• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • دکتر طهرانچی در نشست سراسری رابطان استانی فرهنگی هنری و قرآنی سما در مشهد: بنای نظام آموزش و پرورش باید بر قرآن و مکتب اهل بیت(ع) باشد

دکتر طهرانچی در نشست سراسری رابطان استانی فرهنگی هنری و قرآنی سما در مشهد: بنای نظام آموزش و پرورش باید بر قرآن و مکتب اهل بیت(ع) باشد

چاپ ایمیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنای نظام آموزش و پرورش باید بر قرآن و مکتب اهل بیت(ع) باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد مشهد، نشست سراسری رابطان استانی فرهنگی هنری و قرآنی سما با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این نشست با اشاره به ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت، بر استخراج مدل‌های تربیتی این ساحت ها از قرآن کریم، تأکید کرد و در خصوص  تربیت اقتصادی، گفت: مسأله مهم در تربیت اقتصادی، اصول موضوعه اقتصادی است که باید آن را آموزش بدهیم و در این رابطه به مفاهیم قرآنی توجه کنیم. 

وی ادامه داد: اصول موضوع اقتصادی آموزش سود و هزینه به دانشجویان نیست بلکه مساله جایگاه رزق و روزی در زندگی است مثلا اگر در عالم خلقت از ذکر خدا غافل شویم، در معیشت خود دچار مشکل می شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت علمی قرآن را یکی دیگر از ساحت های مهم عنوان کرد و گفت: ظرافت‌ها، زیبایی ها و کرامت هایی در قرآن وجود دارد که لازم است به دانش آموزان یاد بدهیم. در زیبایی شناختی نیز مثال های فراوانی در قرآن آمده است.

 دکتر طهرانچی تأکید کرد: بنای نظام آموزش و پرورش باید بر  قرآن و مکتب اهل بیت(ع)  باشد. در تعلیم و تربیت باید به دنبال کشف مدل قرآنی برویم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به متولیان فرهنگی مدارس سما، گفت: پنجره طلایی تعلیم و تربیت دست شماست. باید در مجموعه سما کمیته علمی تشکیل شود و آیات سوره لقمان در مدارس سما تبیین شود و نحوه انتقال آن به دانش آموزان برای مربی مشخص شود. حضرت علی (ع) فرمودند: بینش، گرایش و کنش به عنوان سه وجه مهم در علم هستند که ما باید در هر سه وجه روی دانش آموزان کار کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نامه لقمان حکیم به فرزندش به عنوان یک مانیفست یک دستورالعمل در نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: این نامه می گوید برنامه تعلیم و تربیت باید چگونه باشد. در این نامه رابطه فرزندان با پدر و مادر تبیین شده است. اگر این رابطه تقویت نشود، ولایت شکل نمی‌گیرد و اگر ولایت پدر بر فرزند ساری و جاری نشود، جامعه ولایی شکل نمی گیرد.

وی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب هدایت است، اظهار کرد: با راهنمایی و هدایت قرآن کریم، باید تربیت جنسی بچه ها، انضباط رفتاری و قواعد ورود به حریم های خصوصی را آموزش دهیم. 

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه پیشروان قرآنی مبنای تربیت را از قرآن استخراج و سپس به شکل زیبایی به بچه ها منتقل کنند، گفت: تعالیم اهل بیت (ع) را استخراج کنید، قرآن را مهجور نگذارید، سنت های الهی در اقتصاد، تاریخ و سایر علوم را بر مبنای قرآن آموزش بدهید که در این صورت است می توانید بگویید کار قرآنی انجام داده اید.

لازم به ذکر است، در نشست سراسری رابطان استانی فرهنگی هنری و قرآنی سما دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سید محمد بطحایی معاون آموزش های عمومی و مهارتی و رئیس سازمان سما، حجت الاسلام معتمدی معاون فرهنگی سازمان سما و سایر مسئولان حضور داشتند.