• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • پاسخ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به سؤالات و مشکلات دانشجویان / از سامانه آموزشیار تا موضوع شهریه

پاسخ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به سؤالات و مشکلات دانشجویان / از سامانه آموزشیار تا موضوع شهریه

چاپ ایمیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در لایو اینستاگرامی صفحه آزاد دانشجو به سؤالات و پیام های گوناگون دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوي ، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در لایو اینستاگرامی صفحه آزاد دانشجو که شب گذشته پخش شد، با اشاره به سؤالات دانشجویان درباره تجمیع نرم‌افزارهای دانشگاه، گفت: ما از سیدا به آموزشیار نرفتیم، بلکه از مجموعه بی‌شمار نرم‌افزارهای متفاوتی که براساس سلایق و منطق‌های مختلفی در دانشگاه کار می‌کردند، به یک سامانه یکپارچه رفتیم.

سامانه‌ها براساس سلایق مختلف کار می‌کردند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از 500 واحد دانشگاه، 320 واحد با سیدا بود و بقیه واحدها سامانه‌های دیگری داشتند، اظهار داشت: بین 320 واحدی هم که با سیدا کار می‌کردند، هیچ اتصالی وجود نداشت، یعنی سیداها با شکل و شمایل، بانک داده و شرایط مختلف در واحدها به صورت متفرق کار می‌کردند، بنابراین ما از سامانه محلی به سامانه ملی رفتیم.

وی با اشاره به علت خروج از سامانه‌های محلی، گفت: اولاً در آن سامانه یکپارچگی وجود نداشت و دانشجو زمانی که می‌خواست از یک واحد به واحد دیگر برود، باید مجدداً شماره دانشجویی می‌گرفت و به اتفاقات کاملاً محلی و موضعی هدایت می‌شد. بخشنامه‌ها خیلی مواقع در سیستم اعمال نمی‌شد و برای دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی مشکلات زیادی به وجود می‌آمد؛ به عنوان نمونه برنامه درسی رشته‌های مهندسی در سال 98 تغییراتی کرد که این تغییرات به واحدها بخشنامه شد، اما برخی واحدها اعمال و برخی دیگر با تأخیر اعمال ‌کردند. برخی نیز اعمال نمی‌کردند و کسی هم متوجه نمی‌شد تا زمان فارغ‌التحصیلی که دانشجو با مشکل مواجه می‌شد.

سیدا در اختیار دانشگاه نبود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مسائلی در نظام محلی وجود داشت که ما نمی‌توانستیم در مقابل دانشجو پاسخگو باشیم، اظهار داشت: اعمال مدیریت و حکمرانی دانشگاه در آن سیستم امکان‌پذیر نبود، علاوه بر آن هیچ مرکز رسمی پاسخگوی این سامانه‌ها نبود و هیچ مرکز رسمی در دانشگاه ادمین این سامانه‌ها را در اختیار نداشت.

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان در یکپارچه‌سازی، گفت: تا پایان این ترم، همه سیستم‌ها یکپارچه خواهند شد و بانک داده یکی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات سامانه قبلی، گفت: تنوع بسیار زیاد رفتار سازمانی باعث شده‌ بود کار در برخی موارد اجرا نشود.

وی با بیان اینکه این تجمیع به یکباره نبوده و از مدت‌ها پیش برای آن فکر شده‌ است، افزود: داده جمع آوری شده باید در یک ثبت نام بزرگ محک می‌خورد.

دکتر طهرانچی افزود: مشکلی بابت بزرگ بودن داده‌ها و مسائل سخت‌افزاری نداشتیم و اشکالات پیش‌آمده از جنس تنوع رفتاری واحدها بود که دانشجو این مسأله را حس می‌کرد، پس یکباره بودن یا نبودن تجمیع مطرح نیست و هر وقت این کار را انجام می‌دادیم، دانشجو آن را حس می‌کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات فراوان سامانه قبلی، به گزارش یک رسانه درخصوص جعل مدرک دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در این گزارش خبرنگار یکی از رسانه ها از یک مؤسسه جعل مدرک درخواست مدرک دانشگاه آزاد کرده بود و مؤسسه در ازای 65 میلیون تومان، 120 واحد درسی تولید کرده و متقاضی پس از گذراندن 20 واحد درسی در یکی از واحدها، مدرک دریافت می‌کرده است.

وی افزود: پس از بررسی انجام‌ شده، بخش حقوقی و حراست دانشگاه با همکاری نهادهای امنیتی پیگیر جعل مدرک دانشگاه آزاد شدند. اخیراً هم متأسفانه نسخه نرم‌افزاری بیرون از دانشگاه پیدا شده و چون مجموعه متعهدی هم پشت نرم افزار نبود، مجبور شدیم برای صیانت از دانشگاه سریع وارد عمل شویم.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤالی درباره تغییر سرفصل‌ها و مشکلات دانشجویان در این زمینه، گفت: علت مشکلات این است که در برخی واحدها به ابلاغ تغییرات وزارتین یا دانشگاه در سرفصل‌ها عمل نشده و اکنون پس از استانداردسازی واحدها، برای برخی دانشجویان مشکلاتی پیش آمده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حتی در صورت عدم یکپارچه‌سازی، دانشجویان به دلیل رویه‌های متفاوت برخی واحدها در نهایت در فارغ‌التحصیلی به این مشکل برمی‌خوردند، اظهار داشت: همکاران ما موارد پیش‌آمده را پیگیری کرده و علت مشکلات را رفع می‌کنند. تا 2 ماه دیگر کارشناسان و اداره برنامه ریزی ما مباحث را به جد پیگیری می‌کنند.

وی افزود: همکاران طی ماه جاری تمامی مغایرت‌ها را استخراج کرده و با دانشجویان همراهی می‌کنند و دانشجویان نگران نباشند، چرا که در استانداردسازی این مشکلات پیش می‌آید.

آمار اعلامی درباره انتخاب واحد 95 درصدی به لحظه و از طریق سامانه دریافت شده است

دکتر طهرانچی با اشاره به آمار اعلامی درخصوص سامانه آموزشیار و انتخاب واحد، گفت: اطلاعات ارائه شده به صورت آنلاین به دانشجویان ارائه شده است. به عنوان نمونه هم‌اکنون در مقطع کارشناسی پیوسته 288 هزار و 826 نفر به طور متوسط 7/97 درس (تقریباً 8 درس) و 17/45 واحد اخذ کرده‌اند و وقتی دانشجویان کارشناسی به طور متوسط 17/45 واحد اخذ کرده‌اند یعنی انتخاب واحد انجام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تا الان 95 درصد دانشجویان ثبت‌نام کرده‌اند و این آمار به صورت بر خط از شبکه دریافت می‌شود.

حل مشکل ترمیم معدل تا 15 آبان در همه واحدها

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص عدم اجرای بخشنامه ترمیم معدل در برخی واحدها، گفت: این مسئله درست است و این موضوع با جدیت پیگیری می شود تا دانشجویان سریع‌تر 6 واحد مازاد را اخذ کنند.

دکتر طهرانچی افزود: تصمیماتی که برای دانشجویان گرفته می‌شود، باید بدون تبعیض انجام شود و همه واحدها حتی واحدهایی که هنوز به آموزشیار نپیوسته‌اند، موظف هستند بخشنامه ترمیم معدل را انجام دهند. تا 15 آبان مشکل 6 واحد ترمیم معدل عملیاتی‌سازی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درخصوص عدم تشکیل کلاس‌ها، اظهار داشت: اگر آموزش حضوری بود، این فشار بر دانشجویان کمتر بود، چون دانشجویان حضوری مشکلاتشان را پیگیری می‌کردند و سریع‌تر کلاس می‌رفتند. حدود 300 هزار دانشجو اواخر مهر به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌پیوندند.

کلاس‌ها از شنبه با جدیت آغاز می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کلاس‌های مشترک زیادی در دانشگاه داریم و برای شروع ترم مقداری تأمل کردیم، اظهار داشت: وظیفه داریم 16 هفته به دانشجویان خدمت ارائه کنیم، اما اینکه دقیقاً از چه زمانی شروع شود، به لحاظ عدم قطعیت‌‎هایی که داشتیم، با مسائلی مواجه شدیم.

وی در ادامه تأکید کرد: از شنبه کلاس‌ها به جد شروع خواهد شد و هفته بعد از آن هم دانشجویان سال اول به ما خواهند پیوست و دانشگاه به همان جدیتی که در فروردین و اردیبهشت و خرداد کلاس‌ها را پیش برد، به کار خود ادامه می‌دهد و چیزی در آموزش کم نخواهیم گذاشت.

دکتر طهرانچی در خصوص طرح 12+4 (4 جلسه حضوری و 12 جلسه مجازی) خاطرنشان کرد: واقعیت این است که 16 هفته مستمر آموزش مجازی کیفیت لازم را ندارد، لذا این طرح را با وجود هزینه‌ بالاتر به واحدها ابلاغ کردیم چون استاد باید 5 نفر - 5 نفر به دانشجویان درس بدهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات دانشجویان برای مراجعه به دانشگاه برای دروس آزمایشگاه، تصریح کرد: ما طرح آزمایشگاه در محل هم داریم و اگر کسی باید شهرش را جابه‌جا کند، می‌تواند از این طرح استفاده کند، اما آزمایشگاه را نمی‌توان مجازی برگزار کرد.

وی با اشاره به نحوه برگزاری درس تربیت بدنی اظهار داشت: تربیت‌بدنی راه حل دیگری دارد و دوستان به ما وعده سامانه‌ای را داده‌اند که به زودی انجام می‌شود.

دکتر طهرانچی درخصوص اخذ شهریه کامل از دانشجویان با وجود آموزش مجازی، با اشاره به افزایش افسارگسیخته هزینه‌ها گفت: در این شرایط کم‌تورم‌ترین بخش زندگی مردم، شهریه دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر قیمت پایه آموزش ابتدایی که توسط وزارت آموزش و پروش اعلام شده، رقمی در حدود 3 میلیون تومان است که مبلغ شهریه دانشگاه در مقایسه با آن رقم پایینی است، البته این بدان معنا نیست که در تلاشیم شهریه را گران کنیم.

پایه شهریه متغیر بین 41 تا 53 هزار تومان/ اعمال تفاوت آموزش مجازی با آموزش حضوری در شهریه متغیر

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهریه ثابت به آموزش مجازی ربطی نداشته و در هر شرایطی پرداخت می‌شود، افزود: در شهریه متغیر هم با توجه به هزینه‌های پرداخت‌شده باید گفت در برخی اوقات هزینه تمام‌شده فضای مجازی یک ساعت درس، بیشتر از شهریه متغیری است که دانشجویان پرداخت می‌کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها برای شهریه متغیر پایه 60 هزار تومان را پیشنهاد دادند، اما تفاوت تحصیل مجازی و حضوری را اعمال کرده و مبلغ پایه را به ۴۱ تا ۵۳ هزار تومان کاهش دادیم. در ترم پیش این مبلغ از 32 تا 47 هزار تومان بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به افزایش هزینه‌های کشور و افزایش هزینه‌های پشتیانی دانشگاه و هزینه تمام‌شده هر کلاس اشاره کرد و افزود: البته تفاوتی که امسال در شهریه دادیم، این است که شهریه هر رشته با رشته دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به دسته‌بندی رشته‌ها براساس رغبت داوطلبان و تفاوت در نرخ شهریه بر این اساس، افزود: این دسته‌بندی باعث می‌شود که همه به سمت یک رشته نروند و دانشجویان بتوانند رشته‌هایی که برای جامعه مفید است را با هزینه پایین‌تر بخوانند. در این دسته‌بندی مکان‌های دانشگاهی را هم در قیمت‌گذاری در نظر گرفتیم، یعنی شهریه ثابت در یک آموزشکده تقریباً نصف شهریه ثابت در واحد تهران مرکز یا تهران شمال است و شهریه متغیر آن هم نسبت ۴۱ به ۵۳ خواهد داشت.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه شهریه دانشگاه، رشته محل به رشته محل متفاوت است، گفت: به عنوان مثال شهریه رشته‌های بسیار مفیدی که مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، به شدت کاهش پیدا کرده و شهریه رشته‌های پرمخاطب افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت شهریه در شهرهای برخوردار با شهریه در شهرهای کمتر برخوردار، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه اجتماعی است و باید بتواند از واحدها و شهرهای دورافتاده حمایت کند و ما این موضوع را در قیمت تمام‌شده و ملاحظات شهریه لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده که برخلاف گذشته که شهریه رشته حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی یکی بود، اکنون اینکه در کدام واحد می‌خواهید رشته حقوق بخوانید یا اینکه حقوق یا فلسفه بخوانید، در شهریه تفاوت ایجاد می‌کند.

دکتر طهرانچی در پاسخ به اینکه شهریه دانشجویان در چه مواردی هزینه می‌شود، تصریح کرد: این مطلب شفاف است و چیزی حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد شهریه، برای دستمزد کارمندان و اساتید پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته 5 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد شهریه داشتیم، گفت: از این مبلغ 4 هزار و 900 میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان پرداخت شده، البته بدون در نظر گرفتن حق‌التدریس و حق‌التأخیر. البته همه این مبلغ 5 هزار و 900 میلیارد را هم دانشجویان نقداً پرداخت نمی‌کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به گله‌مندی کارکنان از حقوق دریافتی در شرایط اقتصادی فعلی کشور، افزود: شرمنده کارکنان هستیم که نمی‌توانیم مثل دانشگاه‌های دولتی که حقوق اساتید را ۵۰ درصد بالا بردند، افزایش حقوق داشته ‌باشیم، ولی صریح و کاملاً روشن 4 هزار و 900 میلیارد تومان از شهریه دریافتی را‌ به ۵۸ هزار کارمندی که از زمان استخدام آن‌ها بیش از ۵ سال گذشته است و ربطی به دوران ما هم ‌ندارد، تقدیم می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری 270 میلیارد تومانی در شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد/ استادان دو سوم درآمد خود را باید از پژوهش کسب کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره وعده تأمین مالی اساتید در گذشته، اظهار داشت: درآمد دانشگاه در همه جای دنیا فقط شهریه نیست و شهریه بخشی از درآمد دانشگاه است. دانشگاه اگر دانشگاه حل مسأله باشد، در ازای حل مسأله‌ می‌تواند درآمدهایی کسب کند. حل مسائل پژوهشی، حل مسائل فناورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان و... در دانشگاه‌های خوب دنیا بخشی از درآمد دانشگاه را تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ کاری که دور از شأن دانشگاه باشد را انجام نمی‌دهیم، افزود: به عنوان مثال شرکت تولید بذر دانشگاه در اصفهان کاملاً دانش بنیان است و اخیراً 6 عضو هیأت علمی برای آن جذب کرده‌ایم. بیش از 50 درصد این شرکت به نام اساتید ماست و امسال 270 میلیارد تومان از سوی کارشناسان معاونت علمی در آن سرمایه‌گذاری شده است. استادان دانشگاه در اصفهان ۵ سال در 2 گلخانه کار کردند و دانش به کار بردند تا به اینجا رسیدند.حتی یکی از عزیزان ما به خاطر سموم استفاده شده، سلامتی خود را در این مسیر به خطر انداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در کشورهای اسکاندیناوی یک سوم حقوق استاد را می‌دهند و دوسوم باقی حقوق را استاد باید از پژوهش به دست آورد، افزود: برخی اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی جز تدریس کاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: استاد دانشگاه در تعریف امروز، استادی است که آموزش‌دهنده، پژوهشگر و فناور باشد و بتواند به جلوه‌های دیگری از دانش برسد. در واقع وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم، یعنی استاد کارآفرین.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان درآمد دانشگاه از فعالیت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: عمده شرکت‌های دانش‌بنیانی که سال گذشته توسعه دادیم، در بخش سرمایه‌گذاری هستند و با حمایت‌های دانشگاه موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند.

ضرر هزار میلیاردی کرونا به دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص میزان درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه در سال گذشته، گفت: سال گذشته کرونا خیلی به ما ضربه زد و چیزی حدود هزار میلیارد تومان درآمد دانشگاه در بخش درآمدهای غیرشهریه‌ای و خدماتی، در ایام کرونا صفر شد.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی از خوابگاه استفاده نکند، نباید هزینه آن را پرداخت کند، افزود: اگر واحدها از دانشجویان بابت استفاده از خوابگاه هزینه‌ای گرفته اند، باید آن را پس دهند.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پرداخت شهریه دانشجویان، اظهار داشت: امسال برخلاف سال‌های گذشته، مقرر شد در ابتدای ترم الزامی برای تسویه بدهی شهریه نباشد و فقط شهریه ثابت پرداخت شود. در مورد بدهی قبلی هم قرار شد ۵۰ درصد بدهکاری‌ پرداخت شود و مابقی آن تقسیط شود.

وی با اشاره به اینکه اشتباهاتی در نظام مالی گذشته وجود داشته که برای اصلاح آن بخشنامه‌ای به اداره مالی واحدها ارسال کرده‌ایم، تصریح کرد: هر دانشجویی که اشکالاتی در کارنامه مالی خود مشاهده کرد، می‌تواند به واحد خود رجوع کرده و واحد موظف به تصحیح و حل مغایرت‌ها خواهد بود، البته علت این مشکل سامانه نیست و مربوط به داده‌های قبلی است که در اختیار واحد بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما از دانشجو یک ریال اضافه نخواهیم گرفت و به واحدها تأکید کرده‌ایم که امور مربوط به تطبیق را انجام دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص عدم اطلاع‌رسانی به دانشجویان برای واریز 50 درصد بدهی در حذف و اضافه، گفت: باید اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت. دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده برای شرایط عادی و معمولی است، اما در این شرایط اگر دانشجویی به مشکل برخورد کرد، رؤسای واحدها اختیارات حل مشکل را دارند و توصیه می‌کنم معدود دانشجوهایی که مشکلات خاص دارند، از طریق تماس با کارشناس واحد در این یک هفته امکان انتخاب واحد به صورت سیستمی را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دوران کرونا میزان بدهی دانشجویان 10 درصد افزایش پیدا کرده و دانشجویان از طریق وام قادر به رفع مشکلات این چنینی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ما موظف هستیم پای دانشجویان بایستیم تا مشکلات سیستم به صورت کامل رفع شود، اظهار داشت: جدول زمان‌بندی انتخاب واحد و حذف و اضافه مشخص بود، اما دانشجویان تا تاریخ حذف و اضافه انتخاب واحد انجام می‌دادند و سامانه از دسترس آنها خارج نبود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه بعد از حذف و اضافه ارزیابی خواهیم کرد که شرایط به چه صورت خواهد بود، گفت: در حال حاضر نمی‌شود تاریخ دقیقی اعلام کرد، اما نکته اینجاست که ما بعد از هر مرحله، ارزیابی دقیق انجام می‌دهیم. اگر برای دانشجویی به سبب تغییر سامانه، مشکلی به وجود آمده باشد، ما و همکاران موظف به رفع مشکل هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص لزوم ارائه دو مقاله توسط دانشجویان دکتری و مشکلات جدی که برای این دانشجویان پیش آمده‌ است، اظهار داشت: دانشجویان دکتری دو دسته هستند؛ یک دسته دانشجویانی هستند که دفاع کردند و مقاله‌ معتبری هم ارائه دادند. ما به این دانشجویان وعده داده‌ بودیم که چون دفاع کرده و یک مقاله هم دادند، خاتمه درسشان اعلام شود. بخشنامه این دانشجویان صادر شده و به واحدها هم ابلاغ شده است.

دانشجویان دکتری موظف به اخذ 5 امتیاز پژوهشی هستند/ بعد از پیش دفاع نیازی به پرداخت شهریه نیست

وی با اشاره به اینکه مصوبات جدید به نفع دانشجوست، افزود: در مصوبات قبلی دانشجویان باید تا زمان دفاع شهریه خود را پرداخت می کردند. در مصوبات جدید کسب 5 امتیاز پژوهشی را لحاظ کردیم. دانشجو می تواند این 5 امتیاز را از یک مقاله معتبر درجه ۱ کرسی نظریه‌پردازی و یا ثبت اختراع جهانی کسب کند. باید 5 امتیاز پژوهشی از برون داد علمی که شامل مقاله، اختراع، محصول دانش بنیان یا کرسی نظریه‌پردازی است، کسب کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: وقتی دانشجو به حد استاندارد رسید و کفایت دستاورد علمی داشت، پذیرش مقاله را انجام داد، تزش را تمام کرد و استاد هم او را انتخاب کرد، در شورای معتبری پیش دفاع می‌کند و از تاریخ پیش دفاع تا زمان دفاع دیگر لازم نیست مبلغی بپردازد. در واقع ما ملاحظه دانشجویان را کرده‌ایم، دیدیم دانشجو یک کار خوب علمی انجام می‌دهد و تا چاپ شود، ۳ ماه تا ۶ ماه طول می‌کشد، در این مدت از دانشجو شهریه نگرفتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی موارد که پروسه مقاله دوم طول می‌کشد، با پذیرش یک مقاله هم دانشجو پیش دفاع را انجام می‌دهد، گفت: اگرچه دانشجو ۵ امتیاز را در مرحله کفایت به دست نمی‌آورد، ولی فرصت دارد مقاله خوبی ارائه دهد و نیاز نیست به ژورنال ضعیفی مراجعه کند، لذا می‌تواند بدون پرداخت هزینه پیگیر مقاله دوم در مجلات معتبر علمی ‌شود. این شرایط با هدف استانداردسازی و کیفیت‌بخشی بوده و ملاحظه کارهای دانشجویی ایجاد شده است.

ملاک در جذب هیأت علمی قدرت علمی است/ در فراخوان‌های اخیر نیمی از پذیرفته‌شدگان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد بودند

دکتر طهرانچی با رد ادعای عدم استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در جذب اعضای هیأت علمی این دانشگاه، گفت: در فراخوان جذب، دانشگاه آزاد اسلامی از همه ظرفیت علمی دانش‌آموختگان کشور استفاده می‌کند، چرا که یک عضو هیأت علمی باید قوی باشد. دانشگاه اگر خودش هم تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد، افت خواهد کرد، لذا اگر هر دانشگاهی برای جذب هیأت علمی صرفاً فارغ‌التحصیلان خود را جذب کند، آینده خوبی نخواهد داشت. در فراخوان‌هایی که داشتیم، حدود نیمی از پذیرفته‌شدگان، فارغ‌التحصیلان خوب دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

حل مشکل دانشجویان اتباع خارجی

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان اتباع خارجی برای ورود به سامانه‌ها، گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از تحریم‌هاست. مشکل این دانشجویان در هفته های آتی رفع خواهد شد. همکاران ما پیگیر هستند و در روابط بین‌الملل مشکلی نداریم.

تبعیض میان دانشجویان دولتی و آزاد در تخصیص اینترنت رایگان/ سنگ‌اندازی بخشی از دولت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وعده‌ وزیر ارتباطات مبنی بر رایگان شدن ارتباطات دانشگاه، اظهار داشت: متأسفانه با وجود اینکه شرایط محدودیت را ستاد کرونا به ما تحمیل کرده، در تخصیص اینترنت رایگان میان دانشجویان دولتی و آزاد تبعیض قائل شده‌اند و این مطالبه به‌حق دانشجویان است. سال گذشته با مجموعه دولت نامه‌نگاری داشتیم، اما ظاهراً بخشی از دولت مسائلی را مطرح کرده‌اند که مانع شده ‌و ما و وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه در مباحث صندوق رفاه فرقی بین دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی نیست، گفت: حتی در قانون مجلس هم صندوق رفاه از دانشجوی دانشگاه آزاد حمایت و پشتیانی می‌کند، لذا تعجب می‌کنم که دانشجوی دانشگاه آزاد را در این زمینه حمایت نکنند. آی‌پی‌ها را در اختیار وزارت ارتباطات گذاشتیم و منتظریم موانع را رفع کنند.

فارغ التحصیلی منوط به سامانه آموزشیار نیست

دکتر طهرانچی با اشاره به بخشنامه دانشگاه مبنی بر اینکه هیچ کار فراغت از تحصیلی منوط بر سامانه جدید نباشد، گفت: چون سامانه قدیم همچنان در اختیار واحدهاست، برای صدور گواهی موقت فراغت از تحصیل، اختیاراتی به رئیس واحد داده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اساساً فارغ‌التحصیلی منوط به سامانه آموزشیار نیست و دانشجویانی که ترم 99-98 و ترم تابستان 99، درس آنها به اتمام رسیده، رؤسای واحدها اختیار کامل برای انجام امور فارغ‌التحصیلی دارند.

ثبت بیش از 3 میلیون نمره برای ترم بهمن و نیمسال تابستان/ نقش اساتید در ثبت نشدن نمره دانشجویان

وی درخصوص ثبت نشدن نمره برخی دانشجویان، اظهار داشت: این مشکل فقط به دانشگاه و سامانه مربوط نیست و استادان نیز در ثبت نمره‌ها نقش دارند و تاکنون در نیمسال دوم 99-98، 2 میلیون و 953 هزار و 917 نمره نفر داده شده است. در نیمسال تابستان نیز 322 هزار و 146 نمره نفر داده شده است. ما حتی درخصوص نمراتی که اساتید اعلام کرده بودند، اما در سامانه آموزش‌ها ثبت نکرده بودند، نامه‌ای زدیم که خود اداره امتحانات می‌تواند این نمرات را در سامانه وارد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سامانه‌سپاری باعث کاهش حضور عوامل انسانی در فرآیندها می‌شود، افزود: در نظام سازمانی باید با سامانه‌سپاری مشکلات دانشجویان را به حداقل برسانیم.

دکتر طهرانچی اظهار داشت: اکنون در سامانه پژوهش‌یار وقتی که پایان‌نامه یا پروپوزال دست استاد می‌رسد، اگر بررسی استاد بیشتر از زمان مجاز طول بکشد، برای استاد اخطار می رود. اگر در ‌شورای آموزشی بیشتر از زمان مجاز طول بکشد، برای رئیس گروه اخطار می رود، چون سامانه‌سپاری شده و نظم شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سامانه آموزشیار هم به دنبال پاسخگویی نظام دانشگاه است، گفت: حالا اگر اثبات شد که یک کارمند یا استاد تخلفی انجام می‌دهد، راهش مراجعه به رسیدگی به شکایات است. در حقیقت یک نظام ارزیابی دانشگاه از اساتید را خواهیم داشت.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: ما در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۴ هزار استاد خوب و ۴۰ هزار حق‌التدریس داریم و دانشگاهی که دانشجو برایش مهم است، برنمی‌تابد که نسبت به این دانشجو بدرفتاری شود یا نسبت به آنچه که باید از لحاظ علمی به او داده شود، کم گذاشته شود.
انتهای پیام/