزاری آنا گفتگویی انجام داده است که مشروح آن را می خوانیم.

آنا: زمینه اجرای طرح پویش در استان خراسان رضوی را چگونه ارزیابی می کنید و از چه زیرساخت هایی در بخش صنعت و ... در مجموعه استان برخوردار هستید؟

ارمز: درباره ارزیابی زمینه اجرای طرح پویش و زیرساخت‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در بخش صنعت از آن برخوردار است باید گفت که استان خراسان رضوی شاهد فعالیت صنایع متنوعی است که بین آن‌ها خودروسازی و صنایع وابسته به آن و صنایع غذایی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

این صنایع نیاز به نیروی کار زبده و کارآزموده دارند و معمولاً تحصیلات دانشگاهی محض نمی‌تواند دانشجویان را برای رفع نیازهای واحدهای صنعتی آماده کند. در این راستا طرح پویش می‌تواند بستر مناسبی برای توانمندسازی دانشجویان برای ورود به صنعت باشد و تاکنون برای برخی از شرکت‌های بزرگ استان جذاب بوده و این شرکت‌ها تمایل خود به حضور در این طرح را اعلام کرده‌اند.

آنا: استان خراسان رضوی برای اجرای طرح پویش از چه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی برخوردار است؟

ارمز: درباره ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی برای اجرای طرح پویش نکاتی قابل طرح است ازجمله اینکه دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان‌رضوی و در رأس آن‌ها دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، تاکنون تعامل مناسبی با صنعت داشته و پروژه‌های برون‌دانشگاهی متعددی توسط همکاران این واحد دانشگاهی اجراشده است.

صنایع برای رفع مشکلات و مسائل از دانشگاه درخواست همکاری کرده‌اند

این موضوع(طرح پویش) باعث اعتماد صنعت به دانشگاه شده و به‌طور خاص در دو سال اخیر پیشنهادهای کاری متنوعی از صنایع مختلف به دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد رسیده است که صنایع برای رفع بخشی از مشکلات و مسائل پیش روی خود از دانشگاه درخواست همکاری کرده‌اند.

این اعتماد باعث شده است تا ظرفیت بالایی برای برنامه‌های مشترک جدید ایجاد شود و به همین دلیل اکثر شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایعی که سابقه همکاری مشترک با این واحد دانشگاهی را داشته‌اند برای همکاری در طرح پویش نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

آنا: آیا از زمان ابلاغ طرح، حرکت و برنامه‌ای برای اجرا و آماده‌سازی دانشگاه صورت گرفته و مذاکره، دیدار، امضای تفاهم‌نامه و ... در راستای اجرای طرح پویش انجام شده است؟

ارمز: با ابلاغ طرح از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و واحد مشهد در این زمینه آغاز و کمیته پویش در فروردین‌ ۱۴۰۰ تشکیل و در گام نخست شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع مستعدتر شناسایی شدند و مذاکرات اولیه آغاز شد.

با توجه به صحبت‌های اولیه، ایران‌خودرو خراسان به‌عنوان نخستین صنعت در این زمینه اعلام آمادگی کرد و با توجه به تازه بودن طرح و شرایط خاص برخی صنایع از جمله ایران‌خودروی خراسان لازم بود تا ساختار مناسبی برای اجرای طرح دیده شود که در این راستا جلسات متعددی برای بررسی ابعاد طرح و موانع موجود در اجرایی شدن آن برگزار شد و نتیجه این جلسات و همکاری شرکت ایران‌خودروی خراسان که در اینجا جا دارد از مدیر مرکز پژوهش و نوآوری این شرکت تشکر ویژه‌ای داشته باشم، تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای بود که در مرحله بررسی‌های حقوقی قرار دارد و نقشه راه طرح پویش با شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو را مشخص می‌کند، علاوه بر این دو تفاهم‌نامه نیز در مرحله نهایی قرار دارد که در آن‌ها به طرح پویش پرداخته‌شده است.