معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد : ۳۵ کانون فرهنگی در دوره کرونا فعال شدند / دبیرخانه کانون‌های فرهنگی در استان‌ها ایجاد شود

چاپ

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: با وجود شرایط کرونا در دانشگاه‌ها، سال گذشته ۳۵ کانون مجوز فعالیت گرفتند و اکنون در زمینه‌های مختلف مذهبی، هنری و اجتماعی فعال هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دکتر علی اصغر یساقی که رتبه سوم معاونان فرهنگی برتر متولی امور کانون‌ها در جشنواره کشوری و سراسری رشد را کسب کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری آنا ،  با تشریح اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در راستای فعالیت کانون‌های فرهنگی اظهار کرد: با وجود شرایطی که بیماری کرونا در دانشگاه‌ها ایجاد کرده و حضورنداشتن دانشجویان، فعال‌کردن کانون‌های فرهنگی بسیار کار دشواری است؛ اما به همت همکاران در حوزه فرهنگی، سال گذشته حدود ۳۵ کانون را مجوز داده و فعال کردیم که در زمینه‌های مختلف مذهبی، هنری و اجتماعی فعالیت دارند.

وی مهم‌ترین نقش کانون‌های فرهنگی، ارتقابخشیدن فرهنگ در بدنه جامعه دانشگاهی است، افزود: پویایی و تحرک بخشیدن دانشجویان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و به تناسب علاقه‌مندی آنان مهم‌ترین رسالت کانون‌هاست؛ اگر بنا باشد دانشجویان در کنار تحصیل علم و دست یافتن به تخصص به مسئولیت اجتماعی و فعالیت‌های مدنی احساس وظیفه داشته باشند؛ یکی از راه‌های آن، فعالیت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی یا سیاسی است در همین راستا کانون‌های فرهنگی می‌توانند دانشجویان را برای رسیدن به این اهداف هدایت کنند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد شاخص‌ها و مؤلفه‌های انتخاب معاونان برتر متولی امور کانون‌ها در جشنواره سراسری رشد را برشمرد و به آنا گفت: بر اساس آنچه سازمان مرکزی دانشگاه اعلام کرده، تعداد کانون‌ها، تنوع کانون‌ها در زمینه‌های مختلف و میزان بودجه‌های تخصیص‌یافته به کانون‌ها در مقایسه با کل بودجه فرهنگی ملاک ارزیابی در گزینش معاونان برتر است.

یساقی، مهم‌ترین چالش و مشکل کانون‌های فرهنگی از نگاه دانشجویان را حمایت نکردن از انجام برنامه‌های آنان و نبود تسهیلات و توجه به فعالیت کانون‌ها دانست و اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اما با توجهی که رئیس و مسئولان این واحد دانشگاهی به مسائل فرهنگی دارند، چالش‌ها و مشکلات به حداقل ممکن رسیده به‌گونه‌ای که متناسب با تلاش و فعالیت کانون‌ها و برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند، بودجه در اختیار آنها قرار می‌گیرد و برای اجرای برنامه تلاش می‌شود که امور تسهیل و با کمترین مشکل برنامه‌ها اجرا شود.

وی مهم‌ترین مؤلفه در راستای تقویت کانون‌ها را بهادادن به دانشجویان، کانون‌های فرهنگی و شخصیت بخشیدن به جایگاه فرهنگی آنها عنوان کرد و توضیح داد: اگر دانشجویان و کانون‌های فرهنگی در ارائه برنامه و اجرای آن خود را دارای استقلال فکری ببینند و احساس کنند که مسئولان فرهنگی دانشگاه صرفاً در انجام برنامه‌ها نقش تسهیلگری، هدایتی و حمایتی دارند، قطعاً کانون‌ها در مسیر رشد و تعالی گام برمی‌دارند و حتی مشوق سایر دانشجویان در مشارکت فعالیت‌های فرهنگی خواهند بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برنامه این واحد دانشگاهی در حوزه کانون‌ها را حمایت گسترده از هرگونه ایده و برنامه‌ که از جنس دانشجو و تراوش یافته از فکر دانشجو باشد، بیان کرد و ادامه داد: آنچه در این حوزه مورد توجه بوده فعالیت کانون در چارچوب قانون و مقررات و رعایت آیین‌نامه‌های مرتبط است در غیر این صورت محدودیتی برای کانون‌های فرهنگی در انجام برنامه‌های فرهنگی وجود ندارد.

یساقی تبیین کرد: آیین‌نامه‌های مرتبط با کانون‌های فرهنگی در راستای تسهیل مجوز و نیز انجام فعالیت‌های فرهنگی است و این خود باعث شده تا واحدهای دانشگاهی، مجوز فعالیت کانون‌های واجد شرایط را به سرعت صادر کرده و موجب تسریع روند رشد کانون‌های فرهنگی شوند تا در زمینه‌های مختلف فعالیت تنوع داشته باشند.

وی یکی از زمینه‌های رشد و پیشرفت کانون‌های فرهنگی را بستر رقابت دانست و توضیح داد: در بستر رقابت در قالب جشنواره، استعدادهای دانشجویان بیش از گذشته شکوفا می‌شود و گاه استعدادهای نهفته و بالقوه آنان به فعلیت می‌رسد. دانشجو اگر احساس کند در مسیر رقابت، فعالیت‌هایش در حوزه فرهنگی بیشتر دیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرد، تلاش می‌کند فعالیت‌هایش را به لحاظ کیفی ارتقا بخشد تا بتواند در عرصه رقابت جایگاه ویژه‌ای را به دست آورد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: در جشنواره سراسری رشد ویژه کانون‌های فرهنگی، کانون فرهنگی مهدویت و کانون تئاتر این واحد دانشگاهی رتبه‌های برتر کشوری را کسب کردند. افزون بر این، کانون هلال‌احمر و کانون مهدویت با مشارکت خیران، آستان قدس رضوی، شهرداری و... در طرح کمک مؤمنانه و مواسات فعالیت‌های گسترده و چشمگیری داشتند.

یساقی اهم پیشنهادهای خود برای برگزاری بهتر و ارتقای جشنواره رشد در دومین دوره را شناسایی دقیق نیروهای مرتبط و رابطان درون استانی و هم‌افزایی بیشتر آنها، توجیه فراخوان به‌صورت ساده و روان برای اعضا و دبیران کانون‌ها، تهیه کلیپ تبلیغاتی کوتاه از برگزاری جشنواره اول رشد و ارائه گزارش تصویری از روند ارسال فراخوان تا اختتامیه و ایجاد دبیرخانه رسمی کانون‌ها در استان و واحدهای جامع به‌منظور هم‌افزایی و مدیریت بهتر برشمرد.