• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • حجت الاسلام دکتر عباس پور خبر داد : تلخیص و معرفی پنجمین اثر مکتوب مقام معظم رهبری، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

حجت الاسلام دکتر عباس پور خبر داد : تلخیص و معرفی پنجمین اثر مکتوب مقام معظم رهبری، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چاپ ایمیل

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از رونمایی از تلخیص و معرفی کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» به عنوان پنجمین اثر مکتوب مقام معظم رهبری در این دانشگاه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا عباس پور در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و هفته معلم عنوان کرد: به همین مناسبت معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد مشهد از تلخیص کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» پنجمین اثر مکتوب مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای که حاصل جلسات سخرانی و تدریس معظم له است رونمایی کرد.

وی افزود:  اصل کتاب از جلسات سخنرانی ایرادشده معظم له در رمضان 1353 به قلم ایشان فراهم شده است (در آن زمان ایشان 35 سال داشته‌اند). این سخنرانی‌ها در مسجد کوچک امام حسن مجتبی واقع در بازار سرشور مشهد بعد از نماز ظهر و عصر انجام شده است.

عباس پور با اشاره به محتوای این کتاب ارزشمند گفت: این کتاب، ابعاد فردی و اجتماعی دین را درست در کنار هم قرار داده و برداشتی نو و بدیع از قرآن ارائه کرده است. کتابی به ظاهر مختصر، اما با محتوایی عمیق. اصل این کتاب که در سال 1354 چاپ شده است بعد از 45 سال به صورت الکترونیکی و هم به صورت فایل صوتی توسط انتشارت صهبا در سال 1399 منتشر شده است که با مراجعه به سایت مؤسسه قابل دسترسی است.

وی اظهار کرد : اين عالم فرزانه با دقت و زیرکی تمام در دوران خفقان پیش از انقلاب، با کاشتن بذرِ ایمان آگاهانه در قلب و جان جوانان مشهد، آنان را با قرآن آشتی می دهد و قرآن عزیز را از غربتِ طاقچه‌ها و سفره‌های عقد و مجالس ختم درآورده و در اختیار جوانان می گذارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص مهمترین ویژگی های این کتاب گفت:

مهمترین ویژگی های این کتاب در صفحات اولیه تلخیص آورده شده که برخی از مهمترین آنها به صورت زیر است.

1-این کتاب با کتاب‌های متعددی که با عنوان اندیشۀ اسلامی یا اصول عقاید به رشتۀ تحریر درآمده‌اند، متفاوت است. کتاب‌های دیگر در این زمینه، اصول اعتقادی دین را بیشتر به عنوان مفاهیم ذهنی تلقی کرده و در مقام اثبات درستی این اصول و پاسخگویی به شبهات مطرح شده هستند. برخلاف آن کتاب‌ها، «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن » مباحث ضروری دین را به‌گونه‌ای تعهد آفرین معرفی کرده است.

 2- این کتاب ارائۀ نمایی کلی از اندیشۀ اسلامی به جهانیان است؛ نه فقط مسلمانان، بلکه یکایک انسان‌ها، چه موحد و چه غیر موحد. هرکس، با هر ایده و تفکری، می‌تواند مخاطب این کتاب باشد، چون روند بحث و نکات عرضه شده در کتاب، آن‌چنان منطقی و دور از هرگونه تعصب ورزی است که مورد پسند هر عقل سلیمی قرار خواهد گرفت.

3- این کتاب بازتاب نگاه نو و بدیع معظم له به مفاهیم دینی است. اگرچه واژگان قرآن، کلماتی هستند که مکرر به گوش شنونده رسیده، اما در کلام ایشان جانی تازه می‌گیرند؛ نگاهی که به مفاهیم دینی ابعادی تازه می‌بخشد.

4- این کتاب وحدت‌آفرین بودن مباحث کتاب برای امت اسلامی است. معظّم له در آن زمان با بصیرتی که داشتند، دست‌های پنهان استعمار را در ایجاد اختلاف بین امت اسلامی به خوبی می‌دیدند؛ لذا با تکیه بر اصول اساسی اعتقادی اسلام، مانند توحید و دقت به ابعاد آن‌ها، زمینۀ وحدت امت اسلامی را در برابر طاغوت‌های زمان، فراهم آورده‌اند.

5-توجه خاص حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان است. آنچه از بیانات ایشان در این سلسلۀ از دروس برمی‌آید، این است که مخاطب اصلی این جلسات، عموماً قشر جوان هستند.

وی با بیان اینکه این تلخیص در 30 صفحه توسط اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است یادآور شد: انگیزه اصلی اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی از تدوین تلخیص کتب، ایجاد زمینه مطالعه حتی برای افراد با وقت محدود است. پیش‌تر از این نیز اداره مطالعات فرهنگی اجتماعی از اسفند 1400 با تکیه بر توانمندی‌های درونی اداره از سه طرح پژوهشی و تلخیص یک کتاب در زمینه خودسازی رونمایی کرده بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در پایان از کلیه اساتید، کارمندان و دانشجویان خواست تا هر گونه طرح‌واره ، ایده‌های تولیدات فرهنگی و اجتماعی خود را به اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه واقع در طبقه همکف ساختمان معاونت فرهنگی و دانشجویی ارائه دهند تا در ارائه منابع ارزشمند به خانواده‌ها و دانشجویان عزیز ، این معاونت را یاری کنند.