انجام پژوهش‌های کاربردی هدفمند و مبتنی بر سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور

چاپ

دکتر نگاهداری تأکید کرد
انجام پژوهش‌های کاربردی هدفمند و مبتنی بر سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بر پژوهش‌های کاربردی هدفمند و مبتنی بر سند چشم‌انداز برنامه‌های توسعه کشور و نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاهی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، درباره مأموریت این پژوهشگاه گفت: سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای کلیه امور زیر ساخت پژوهشی، کتابخانه ها و بانک های اطلاعاتی واحد های دانشگاهی، آزمایشگاه ها،کارگاهها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی و توسعه، تقویت و هدایت طرح های پژوهشی برون سازمانی و کلان طرح های پژوهشی مصوب با اولویت پژوهش های کاربردی هدفمند و مبتنی بر سند چشم انداز برنامه های توسعه کشور و نقشه جامع علمی کشور از مأموریت های اصلی است.
وی کنترل و نظارت بر فرآیندهای پژوهشی مستقل از پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه بر اساس تقویم تعیین شده، ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه واحدهای پژوهشی، ایجاد ارتباط لازم با مؤسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی و همکاری در ارائه خدمات علمی، پژوهشی و برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی و اجرای کلیه امور قراردادهای تحقیقاتی و خدماتی بین دانشگاه از دیگر مأموریت‌های این پژوهشگاه است.
دکتر نگاهداری با بیان اینکه ارتباط با صنعت و جامعه برای اخذ پروژه های ملی و بین المللی، تشکیل گروه های تحقیقاتی بین محققان داخل و خارج دانشگاه در سطح ملی و بین المللی از رویکردهای اصلی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: نظارت و ترویج اخلاق مداری علمی و پژوهشی، هدفمندی و انضباط بخشی به اعتبارهای پژوهشی تخصیص یافته، علم سنجی فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی، توسعه ثبت پتنت و اختراعات جزو برنامه های اصلی پژوهشگاه است که به طور جد پیگیر هستیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای بزرگترین سرمایه آزمایشگاهی و کارگاهی کشور است، این دانشگاه دارای حدود 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه با بیش از 147 هزار تجهیزات تخصصی، 12 پژوهشکده و 125 مرکز تحقیقاتی است که مجوز 10 مرکز تحقیقاتی جدید صادر و مجوز96 مرکز تحقیقاتی تمدید شده است.
دکتر نگاهداری خاطرنشان کرد: آیین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل ها متعددی در حوزه امور آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و حوزه فناوری از جمله راه اندازی نحوه مراکز رشد، سرای نوآوری، ساماندهی و توسعه رویدادهای فناوری و ... تدوین شده است.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه رویکرد بستر سازی «دانشگاه اجتماعی» و «دانشگاه جوار صنعت» در دستور کار است، گفت: نمایه کردن مجلات علمی در پایگاه های استنادی Scopus , ISI، دریافت ضریب تاثیر برای مجلاتی که در فهرست انتظار هستند و راه اندازی مجله به صورت مشترک با دانشگاه های معتبر بین المللی، چشم انداز بلند مدت این پژوهشگاه است.
وی تقویت روحیه خلاقیت و تهییج پژوهش دانش آموزان ودانشجویان، ساماندهی هدفمند رویدادها و مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی، ارتقاء کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان دانش آموختگان، ارائه خدمات کلینیک های آموزشی ـ تخصصی و کریدورهای فناوری و ... را از رویکردها و برنامه های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان عنوان کرد.