رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی عنوان کرد: توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه موجب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد / در حوزه کار فرهنگی محدودیت منابع مالی نداریم

چاپ

نشست یک روزه شورای تخصصی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی روز چهارشنبه 22 دی ماه با حضور رئیس این دانشگاه ، معاونان و مدیران فرهنگی واحدهای دانشگاهی استان در مرکز فرهنگی رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر محسن مرادی در این نشست حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از حوزه های مهم برشمرد و گفت: ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بی نظیری است. دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود به واسطه تغییر رویکرد، عقب‌ماندگی چندین ساله در حوزه فرهنگی را جبران می کند. دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و 283هزار دانشجو مجموعه گسترده ای است که هر قدر برنامه فرهنگی ، نهضت و توجه به ارزش ها در آن اجرا شود باز هم ظرفیت کار فرهنگی وجود دارد، البته ملاحظاتی را هم باید در نظر داشت.

وی افزود: یکی از تئوری های حوزه روانشناسی نظام تقویت مثبت است. اگر می‌خواهیم رفتاری خوب تکرار شود باید انگیزه آن را در جهت مثبت تقویت کنیم. باید کاری کنیم که شرکت کننده ها در جشنواره های فرهنگی بیشتر شوند. در منابع مالی باید اولویت سنجی کنیم. در حوزه مسائل فرهنگی محدودیت منابع مالی نداریم و برنامه های فرهنگی نباید به خاطر بودجه تعطیل شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را یک سند بسیار عملیاتی عنوان کرد و افزود: این سند یک برنامه پنج ساله است که کتاب این سند در مهرماه امسال رونمایی شد و متولیان فرهنگی لازم است این کتاب را مطالعه کنند. 78 راه کنش در حوزه مسائل فرهنگی در این سند وجود دارد. بر اساس شاخص های موجود در این سند ، واحدهای دانشگاهی، کارکنان و اساتید ارزشیابی و رتبه بندی می شوند.

وی ادامه داد: در سند تحول و تعالی دانشگاه ، مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه تعریف شده است لذا هر قدر به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه کنیم جذب دانشجو زیاد می‌شود چرا که اعتماد عمومی به سمت دانشگاه بیشتر خواهد شد و کارهای اقتصادی دانشگاه رونق خواهد گرفت.

شناسایی و استفاده از افراد اثرگذار در حوزه فرهنگی ، تعامل حداکثری با نخبگان و به خدمت گرفتن نهادهای اثرگذار فرهنگی شهر ، هدایت برنامه های فرهنگی در راستای تعمیق آموزه های دینی ، ترویج سبک زندگی اسلامی ، افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه های فرهنگی و ورزشی ، افزایش مشارکت خانواده ها و ارتباط محکم‌تر با خانواده‌های دانشجویان ، کارکنان و اساتید، برگزاری برنامه های فرهنگی ویژه خانواده ها و فعال تر کردن دفاتر مشاوره دانشگاه ، از جمله وظایفی بود که دکتر مرادی در این نشست به مسئولان فرهنگی واحدها و مراکز دانشگاهی سطح استان تاکید کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به کلید واژه های غفلت و غارت به عنوان دو کلیدواژه مهم که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود بر آن تاکید کردند، افزود: حضرت آقا از ما خواستند در این فضای مه آلود که جوانان ما از سوی دشمنان مورد غفلت قرار گرفتند و یأس و ناامیدی در جامعه پراکنده شده است جهاد تبیین را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم لذا اکنون زمان آن رسیده است که متولیان فرهنگی سلاح تبیین در دست بگیرند و روی جهاد تبیین سیاست گذاری کنند.

حجت الاسلام دکتر جواد مهدوی نسب با تاکید بر تعطیل نکردن کار فرهنگی در هر شرایطی، از کسب رتبه برتر کشوری توسط دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در ثبت نام مسابقات قران و عترت خبر داد و گفت: این مهم در سایه همکاری همراهی و همدلی مسئولان فرهنگی استان به دست آمده است و از این بابت از همه مسئولان فرهنگی واحدهای دانشگاهی تشکر می کنم.

وی از گروه معارف دانشگاه و دبیران هم اندیشی اساتید ، به عنوان دو ظرفیت مهم دفتر نهاد نمایندگی رهبری یاد کرد و افزود: نهاد رهبری آمادگی دارد این ظرفیت‌ها را در اختیار متولیان فرهنگی قرار دهد. به اساتید گروه معارف فقط به عنوان یک استاد علمی نباید نگاه کرد. از این ظرفیت ها برای امور فرهنگی به طور جدی استفاده کنید چون اساتید بسیار ارزشمندی در دانشگاه آزاد اسلامی داریم همچنین کارکنان ما که قشر فراموش شده ای هستند و برای کارکنان و خانواده‌های آنان نیز برنامه ریزی کنید.

حجت الاسلام دکتر رضا عباسپور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دبیر شورای تخصصی فرهنگی استان نیز در این نشست از برگزاری جشنواره های مولود کعبه ، جشنواره رشد و جشنواره مهدویت از سیزده رجب تا نیمه شعبان در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی خبر داد و تاکید کرد : جزیره ای نگاه کردن به مسائل فرهنگی در سطح استان قابل توجیه نیست و در برنامه های فرهنگی باید یکپارچه عمل کنیم. در سطح استان خیلی از کارمندان ما اهل هنر و ذوق هستند و باید به سراغ آنان برویم. برای کارکنان و خانواده های کارکنان کار فرهنگی انجام دهیم. روی نیروهای انسانی دانشگاه کار کنیم و از ظرفیت ارگانها و نهادهای فرهنگی سطح شهر استفاده کنیم.