معاون فرهنگی دانشجویی : انجام فعالیتهای فرهنگی توسط دانشجویان اثر گذار است

چاپ

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ومشهد:

انجام فعالیتهای فرهنگی توسط دانشجویان اثر گذار است

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد گفت: وقتی فعالیتهای فرهنگی توسط خود دانشجویان انجام می شود، اثرگذاری بهتری دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دکترعلی‌اصغر یساقی در سومین نشست هم‌اندیشی تخصصی دبیران کانون‌ها، مدیر مسئولان نشریات، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: در سال تحصیلی جدید با توجه به روند مثبت واکسیناسیون شاهد حضور مجدد دانشجویان در دانشگاه‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: اگر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی همه فعالیت‌ها از مرحله برنامه‌ریزی تا اجرا بر عهده دانشجویان باشد و مدیریت فرهنگی دانشگاه تنها با هدف تسهیل‌گری و حمایت از فعالیت‌های دانشجویان وارد میدان شود، این فعالیتها اثربخشی بیشتری دارند.

دکتر یساقی با بیان اینکه با توجه به تعداد دانشجویان، باید به نسبت هر ۱۰۰۰ دانشجو یک نشریه و به نسبت هر ۵۰۰ دانشجو یک کانون فرهنگی دانشجویی تشکیل دهیم، اظهار کرد: برخی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه با محوریت دانشجویان در قالب کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و تشکل‌ها انجام می‌شود.

دکتر یساقی با بیان اینکه جنس فعالیت نشریات دانشجویی باید با روزنامه‌ها و نشریات حرفه‌ای متفاوت باشد؛ اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند در قالب این نشریات در زمینه نقد مسائل مربوط به دانشگاه، مدیریت جامعه و سایر مسائل روز فعالیت کنند. نشریه اگر قوی نباشد اما مشخص شود که جنسی دانشجویی دارد باز هم برای ما ارزشمند است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار امیدواری کرد امسال فعالیت کانون‌های دانشجویی پررنگ‌تراز سالهای قبل باشد، چرا که این امکان فراهم شده تا دانشجویان با قوت بیشتری به تهیه نشریات روی بیاورند. برای موفقیت در این مسیر ابتدا باید کمیت را افزایش دهیم و سپس با برگزاری کارگاه‌های مختلف به دنبال ارتقای کیفیت باشیم.

فعالیتهایی که دانشجو در دانشگاه انجام می دهد موجبات رشد و شکوفایی خود را مهیا می کند

دکتر عباسپور مدیر کل فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درادامه این نشست گفت: فعالیتهایی که دانشجویان در دانشگاه انجام می دهند موجبات رشد و شکوفایی خود را برای ورود به جامعه مهیا می کنند.

وی افزود: ما بستر را برای فعالیت دانشجویان فراهم می کنیم تا با قرار گرفتن در این فضا به تجربیات خود بیافزایند.

وی به حمایت مادی ومالی از کانونها و نشریات دانشجویی اشاره کرد و افزود: امسال تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح کمی و کیفی نشریات وانجمن های علمی و کانون بکار می بندیم.

دانشجویان باید به تولید محتوا در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بپردازند

سید حسین محتشمی، مسئول دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر کارنامه فرهنگی دانشگاهها از سوی سازمان مرکزی در تهران صادر می‌شود که در این کارنامه بخش‌های مختلفی مانند آثار علمی، فضای مجازی، تشکل‌ها و... بررسی شده و فعالیت‌های هر بخش امتیاز دارد.

وی افزود: در این ارزیابی هر بخش از نظر فعالیت‌های صورت گرفته پایش شده و هر سال نتیجه آن اعلام می‌شود. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته واحد مشهد از نظر فعالیت‌های فرهنگی طی سال گذشته بین واحدهای ویژه کل کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد که این موضوع نشان‌دهنده افزایش همت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی است.

مسئول دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خطاب به دانشجویان گفت: به تولید محتوا در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در قالب مقاله، پادکست، کلیپ و کتاب ورود پیدا کنید. قطعا از نویسنده و ارائه‌دهنده هر یک از محتواها با توجه به کیفیت آن قدرشناسی خواهد شد. باید توجه داشت فعالیت تمام کانون‌ها مهم است و افزایش اهمیت آن‌ نیز به پیگیری و فعالیت دبیر کانون باز می‌گردد.

محتشمی تصریح کرد: دانشجویانی که پایان‌نامه آن‌ها با موضوع فرهنگی انجام شود، در مقطع ارشد یک میلیون و در مقطع دکتری یک ونیم میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه از ایده‌های خلاقانه حمایت می کند، بطوریکه سال‌ گذشته بالغ بر ۷۰ ایده خلاقانه فرهنگی از سوی دانشگاه آزاد استان به تهران ارسال شد که ازاین میان پنج ایده به عنوان ایده برتر شناخته شد که چهار ایده از آن مربوط به واحد مشهد بود. البته لازم است ایده‌ها عمومی، مخاطب‌محور، نوآور و نهایتا منجر به تجارت شود.

در این نشست هر یک از دبیران کانون‌ها، مدیر مسئولان نشریات، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویانه بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان از منتخبان فرهنگی تقدیر بعمل آمد.