معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی عالی برای طرح و حمایت از ایده های فناورانه جدید

چاپ

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت : رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مغتنمی  برای ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور می باشد که موجب توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطح کشور خواهد شد.

دکتر جواد بهارآرا در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آغازین سالهای دهه چهارم انقلاب اسلامی بیانات گام دوم مقام معظم رهبری، رویکردهای جدیدی را در عرصه های علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان برای دانشگاههای کشورترسیم نموده است. لذا دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای این رویکرد، نسبت به تنظیم سند تحول وتعالی خود اقدام نمود و برای جذب، اشاعه و توسعه اهداف این سند تحولی و نمایش توانمندیها و پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به حمایت از اعضای هیات علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر اقشار جامعه در قالب تشکیل هسته ها و گروههای پژوهشی و آماده سازی زیرساخت های لازم آزمایشگاهی وکارگاهی و همچنین تشکیل هسته ها و واحدهای فناور در مراکز رشد و سراهای نوآوری و شرکتهای فناور وخلاق به منظور افزایش توانمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری خود در حوزه های مختلف، در قالب رویداد گام دوم نموده است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مهمترین موضوع در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را، گذار به دانشگاههای نسل سوم و چهارم در شرایط جدید کشور و آموزش عالی عنوان کرد و افزود: در این سند ، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی مسئله محور به حل موضوعات و چالش های فناورانه موجود در جامعه و صنعت، در جهت ارتباط تنگاتنگ با آنها در راستای توسعه اقتصادی کشور کمک می نماید.

بهارآرا افزود: رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان حمایت از 1000 هسته و گروه پژوهشی و زیر ساخت، 1000 ایده و استارتاپ و 1000 شرکت فنارو و خلاق در سطح ملی تعریف گردید که به حول وقوه الهی در خرداد ماه 1401 در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی یکی از بخش های اصلی این رویداد را حمایت از  1000 هسته وگروه پژوهشی و زیر ساخت عنوان کرد و گفت : در این بخش از هسته ها وگروه های پژوهشی که توسط اعضاء هیات علمی در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی راه اندازی و تشکیل می شوند، حمایت های لازم انجام خواهد شد.

 رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد : بخش دوم اصلی بعدی حمایت از 1000 ایده و استارتاپ جدید و فناورانه با برگزاری رویدادهای فناورانه در قالب استارتاپ ویکند، چالش های فناوری و ایده آرا می باشد که در سه مرحله درون واحدی، استانی و کشوری برگزار می گردد. در این بخش با تشکیل ستادهای استانی برگزاری رویداد گام دوم و همچنین کارگروههای واحدی در محورهای کشاورزی و صنایع غذایی وتبدیلی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگی وهنری، فناوری های آب و محیط زیست، نساجی، چرم و فناوری های مرتبط توسط واحدهای دانشگاهی اجرا و خروجی این رویدادها جهت ارزیابی و انتخاب برگزیدگان به ستاد استانی ارسال و منتخبین سطح استانی برای حضور در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که در خرداد ماه 1401 برگزار خواهد شد معرفی می گردند. لذا صاحبان ایده های فناورانه در همه سطوح اعم از دانش آموزی، دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاهی و اعضاء هیات علمی و سایر اقشار جامعه از مخاطبان اصلی این بخش می باشند.

وی افزود : از زیربخش های دیگر بخش دوم رویداد، حمایت از 1000 شرکت فناور ، دانش بنیان وخلاق مستقر در مراکز رشد و سراهای نوآوری و همچنین سایر شرکتهای فناور وخلاقی که توسط اعضا هیات علمی و دانشجویان وفارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که در خارج از دانشگاه راه اندازی شده، می باشد.

بهارآرا از برگزاری این رویداد در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی با مشارکت شرکت های پژوهشی خصوصی دولتی و غیردولتی خبر داد و افزود: برگزاری این رویداد در سطح دانشگاهای آزاد اسلامی خراسان رضوی، فرصت مغتنمی است برای ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور مستقر و غیر مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی ، تشویق و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برجسته استان و ایجاد روحیه امید و خودباوری در آنها ، شبکه‌سازی میان متخصصان، نوآوران و کارآفرینان داخل و خارج از دانشگاه و همچنین ترویج و اشاعه  مأموریت جدید دانشگاه در زمینه دانشگاه حل مسئله و کارآفرین در سطح جامعه که موجب توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان خواهد بود.

وی با دعوت از صاحبان ایده های فناور ، شرکت های دانش بنیان ، دانشجویان و اساتید برای شرکت در این رویداد ملی گفت : برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به سایت http://gam2.mshdiau.ac.ir/fa/home مراجعه فرمایند.