• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • دکتر طاهری لاری خبر داد: طراحی و راه اندازی سامانه جامع مدیریت پاسخگویی به دانشجویان و ارباب رجوع در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

دکتر طاهری لاری خبر داد: طراحی و راه اندازی سامانه جامع مدیریت پاسخگویی به دانشجویان و ارباب رجوع در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چاپ ایمیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد ، از طراحی و راه اندازی سامانه جامع مدیریت پاسخگویی به دانشجویان و ارباب رجوع ، برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی، در روزهای آینده خبر داد.

دکتر مسعود طاهری لاری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، با اعلام  طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت پاسخگویی به دانشجویان و ارباب رجوع برای اولین بار در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور در واحد مشهد گفت : بکارگیری فناوری اطلاعات، نقش کارساز و مهمی بر عملکرد دانشگاه دارد و به منظور بهره برداری از ظرفیت و قابلیت های مرکز فناوری اطلاعات، این واحد در راستای ماموریت خود در سطح استان خراسان رضوی در شرایط کرونا و پس از آن در شرایط عادی ،تحقق نظام پاسخگویی غیر حضوری و مجازی به دانشجویان و ارباب رجوع و تکریم مخاطب را جزو مهمترین فعالیت های خود می داند .

وی با بیان اینکه طراحی و پیاده سازی این سامانه باعث افزایش سرعت پاسخگویی، دقت، شفافیت، کاهش هزینه، اصلاح ساختار و بهره وری سازمانی می شود ، مشخصات فنی و اجزای سامانه مدیریت پاسخگویی به دانشجو و ارباب رجوع را تشریح کرد و افزود: سیستم ورود به سامانه به صورت یکپارچه طراحی شده است و امکان ورود به سامانه برای کلیه کاربران اعم از دانشجویان و سایر کاربران که سوال یا درخواست راهنمایی دارند وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: این سامانه شامل چهارسامانه یا زیرسیستم به شرح زیر است که مرحله به مرحله ارائه خواهد شد :

1 - سامانه پاسخگویی صوتی و تصویری آنلاین

2- سامانه تیکتینگ (پاسخگویی از طریق پیام)

3- سامانه نوبت‏ دهی آنلاین برای مراجعات حضوری

4 - سامانه مدیریت فرآیندها (سامانه جریان کار)

وی در خصوص سامانه پاسخگویی صوتی و تصویری آنلاین گفت: این سامانه امکان ارتباط تصویری و صوتی ارباب رجوع با حوزه مربوطه (آموزش، فارغ‏ التحصیلان، امور مالی، دانشکده و ...) را از طریق محیط ادوب‏کانکت ارائه می‏کند. یک سیستم نرم‏ افزاری صف انتظار به دانشجو/ارباب رجوع وضعیت صف انتظار را از نظر تعداد افراد صف و مدت زمان تقریبی انتظار نشان می‏دهد. در هر حوزه، چندین کاربر می‏توانند به پاسخگویی مشغول باشند که با اتمام پاسخگویی به هر دانشجو، نفر اول صف به جلسه ارتباطی آن کاربر هدایت می‏شود. در این سامانه همچنین امکان آپلود یا ارائه مدارک و اسناد توسط دانشجو وجود دارد. جلسه پاسخگویی به طور کامل ضبط می‏شود تا امکان نظارت و ارزیابی و پیگیری شکایتهای احتمالی وجود داشته باشد. همچنین امکان دریافت بازخورد دانشجو یا مراجعه‏ کننده از نظر میزان رضایت از پاسخ‏ دهنده، پیش‏ بینی شده است.

دکتر طاهری لاری در مورد سامانه پاسخگویی از طریق مبادله پیام عنوان کرد: در شرایطی که دانشجو به هر دلیل، ترجیح بدهد که به صورت آفلاین سؤال یا مشکل خود را مطرح و پیگیری کند (مثلاً به دلیل نداشتن میکروفن یا محیط ادوب‏ کانکت و یا اتصال به سامانه در ساعت‏هایی از شبانه‏ روز که پاسخگویی آنلاین فعال نیست)، سامانه تیکتینگ به وی امکان می‏دهد تا سوال خود را از طریق پیام مطرح کند. برای این منظور دانشجو (یا هر فرد دیگری) حوزه مورد نظر را انتخاب و سوال خود را وارد می‏کند. کاربر حوزه مربوطه در اولین فرصت اقدام متناسب با پیام یا درخواست را انجام می‏دهد و به پیام پاسخ می‏دهد و در صورت لزوم، تیکت را به حوزه دیگری ارجاع می‏دهد که جریان گردش تیکت توسط دانشجو قابل مشاهده و پیگیری است. همچنین در این سامانه کلیه رویدادها (ثبت سوال، اقدام اداری مقتضی، پاسخگویی به تیکت و یا ارجاع آن) همراه با زمان آنها و شناسه/نام کاربر مربوطه ثبت می‏گردد تا به منظور نظارت بر عملکرد و پیگیری شکایتهای احتمالی قابل استفاده باشد. همچنین در این سامانه نیز امکان دریافت بازخورد دانشجو از نظر میزان رضایت از پاسخ‏ دهنده پیش‏ بینی شده است.

وی با بیان اینکه در مواردی مراجعه دانشجو به حوزه مربوطه در دانشگاه به صورت حضوری اجتناب‏ نا‏پذیر است از طراحی سامانه نوبت‏ دهی آنلاین برای مراجعات حضوری در این سامانه جامع خبر داد و افزود: در چنین شرایطی برای جلوگیری از ازدحام و به منظور برنامه‏ ریزی و مدیریت وقت ارباب رجوع و حوزه‏ های کاری، سامانه نوبت‏ دهی آنلاین امکان رزرو وقت مراجعه را فراهم می‏آورد. هر حوزه می‏ تواند روزها و بازه زمانی پاسخگویی حضوری و نیز مدت‏ زمان تقریبی هر پاسخگویی را در سامانه تعریف کند و دانشجویان و سایر ارباب رجوع از طریق سامانه، مناسب‏ترین وقت آزاد را برای مراجعه رزرو می‏ کنند. تأیید رزرو وقت از طریق پیامک به رزروکننده ارسال می‏ شود. در این سامانه هم در هر حوزه بیش از یک کارمند قابل تعریف است و سامانه براساس تعداد کارمندان فعال، وقت‏های رزرو را تنظیم و به بازدیدکننده سامانه ارائه می‏کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص سامانه جریان کار نیز گفت: این سامانه برای ارائه وضعیت فعلی کار هر دانشجو در هر حوزه طراحی شده است. در این سامانه فرآیندها و مراحل کاری در هر حوزه براساس اعلام حوزه مربوطه تعریف می‏شود. هر کاربر به موازات انجام کار مرتبط با مرحله مربوط به خود، تغییر وضعیت متناظر با آن را برای دانشجو/فارغ‏ التحصیل در سامانه جریان کار ثبت می‏کند و وی می‏تواند در هر لحظه، آخرین وضعیت کار خود را مشاهده و ردیابی کند. در صورت لزوم، سامانه توضیحات پیش‏ فرض و یا توضیح ثبت‏ شده توسط کارمند حوزه مربوطه را به دانشجو نمایش می‏دهد تا مطلع شود که در مرحله جدید چه اقدامی باید انجام دهد. همچنین هر تغییر وضعیت از طریق پیامک به دانشجو یا فارغ‏ التحصیل ذینفع اطلاع‏ رسانی می‏ شود .