• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد : تا کنون بیش از 1700 مربي قرآن و حدود 44 هزار دانش آموز در سطح كشور تحت پوشش دبير خانه دائمی قرآن سما در مشهد قرار گرفته اند

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد : تا کنون بیش از 1700 مربي قرآن و حدود 44 هزار دانش آموز در سطح كشور تحت پوشش دبير خانه دائمی قرآن سما در مشهد قرار گرفته اند

چاپ ایمیل

معاون آموزش های عمومی و مهارتی(سما) دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفتگو با روابط عمومی خبر داد : تا كنون 17 استان از بركات دوره های آموزش قرآن بهرمند بوده اند و طبق آمار به دست امده بالغ بر 1780 مربي قرآن و حدود 44 هزار دانش آموز در سطح كشور تحت پوشش آموزه هاي قرآني دبير خانه قرآني سما مشهد قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، دکتر جعفر كبيري سرمزده دكتراي علوم سياسي و عضو هيات علمي گروه دروس عمومي و استاديار پايه 14 ، قاری بین المللی قرآن ‌و استاد ممتاز خوشنویسی است.

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در راستای معرفی حوزه های مختلف و نقش موثر اقدامات این حوزه ها در پیشبرد اهداف دانشگاه گفتگویی با دکتر جعفر کبیری سرمزده، معاون آموزش هاي عمومي و مهارتي (سما) دانشگاه آزاد اسلامي مشهد انجام داده که به شرح زیر می خوانید.

13dbf389 631b 4c70 9f2e b0e48c3d31fd

 

با توجه به شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نقش و جایگاه  مجموعه تحت مدیریت شما در تحقق این هدف را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجموعه سما شامل دو بخش مدارس و آموزشكده فني و حرفه اي است، در جهت تحقق شعار سال مجموعه مدارس ضمن تبيين فرمايش مقام معظم رهبري در مورد اهميت توليد براي دانش آموزان، تمام اهتمام خود را جهت پرورش نسلي انقلابي با رويكرد اتكا به توانمنديها و توليد داخل به كار بسته است.

همچنين اين مجموعه در سطح آموزشكده فني و حرفه اي و با انعقاد تفاهم نامه با سازمان فني و حرفه اي كشور و نيز راه اندازي مدارس عالي مهارت و كارآموزي و مراكز مدیریت مهارت آموزی و مشاور شغلی (TMC) گام هاي استواري در جهت اتصال فوري دانش آموختگان به بازار كسب و كار،تسهيل رسيدن به اشتغال و توليدات داخلي برداشته است.     

در بحث اهمیت آموزش و پرورش دانش آموزان در مدارس ، معاونت سما با چه رویکردی  با بخش آموزش کشور همکاری می کند و در رفع موانع  این مسیر چه اقداماتی را انجام می دهد ؟

مجموعه مدارس سما به عنوان بزرگترين مركز آموزشي و فرهنگي غير دولتي كشور و با اتكا به پشتوانه قوي چون دانشگاه آزاد اسلامي، بار سنگيني را از دوش نهادهاي رسمي آموزش و پرورش كشور برداشته است.

اين مجموعه با رويكردي آموزشي و فرهنگي و با توجه به شرايط اقتصادي جامعه تمام تلاش خود را كرده است تا ضمن پايين نگه داشتن ميزان شهريه ثبت نام دانش آموزان، بيشترين و بهترين خدمات آموزشي را با به كارگيري اساتيد برجسته كشور ارائه نمايد.همچنين توجه ويژه به مسائل ديني، فرهنگي، هنري، ورزشي و... در قالب برنامه هاي جامع آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و تربيتي از جمله طرح قدس (قرآن در سما)، ادبيات فارسي، خوشنويسي و نيز فعاليت باشگاه پژوهشگران جوان نشان از توجه ويژه معاونت سما به تمام ابعاد آموزشي دانش آموزان دارد.    

اقبال خانواده ها در ثبت نام فرزندانشان در سما و جذب حداکثری دانش آموز در این مدارس در چند سال اخیر قطعا نتیجه برنامه ریزی صحیح و هدفمند بوده است . سما در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است ؟

در چند سال اخير و به خصوص از زمان شيوع ويروس منحوس كرونا و تعطيلي آموزش هاي حضوري، ميزان ثبت نام در مدارس غير دولتي به طور چشمگيري كاهش پيدا كرد، تا جايي كه بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان بيش از ده ها مدرسه غير دولتي در استان خراسان رضوي در سال گذشته تعطيل شد.

اما بر عكس در 3 سال  گذشته شاهد رشد تعداد دانش آموز در مدارس سما بوده ايم كه عوامل متعددي از جمله، به كارگيري نيروهاي توانمند در بخش اداري و آموزشي، به روز رساني سخت افزاري مدارس سما، استفاده از روش ها نوين آموزش حضوري و آنلاين، همراهي با خانواده ها در پرداخت شهريه، فضاي مناسب فيزيكي مدارس سما و نيز تبليغات موثر صورت گرفته.نقش موثري در اين رابطه داشته است. 

تاسیس دارالقران سما و برگزاری جلسات متعدد دراین حوزه از ابتکارات شما در این راستا بوده .چشم انداز این نوع فعالیت های فوق برنامه چه اثراتی برای دانش آموزان در پی دارد ؟

مهمترين بازخورد تاسيس دارالقران در مجموعه سما فراهم اوردن زمينه انس بيشتر دانش آموزان با قران كريم ، اين نسخه شفا بخش خداوند متعال بوده است.

همچنين با برگزاري دوره هاي توانمند سازي مربيان قران كريم مدارس سما در سطح كشور ايجاد وحدت رويه در تدريس درس قرآن كريم صورت گرفت و تا كنون 17 استان از بركات اين دوره ها بهرمند بوده اند و طبق آمار به دست امده بالغ بر 1780 مربي قرآن و حدود 44000 دانش آموز در سطح كشور تحت پوشش آموزه هاي قرآني دبير خانه قرآني سما قرار گرفتند.

همچنين در اين مدت بالغ بر 4000 جلد كتاب آموزش روخواني و روانخواني با عنوان "كتاب نور" توسط سما چاپ و به صورت رايگان در مدارس استان توزيع گرديد.

برگزاري جشن روخواني قرآن كريم در مورخ 04/04/1399 در حرم مطهر امام رضا (ع) و پخش مستقيم و زنده اين مراسم از شبكه قرآن و معارف سيما به مدت يك ساعت و نيز سخنراني رياست عالي دانشگاه آزاد اسلامي كشور در اين مراسم بر اهميت جايگاه قرآن در سما صحه گذاشته و باعث ايجاد انگيزه در مسئولين دانشگاه و به ويژه سما گرديد تا حمايت خود را دريغ نورزند.

از ديگر ابتكارات اين حوزه برگزاري جشن بزرگ حفظ آيه الكرسي و حفظ جز 30 قرآن كريم بوده است كه منتهي به شركت بيش از 1500 دانش آموز از استانهاي مختلف گرديد.لازم به ذكر است اين مراسم همراه با سخنراني "دكتر بطحايي" رياست سازمان سما بود. 

تصمیم ادغام آموزشکده سما در دل دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید ؟نقاط ضعف و قوت این طرح را بیان کنید 

اين تصميم كه توسط رياست عالي دانشگاه و سازمان سما اتخاذ گرديده است مثبت ارزيابي مي شود، چون با اين اقدام به اعتبار آموزشكده سما افزوده خواهد شد و كاركنان و اعضا هيات علمي تعامل سازنده اي با دانشگاه خواهند داشت.

با توجه به امکانات ورزشی مناسب و فضای آموزشی سما،بنظر می رسد که سما ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای پرورش و استعدادیابی دانش آموزان  ورزشکار در سطح حرفه ای را دارد .در این مورد طرح و برنا مه ای دارید؟ 

بدون شك يكي از نقاط قوت مجموعه سما مشهد، حوزه تربيت بدني است.

معاونت سما مشهد به عنوان تنها معاونت سما در كشور است كه داراي سالن اختصاصي چندمنظوره ورزشي با امكانات مناسب است.

رويكرد ورزشي مجموعه سما با نگاه ويژه به استعداد يابي و پرورش نخبگان ورزشي، تاسيس 7 مدرسه تخصصي ورزش در رشته هاي فوتسال، واليبال،شنا،شطرنج،بسكتبال ورزش هاي بومي و محلي و ژيمناستيك را در پي داشته است كه اين مدارس ورزشكاران توانمندي را تحويل جامعه ورزش كشور داده است.

همچنين تعدادي از دانشجويان و دانش آموزان سما در تيم هاي ملي و باشگاهي در سطح كشور در حال فعاليت هستند كه اين نقطه قوتي براي مجموعه به حساب مي آيد.

مجموعه فعاليت هاي فوق و ساير تلاش هاي صورت گرفته توسط اساتيد و مربيان تربيت بدني مدارس و آموزشكده سما سبب شد، حوزه تربيت بدني سما استان خراسان رضوي براي 4 سال پي در پي به عنوان حوزه برتر در سطح كشور توسط سازمان سما انتخاب گردد. 

در پایان چنانچه مطالب قابل ذکری درباره حوزه سما و همچنین تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در زیرمجموعه خودتان دارید بیان کنید .

معاونت سما مشهد، مجموعه اي پويا و رو به رشد است كه اقبال عمومي به سوي آن افزايش پيدا كرده و به تبع نيازمند به روزرساني است.

يكي از دغدغه هاي اصلي ما تاسيس مدارس در ساير نقاط استان با توجه به درخواست مكرر اوليا است.

اين مهم با تاسيس دبيرستان پسرانه دوره اول سما در گلبهار كه مكمل دبستان سما آن شهر است صورت گرفته و اميد است در پرتوي حمايت هاي دانشگاه آزاد اسلامي استان خراسان رضوي تعداد مدارس سما در سطح استان افزايش يابد.     

همچنين از مجموع 55 مدرسه سما در سطح استان تعداد 8 مدرسه زيان ده بود، كه با تدابير انديشيده شده و اقدامات مثبت همكاران در حوزه ستادي و مدارس 5 مدرسه از زيان دهي خارج گرديد و 3 مدرسه ديگر نيز از زيان دهي آن كاسته شده است.

در پايان لازم است به اين مورد اشاره گردد كه در 3 سال اخير علاوه بر رشد فزاينده تعداد دانش آموزان مدارس سما، شاهد افتخارات مختلفي هستيم كه توسط دانش آموزان، دانشجويان و كاركنان اين مجموعه كسب گرديده است.

اين افتخارات در حوزه هاي مختلف علمي از جمله كسب مدال طلاي جهان توسط "آرين ميرزايي" دانش آموز دبيرستان پسرانه سما 1 مشهد در المپياد جهاني فيزيك به زبان انگليسي در كشور مالزي،"حسين واسعي" دانش آموز همان آموزشگاه و دارنده دو گواهينامه فيزيك هسته اي از دانشگاه OXFORD-CERN-DSEY-SPSC و رتبه اول كشور در مسابقات غيرحضوري توضيح دستگاه انكاباتور به زبان انگليسي، رتبه دوم كشوري مسابقات زيست فناوري و نيز رتبه سوم مسابقات سلول هاي بنيادي وهمچنين در حوزه هاي قرآني، فرهنگي، ورزشي، خوشنويسي، ادبيات فارسي و...با كسب عناوين برتر در سطح كشور و استان رخ داده است و اميد است با حمايت هاي رياست دانشگاه آزاد اسلامي استان خراسان رضوي شاهد تداوم اين موفقيت ها باشيم.