ارائه خدمات رایگان مشاوره به دانشجویان

چاپ

ارائه خدمات رایگان مشاوره به دانشجویان

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: این مرکز با هدف ارائه خدمات رایگان به دانشجویان در حوزه‌های مختلفی چون مشاوره تحصیلی، شغلی، ازدواج، خانوادگی و ... فعال است.

دکتر شیما عراقیان مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه مواجهه با مسائل مختلف زندگی اعم از فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و ... اغلب چالش برانگیز و همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی، اضطراب، استیصال و درماندگی است، بیان کرد: تجربه نشان می دهد که افراد به تنهایی قادر به اداره‌ی مسائل مختلف زندگی خود نیستند.

دکتر عراقیان ورود به دانشگاه و شروع زندگی دانشجویی به دلیل تغییرات عمده‌ای که در عرصه های مختلف زندگی برای فرد به وجود می آورد را استرس ساز دانست و خاطر نشان کرد: مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با هدف تحقق رسالت عظیم خود که ارتقاء سطح سلامت روان دانشجویان است فعالیت خود را از مهرماه ۱۳۷۱ آغاز کرده است.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به خدمات روانشناختی این مرکز اشاره نمود و گفت: در بخش مشاوره فردی؛ ارتقاء خودآگاهی، کمک به درمان اختلالات روانی مثل اضطراب ،افسردگی و وسواس، نشخوارهای ذهنی ، ارتقاء تعاملات انسانی ،افزایش مهارت های بین فردی مثل ارتقا اعتماد به نفس، برنامه ریزی و مدیریت زمان بهتر در زندگی دانشجویان صورت می گیرد.

وی ادامه داد: هدف از بخش مشاوره خانواده نیز حل تعارضات موجود بین دانشجو و خانواده ، بهبود کیفیت و ارتقاء تعاملات دانشجویان ،آموزش ارتقاء کیفی سطح گفتگو بین اعضای خانواده، مشکلات سازگاری خانواده با تغییرات احتمالی است.

دکتر عراقیان ، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره تحصیلی را از دیگر خدمات این مرکز عنوان کرد و افزود: بررسی اولویت ها ، شباهت ها و تفاوت های کاندیداهای ازدواج با یکدیگر، انجام پرسشنامه های معتبر روانشناختی برای سنجش و آگاهی ویژگی های شخصیتی طرفین جزء اهداف مشاوره پیش از ازدواج است که از آسیبهای احتمالی طلاق جلوگیری می کند.

این مسئول گفت: در بخش مشاوره تحصیلی نیز همکاران مرکز مشاوره به رفع احتمالی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان کمک کرده و در رابطه با برنامه‌ریزی‌های تحصیلی ، هدف گذاری ها، کمک به درمان اضطراب امتحان و دغدغه‌هایی که جریان تحصیل را با مشکل روبه رو می سازد به ارائه خدمات می پردازند.

وی مشاوره شغلی را از دیگر خدمات مرکز مشاوره دانشگاه برشمرد و گفت: در این بخش همکاران به سنجش ویژگی های شخصیتی و تناسب آن با شغل مورد علاقه، سنجش رغبت ها و استعدادها ، امکانات و موقعیت های شغلی دانشجویان کمک می کنند.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی متناسب با نیاز جامعه دانشگاهی با هدف ارتقاء سطح سلامت روان دانشجویان به صورت مستمر توسط تیم تخصصی مرکز مشاوره را از برنامه های این مرکز عنوان کرد و گفت: خدمات غیر حضوری (مشاوره های تلفنی ، آنلاین) و کانال های پیام مشاور از دیگر خدمات مجازی مرکز مشاوره دانشگاه ازاد اسلامی مشهد است. کانال پیام مشاور در محیط واتساپ با ۱۰ نفر ادمین تخصصی از اساتید دانشگاه در موضوعات خانواده، پیش از ازدواج ،کودک و نوجوان ،اختلالات بالینی،مسائل تحصیلی و شغلی ، بررسی آسیب‌های ناشی از طلاق و روانپزشکی به ارائه خدمت می پردازد.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: اکنون این کانال بیش از۱۵۰۰ نفر عضو دارد و به صورت روزانه به موضوعات فوق و پاسخ به پرسش های مخاطبان در این حوزه ها می پردازد.

وی در پایان ضمن قدردانی از حمایت های ریاست دانشگاه و معاون دانشجویی فرهنگی اظهار امیدواری کرد، این مرکز بتواند در افزایش و ارتقاء سطح سلامت روان دانشجویان گام های بسزایی بردارد.