• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مطرح كرد: تولید گل‌های نوین رز با عمری جاودان بدون پشتوانه آب و آفتاب/ تکنیکی که جهش تولید را با ۶ مزیت روسفید کرد

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مطرح كرد: تولید گل‌های نوین رز با عمری جاودان بدون پشتوانه آب و آفتاب/ تکنیکی که جهش تولید را با ۶ مزیت روسفید کرد

چاپ ایمیل

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و مجری طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» با توجه به ایده تولید گل‌های نوین رز با عمر جاودان عنوان کرد: این گل‌ها تا چند سال تازه باقی می‌مانند، بدون اینکه به آب و آفتاب نیاز داشته باشند یا طراوت، رنگ و زیبایی خود را از دست بدهند.

فرحناز مولوی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و مجری طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري آنا، انگیزه و هدف خود را از کار بر روی این گل‌ها تشریح کرد. مشروح گفتگوی آنا با مولوی در پی می‌آید:

آنا: ابتدا عنوان کامل طرح خود را بگویید.

مولوی: عنوان طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» است.

آنا: طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» چه کاربردی دارد و با چه انگیزه‌ای سراغ تولید آن رفتید؟

مولوی: به‌تازگی نوع جدیدی از گل رز با نام تجاری «گل رز جاودان» تولید شده که طبیعی است و با همان کیفیت و طراوت گل‌های رز معمولی اما جدیدترین تکنولوژی روز مومیایی و جاودان شده‌اند.

برخلاف گل‌های معمولی که به راحتی خشک می‌شوند، گل‌های رز جاودان کاملاً طبیعی هستند و طی پروسه‌های منحصر به فردی که بر پایه آبگیری است، به‌عمل می‌آیند و می‌توانند تا چند سال تازه باقی بمانند، بدون اینکه به آب، نور و مراقبت نیاز داشته باشند یا طراوت، رنگ و زیبایی خود را از دست بدهند.

گل‌های رز عموماً در بکس‌های شیشه‌ای عرضه و نگهداری می‌شوند تا از گرد و غبار و رطوبت در امان باشند و اگر در شرایط مطلوب نگهداری شوند، عمری حدود یک تا سه سال خواهند داشت. این ویژگی‌ها موجب شده که گل رز جاودان به هدیه‌ای پرطرفدار و زیبا برای خریداران تبدیل شود.

«گل‌های رز طبیعی و جاودان» نیاز به آب، نور و مراقبت ندارند

در حقیقت نفس این تکنیک کنترل و تثبیت روند رشد گل‌های طبیعی است، در نتیجه «گل رز جاودان» حاصل از اعمال این متد تازگی دارای نرمی ابریشم مانند زیبایی، قدرت استحکام در بافت‌ها کنار رنگ‌های است.

علاوه بر این، گل‌ها در مقایسه با گل‌های معمولی نگهداری ساده‌تری دارند؛ چراکه نیاز به آب، نور و مراقبت ندارد. بذر گل‌های رز طبیعی که برای این کار استفاده می‌شوند، اصلاح ژنتیکی شده‌اند تا گلبرگ‌های مستحکم‌تری داشته باشند و طی فرآیند شکل و کیفیت خود را از دست ندهند.

آنا: ایده «گل‌های رز طبیعی و جاودان» قرار است چه مشکلی را رفع کند و چرا وجود آن ضرورت دارد؟

مولوی: در این تکنیک شرایط خاص به عمل‌آوری و تولید بوده که سبب افزایش بهای این نسل از گل‌های تزئینی شده است.

به‌دلیل وارداتی بودن این گل‌ها قیمت آنها به‌طور مستقیم با ارز سروکار دارد، به همین دلیل با تغییر نوسانات نرخ ارز قیمت آنها متغیر و بسیار بالاست، این گل‌ها گران است و معمولا به‌صورت تک‌شاخه‌ای عرضه می‌شوند و هر شاخه با توجه به سایز گل، رنگ و برند تولیدکننده آن بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

اکنون بیشترین تعداد گل رز جاودانی که از طریق واردات در بازارهای داخل مشاهده می‌شود از برند Rose amor (رز آمور) است که در اکوادور تولید و در هلند بسته‌بندی می‌شوند.

تشریح مراحل تولید «گل‌های رز طبیعی و جاودان»

به‌دلیل سودآوری بالای گل رز جاودانی هنوز فرآیند تولید آن افشا نشده است؛ اما تکنیک ابداع شده توسط ما با وجود داشتن کیفیتی مشابه کیفیت گل‌های وارداتی قیمت ارزان‌تری دارد و ضمن اشتغالزایی برای هموطنان از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

آنا: برای اجرای مراحل ایده خود چه پیشنهادهایی دارید؟

مولوی: نخست، آبگیری: در این مرحله گل رز تازه در اتانول خالص قرار می‌گیرد و بافت‌ها که عامل اصلی خشک و پژمرده شدن گل‌هاست، خارج می‌شود، از سوی دیگر رنگ گل خارج شده و بی‌رنگ می‌شود و این عامل موجب می‌شود گل‌ها در رنگ‌های متنوعی عرضه شوند.

دوم، فیکساسیون: در این مرحله با استفاده از مخلوط گلیسیرین، اتانول و پلی اتیلن گلیکول (PG) بافت گل مانند گل طبیعی مستحکم و مقاوم و شکل گل حفظ می‌شود.

سوم، رنگ‌آمیزی: رنگ خوراکی در بازار وجود دارد، این رنگ را با اتانول مخلوط می‌کنیم و سپس گل را در آن قرار می‌دهیم تا رنگ مورد نظر را به خود بگیرد.

چهارم، خشک شدن: پس از اینکه گل کاملاً رنگ گرفت، آن را در هوای آزاد قرار می‌دهیم تا محلول خشک شود و سپس آنها را بسته‌بندی می‌کنیم.

آنا: طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» چه ویژگی‌های دیگری دارد و وجه تمايز طرح پيشنهادی شما با موارد مشابه چیست؟

مولوی: روند جاودان‌سازی گل‌های رز طبیعی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۰ میلادی اتفاق افتاد و از آن پس، این روند روز به روز مدرن‌تر و پیشرفته‌تر شد. اکنون این گل‌ها به‌طور عمده در آمریکای‌جنوبی و چین تولید می‌شوند.

زمان تقریبی تولید طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان»

همانطور که اشاره کردم به‌دلیل سودآوری بالا هیچ پروتکلی از ساخت این گل‌ها در دسترس نیست و این تکنیک با تکیه بر شناخت و تجربیاتی که از ماندگارکردن بافت‌های جانوری (تکنیک پلاستینیشن) داشتیم شکل گرفته و از لحاظ کیفیت با گل‌های وارداتی رقابت می‌کند؛ چراکه تولید داخل است و قیمت پایین‌تری دارد و می‌تواند جایگزین واردات و حتی قاچاق این محصول از کشورهایی مانند چین، کره‌جنوبی و آمریکای‌ شمالی شود و از خروج ارز جلوگیری کند.

از سوی دیگر طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» ضمن اشتغالزایی در کشور زمینه صادرات به خارج از کشور را نیز مهیا و به رونق کسب و کارهای وابسته مانند مزارع پرورش گل، کارخانجات تولید مواد شیمیایی و کارگاه‌های تولید شیشه‌آلات تزئینی کمک می‌کند که این مزیت‌ها در سال جهش تولید می‌تواند نقشی بسزا ایفا کند.

آنا: زمان تقریبی تولید طرح «گل‌های رز طبیعی و جاودان» چقدر است؟

مولوی: زمان تقریبی تولید گل‌های رز طبیعی و جاودان یک هفته بوده و تجهیزات مورد نیاز این گل‌ها نیز سیستم خنک‌کننده و تهویه هوای ساده است.

آنا: درباره موانع احتمالی اجرای این ایده توضیح می‌دهید؟

مولوی: حمایت جدی از تولیدات داخلی، مهیاسازی صادرات آن و سرمایه اولیه برای راه‌اندازی مکانی متناسب با شرایط تولید انبوه این محصول باید مهیا شود.

آنا: مکان مناسبی برای تولید انبوه «گل‌های رز طبیعی و جاودان» تدارک دیده‌اید؟

مولوی: فعلاً مکان مناسبی برای تولید این محصول وجود نداشته و در این راستا دنبال بودجه هستیم تا این محصول را به تولید انبوه رسانده و به خریداران معرفی کنیم.