دکتر طاهری لاری : گزارش های بازرسی باید واقع بینانه ،منصفانه و اصلاح گرایانه باشد

چاپ ایمیل

نشست مشترک هم اندیشی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، این نشست که با حضور هیئت رئیسه مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و پاسخگوئی به شکایات، مدیران اداره کل نظارت و ارزیابی منطقه 8 و هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در ۸ تیرماه در محل واحد مشهد برگزار گردید، فعالیت ها و اقدامات حوزه‌های مختلف این واحد دانشگاهی در اجرای ماموریت های محوله، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و مشهد، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان حاضر، با اشاره به جایگاه کنترل و نظارت در آموزه‌های دینی بیان داشت: "خداوند متعال اولین ناظر فعالیت ها و رفتارهای ما می‌باشد و در همین راستا پیامبران را مبعوث و فرشتگان را به امر نظارت  منصوب کرده است، و البته انسان باید ناظر بر رفتار خود ‌باشد و پاسخگوی اعمال و کردار خود نیز باشد."

دکتر مسعود طاهری لاری با بیان پنج رکن مهم در دانش مدیریت، به دو رکن برنامه‌ریزی و نظارت به عنوان ارکان اساسی در مدیریت اشاره کرد و در ادامه ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، عنوان داشت : فرآیند بازرسی در صورت همراه بودن با سه شاخصه به موقع بودن ، هشدار دهندگی و قابل اطمینان بودن، موجب موفقیت هر سازمانی می گردد.

وی افزود: در امر نظارت تلاش ما انجام آن به بهترین روش ممکن می باشد. برنامه ریزی و نظارت دو روی یک سکه اند . با برنامه ریزی و بدون نظارت به اهداف مورد نظر نمی توان دست یافت و نظارت است که سبب سلامت و بقاء سازمان ها می شود . در تمامی سازمان ها نواقص و معایبی در تمامی فرایندها وجود دارد که  نظارت و کنترل ، سبب حرکت سازمان به سمت  اهداف خود می شود. ایشان با اشاره به اینکه مراجع نظارت در آموزه های دینی خدا، وجدان و مردم می باشد باید این موضوع در امر نظارت مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه در نهایت فرایند نظارت باید منجر به اقدام اصلاحی در رفتار فردی، گروهی وسازمانی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ادامه با تشریح شرایط و مشکلات ناشی از ویروس منحوس کرونا، عملکرد واحد مشهد را در جذب دانشجو بسیار مطلوب عنوان نموده و افزود: با وجود محدودیت های فراوان؛  کلاسهای واحدهای استان در ایام کرونا به صورت آنلاین با موفقیت برگزار گردیده و با توجه به توانمندی های منابع انسانی واحد مشهد  واستان موفقیت های در عرصه های مختلف حاصل شده است.البته نواقصی هم وجود دارد که با بازخوردهای دریافتی اصلاح خواهدشد. گزارش های بازرسی باید واقع بینانه، منصفانه، واصلاح گرایانه باشد.

حجت الاسلام مهدوی نسب رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری  در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ، ضمن خیرمقدم به میهمانان برگزاری چنین نشستهای مشترک را بسیار خوب و مفید دانست و با قرائت فرازهایی از نامه امام صادق(ع) به استاندار اهواز این نامه را بعنوان منشور امام صادق(ع) به کارگزاران حکومت اسلامی برشمرد و اشاره کرد؛ از این منشور استفاده می شود که مشکل حکومت اسلامی فقدان قانون آزاد نیست بلکه کمبود مجری آزاده است. ایشان با اشاره به فرازی از این نامه اشاره کرد؛ قبول مسئولیت در زمان حال اگر موجب احقاق حق و انجام خدمتی به جامعه مسلمین باشد از بزرگترین توفیقات الهی هست که موجب ارتقاء معنوی انسان و ذخیره اخروی برای فرد نیز خواهد بود. اما اگر چنین نباشد و فرد از عهده مسئولیت خود به درستی برنیایید مسلما برای او جز وزر و وبال عایدی نخواهد داشت. ایشان با استناد به این نامه مبارک احقاق حق و عدالت را مهمترین هدف کارگزاران حکومت اسلامی برشمرد و گفت: با ارباب رجوع چنان با نرمی باید برخورد کرد که در تو احساس ضعف نکنند و چنان با انحراف و کم کاری برخورد کرد که تو را به قساوت متهم نسازند. و اصل رازداری و رعایت آبروی افراد از مهمترین اصولی است که باید همکاران حراست و همه ما به آن توجه ویژه داشته باشیم.

قائم مقام مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، با تقدیر از میزبانی واحد مشهد و اداره کل نظارت و ارزیابی منطقه هشت، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد یکی از واحدهای خوب ، اصیل ، استخوان دار و با عملکرد مناسب است ،عنوان داشت: " در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، به نهاد بازرسی دانشگاه، علاوه بر ماموریتهای پیشین، ماموریت «نظارت و ارزیابی»، با رویکرد «حل مساله» افزوده شد که حاصل آن در گام نخست، تغییر نام مرکز بازرسی به مرکز نظارت ارزیابی، بازرسی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه شد و در پی آن در راستای تحقق این ماموریت و رویکرد، تلاش گردید طی یک برنامه زمانی فشرده و منسجم، ضمن پایش واحدهای دانشگاهی، مسائل و مشکلات هر واحد، شناسائی و نتیجه آن در جهت بهبود فرآیندها و رفع نواقص و هموار نمودن راه موفقیت بیش از پیش واحدهای دانشگاهی، در اختیار مسئولین آنها قرار گیرد و لذا بیش از 150 واحد دانشگاهی و مرکز سما، طی یکسال و نیم گذشته، مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت."

در ادامه این نشست، مدیر کل اداره نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات منطقه هشت(خراسان بزرگ)، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان، با تشریح فرآیند نظارت و ارزیابی این واحد دانشگاهی، گفت: " واحد مشهد توسط تیمی متشکل از 21 نفر از ارزیابان سازمان مرکزی و اداره کل نظارت و ارزیابی منطقه 8  از تاریخ ۱۷ خرداد تا یکم تیرماه در چهار حوزه تخصصی «نظارت و ارزیابی آموزشی، پژوهشی و دانشجویی»، «نظارت مالی»، «بازرسی و پاسخگویی به شکایات» و «نظارت و ارزیابی عملکرد مدیریت» مورد ارزیابی قرار گرفته است."

همچنین معاونین مرکز نظارت، ارزیابی و بازرسی دانشگاه و روسای ادارات چهارگانه اداره کل منطقه هشت به طور اجمالی و در قالب شاخص ها و معیارهای سازمانی، گزارش نظارت و ارزیابی حوزه های مختلف واحد مشهد را ارایه نمودند و سپس تبادل نظر و آسیب شناسی در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای واحد و راهکارهای ممکن جهت رفع مسائل مطروحه، با سخنان معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی، توسعه مدیریت و منابع، فرهنگی و دانشجوئی، پژوهش و فناوری، علوم پزشکی صورت پذیرفت.

در پایان این نشست پنج ساعته، دکتر طاهری لاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  مشهد، ضمن تشکر از زحمات حوزه نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات منطقه هشت در فرآیند نظارت و ارزیابی واحد مشهد، پیشنهاد تشکیل کارگروهی با عضویت حوزه های مختلف واحد مشهد و نماینده اداره کل نظارت و بازرسی، جهت شناسایی مسایل و مشکلات و ارایه  راه حل مناسب، را نمود.