• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • با حضور دکتر طهرانچی، وبینار تبیین آیین نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

با حضور دکتر طهرانچی، وبینار تبیین آیین نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

چاپ ایمیل

وبینار تبیین آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست آنلاین «تبیین آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی» صبح امروز 17 دی ماه در سالن کنفرانس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری برگزار شد.

در این وبینار که بیش از 700 نفر آن را به صورت آنلاین مشاهده می کردند، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری، دکتر وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری و دکتر محسن قیصری مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی و مدیران معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری حضور داشتند.

دکتر طهرانچی تاکید کرد؛لزوم حرکت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی براساس آمایش سرزمینی

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این وبینار ضمن تاکید بر لزوم تحول در قوانین دانشگاه آزاد اسلامی، حرکت واحدهای این دانشگاه را براساس آمایش سرزمینی، امری ضروری توصیف کرد.

وی با بیان اینکه بدترین نوع نگاه، همسان تلقی کردن واحدهای مختلف در سراسر کشور است، گفت: دانشگاه باید یک نگاه متعالی داشته باشد که این مهم از طریق بهبود فرهنگ سازمانی ایجاد می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تمجید از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، نیروهای این معاونت را جوان و باانگیزه توصیف کرد و خاطر نشان کرد: افتخار می کنیم که این تغییر مثبت در دانشگاه در حال رخ دادن است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه از 93 و هر ساله 150هزار دانشجو از تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاهش پیدا می کرد، ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات مثبت صورت گرفته، با 10درصد رشد دانشجو روبرو هستیم و به یک میلیون و دویست هزار دانشجو در دانشگاه رسیدیم.

دکتر وحید ضرغامی؛مأموریت اصلی دانشگاه ریل‌گذاری در مسیر کارآفرینی است

دکتر وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این وبینار با اشاره به زیرساخت های گسترده و فراوان دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه ای با امکانات فراوان در بخش های زیرساختی و سخت‌افزاری است.

وی افزود: همچنین نرم افزار حرکت به سمت دانشگاه فناور و حل مسئله، با تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری تدوین شده و در حال اجرایی شدن است.

دکتر ضرغامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر گرفتن تغییرات مهم و بنیادی در آموزش و پژوهش در جهان، مسئله فناوری و نوآوری را در بطن اقدامات خود قرار داده است. چشم‌انداز نهایی تبدیل شدن به بزرگترین دانشگاه حل مسئله و اجتماعی در جهان است. در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی بسترساز اصلی دانشگاه اجتماعی در کشور است.

مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی با اشاره به تدوین چند آیین‌نامه در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری اظهار داشت: این آیین‌نامه ها بخش مهمی از نرم‌افزار حرکت دانشگاه به سوی دانشگاه حل مسئله است. اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارکنان و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و هسته های فناور خارج از مجموعه، می توانند از طریق امکانات موجود و آیین‌نامه‌ها، در تحولات آینده دانشگاه نقش اصلی را برعهده گیرند.

دکتر قیصری مطرح کرد؛تقویت و ترغیب اعضای هیات علمی برای مشارکت در طرح های فناورانه کشور

مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این وبینار گفت: ایجاد انگیزه و تدوین سازو کار تشویق برای همکاری اعضای هیات علمی فناور و متخصص در زیست بوم فناوری یا سراهای نوآوری در قالب شرکت های بهره بردار از جمله اهداف مورد حمایت این آیین‌نامه است.

مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: براساس توصیه های مقام معظم رهبری، بحث ارتقا صرفا نباید منوط به ارائه مقاله باشد، بلکه فعالیت ها و مواردی نیز وجود دارد که می تواند در ارتقا تاثیر گذار باشد این موضوع یکی از کلید واژه های تدوین آیین نامه حمایت بوده است.

دکتر قیصری ضمن معرفی زیست بوم فناوری و شرایط مورد تایید آیین نامه حمایت ، اظهار داشت: ملاک شناسایی شرکت‌های خلاق و دانش بنیان تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

مدیر آیین نامه ها و سیاست های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: مدل مشارکتی عنوان شده در بخشنامه حمایت از هیات علمی فناور، براساس آیین‌نامه جامع بازار فناوری است که در دیماه سال 98 ابلاغ شده و براساس آن ۱۰ مدل تعریف و پیشنهاد شده که از جمله آن مدل اجاره، رویالتی بدون مالکیت معنوی دانشگاه، فروش یا بهره‌برداری از دانش فنی، همکاری در قالب قراردادBOT، بورسیه دانش‌بنیان و سهام‌داری دانشگاه است.

دکتر قیصری در خصوص فرآیند اجرای آیین نامه افزود: اعضای هیات علمی متقاضی برای استفاده از مزایای این آیین نامه، بایدمستندات خود را به صورت چک لیست های شماره ۱ و۲ که قبلا اطلاع رسانی شده تکمیل و به معاونت پژوهشی یا رییس مرکز رشد واحد مربوطه تحویل دهند. در استان ها نیز معاونین پژوهش و فناوری پس از بررسی مستندات در شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان اطلاعات را طبق فرمت ارائه شده در گروه مجازی روسا و معاونین، در قالب کارتابل اداری به سازمان مرکزی ارائه می دهند.

وی ادامه داد: در سازمان مرکزی نیز دبیرخانه اجرایی در پاسخ به استان ها مجوز ارائه مشوق ها یا سایر موارد را ابلاغ خواهد کرد.