• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • مهندس بطحایی  : آموزش حضوری در مدارس سما از آبان‌ماه آغاز می‌شود /  فعالیت ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید

مهندس بطحایی  : آموزش حضوری در مدارس سما از آبان‌ماه آغاز می‌شود /  فعالیت ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید

چاپ ایمیل

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش حضوری در مدارس سما خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم از آبان‌ماه آموزش‌های حضوری در مدارس سما را آغاز کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، مهندس سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری که به‌صورت مجازی امروز برگزار شد، گفت: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی دو بخش جدا از هم دارد، بخش اول آموزش عمومی در مدارس سما است که هم‌ اکنون ۷۶۸ مدرسه در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که در همه استان‌های کشور به غیر از یک استان توزیع شده‌اند. 

وی افزود: اولین مسأله کنونی، استقرار مدارس در استان‌ها و شهرهای مختلف است که در این رابطه از یک سال پیش تاکنون توزیع مناسب مدارس را در دستور کار داشتیم.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آموزش به کارکنان و مدیران مدارس گفت: سال جدید یکی از سال‌های موفق در آموزش مدیران مدرسه و کارکنان خواهد بود، چرا که در سال جدید مدیران تازه‌کار مدارس را براساس شیوه‌نامه مشخص تعیین کردیم و از معدود سال‌هایی است که قبل از مدیران، معلمان و کارکنان کار خود را آغاز کرده و مورد آموزش قرار گرفته اند.

امکان آموزش حضوری در مدارس سما

مهندس بطحایی گفت: فضای آموزشی مدارس را برای سال تحصیلی جدید آماده کرده ایم و امیدواریم که از اواسط آبان‌ماه به‌صورت حضوری بازگشایی شود. بسیاری از مدارس سما کلاس‌های کم‌جمعیت دارند، اکثر کلاس‌ها ۱۵ نفره هستند به همین دلیل می‌توانیم مدارس را به‌صورت حضوری بازگشایی کنیم.

وی با اشاره به جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: دوره‌های فلسفه که برای کودک تاکنون برگزار شده و همچنان ادامه دار است، از طرفی طرح‌های قرآنی هم در دستور کار داریم که جشنواره سعدی شناسی را برای حفظ زبان فارسی دنبال کرده، به طوری که امسال علاوه بر بوستان، گلستان سعدی هم مورد تأکید است. جشنواره سنتی آیین‌های سرزمین من نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. بسیاری از دانشجویان با آیین‌های سرزمین خودشان فاصله می‌گیرند در این جشنواره سنت ایرانی و اسلامی گسترش می‌دهیم.

راه‌اندازی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بخش دوم فعالیت معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در حوزه مهارت و کارآفرینی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته یک قدم بسیار جدی برداشت که اگر به نتیجه برسد می‌تواند در سایر دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد، این گام مربوط به دانشکده‌های مهارت است. سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم تا دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را تأسیس کنیم. هم‌اکنون این دانشکده‌ها پیشرفت خوبی داشتند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: در این دانشکده‌ها آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک می‌شوند. در واقع دانشجویان چیزی را یاد می‌گیرند که در بازارکار به آن نیاز دارند. پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند، البته بخشی از این دانشجویان از آموزشکده‌های ما وارد این دانشکده‌ها شده‌اند.

مهندس بطحایی اظهار داشت: از دل این دانشکده‌ها، مدارس عالی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند. متقاضیانی که وارد مدرسه عالی مهارت می‌شوند، طی سه تا شش ماه دوره‌هایی را می‌گذرانند که می‌توانند مهارت لازم در این زمینه را کسب کنند.

وی با اشاره به طرح پویش اظهار داشت: طرح پویش یکی از آن طرح‌هایی است که بین دانشگاه و بازار، ارتباط برقرار می‌کند. این طرح هم‌اکنون در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی شده است. دانشجویی که از طریق طرح پویش پذیرفته می‌شود ساعاتی از تحصیل را به کارخانه یا بنگاه اقتصادی می‌رود. براین اساس پس از فارغ‌التحصیلی زمینه اشتغال تا حدودی برای دانشجویان تضمین شده است.

راه‌اندازی ۲۱ مرکز کاربنیان

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نحوه فعالیت مراکز کاربنیان، گفت: تاکنون ۲۱ مراکز کاربنیان راه‌اندازی شده است. مراکز کاربنیان به‌عنوان مراکز مشاوره شغلی هستند تا جوانان از آینده شغلی در استان و شهر خود باخبر شوند و بدانند که باید چه مهارت‌هایی را، برای به دست آوردن آن شغل کسب کنند.

مهندس بطحایی تصریح کرد: شاکله دانشکده‌های مهارتی در تهران با سایر استان‌ها متفاوت است. قرار است که واحد یادگار امام (ره) در تهران به‌عنوان متولی دانشکده‌های مهارتی باشد. این واحد نیز ظرف مدت ۵ سال به‌صورت کامل مهارتی می‌شود و سایر دانشکده‌ها زیرمجموعه این واحد خواهند بود. اگر این مدل نتیجه مثبت داشته باشد در سایر استان‌ها نیز اجرایی می‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه ورود دانشجویان به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گفت: ورود به این دانشکده‌ها براساس سوابق تحصیلی خواهد بود. آنانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند براساس سوابق تحصیلی وارد دانشکده‌ها شوند.

وی با بیان اینکه دانشکده‌های مهارت در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک بر اساس قانون آموزش‌های مهارتی نیز در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو جذب خواهیم کرد که به‌زودی فراخوان برای جذب دانشجویان منتشر و دفترچه رشته‌محل‌های جدید در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد.