رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مطرح کرد: از تولید داروی استنشاقی تا ایده‌پردازی در حوزه آزمایشگاهی/ انجمن‌‌های علمی چرخ پویای باشگاه پژوهشگران هستند

چاپ

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تولید گل جاودان و داروی استنشاقی برای بیماری‌های تنفسی را ازجمله افتخارات این باشگاه دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد و تاکنون روند رو به رشدی داشته است. ریاست این باشگاه اکنون برعهده فرحناز مولوی است که سابقه دبیری انجمن علمی بیولوژی کاربردی را به مدت پنج سال دارد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفتگویی با خبرگزاری آنا انجام داده است که مشروح این گفتگو در پی می‌آید:

آنا: خلاصه‌ای از روند راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کنید.

مولوی: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد و با مدیریت مدیر پژوهشی دانشگاه آغاز به کار کرد و از گذشته تاکنون تحت مسئولیت رؤسا و افراد زیر فعالیت کرده است.
سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰: مجید قسمتی
سال  ۱۳۹۰- ۱۳۹۲: محسن علامه
سال ۱۳۹۲ - ۱۳۹۶: داوود بهره‌پور
سال ۱۳۹۶- ۱۳۹۹: افشین توسلی
از سال ۱۳۹۹ تاکنون فرحناز مولوی

تعداد اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد یک هزار و ۴۱۴ نفر است و تاکنون تعداد تسهیلات ارائه شده ۱۱۸ ردیف بوده و ۱۱ کتاب چاپ و ۳۴ طرح پژوهشی در باشگاه اجرا شده است.

باشگاه پژوهشگران جوان واحد مشهد چند طرح پژوهشی دارد؟

تعداد عضو استعداد درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هشت و تعداد عضو نخبه دو نفر هستند.

آنا: فعالیت‌های شاخص و موفقیت‌های اثرگذار باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد مشهد در گذشته و حال چه بوده است؟

مولوی: تاکنون مهم‌ترین فعالیت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در حوزه طرح‌های پژوهشی بوده که در دو قالب طرح‌های باشگاهی (۳۴ طرح) و انجمن‌های علمی (۵۴ طرح) اجرا شده است.

آنا: مهم‌ترین فعالیت‌های حال باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد مشهد چیست و چه سیاست‌گذاری‌هایی را در پیش گرفته‌اید؟

مولوی: سیاست فعلی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد فعال کردن انجمن‌ها و افزایش کمّی و کیفی آنها، کمک به تولید و اختراع در ایده‌های ارائه شده به باشگاه و ارتباط اعضای دارای ایده به مراکز رشد، مشاوره پژوهشی به اعضای باشگاه در راستای هدفمندسازی ایده‌های پژوهشی برای رفع مشکلات کشور، حمایت از انجمن‌های علمی و برگرداندن اختیارات آنها طبق اساسنامه انجمن‌های علمی و حذف مسیرهای اداری بیهوده، تأسیس سایت، شبکه‌های اجتماعی و مسیرهای ارتباطی نزدیک بین اعضای باشگاه و انجمن‌های علمی و پاسخگویی سریع به درخواست‌های اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و اعضای انجمن‌های علمی است.

آنا: چه پیشنهادها و خواسته‌هایی برای ارتقا و توانمندسازی باشگاه برای همکاران ستادی دارید تا بتوانید بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهید؟

مولوی: انجمن‌های علمی قلب تپنده گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها و بازوهای قدرتمند باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در تمام شبکه دانشگاهی محسوب می‌شوند؛ بنابراین رؤسای باشگاه باید توجه زیادی به فعال‌سازی  و حمایت از انجمن‌های علمی داشته باشند تا چرخ پویای باشگاه به حرکت درآید.

محصولات شاخص باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

از سوی دیگر باید در تمام گروه‌های آموزشی انجمن علمی دایر شود و اتاق انجمن نیز در مسیر تردد دانشجویان قرار داده شود. باید اختیارات انجمن‌های علمی در قالب اساسنامه به آنها برگردانده شده و مسیرهای اتوماسیونی و اداری حذف شود.

آنا: بودجه انجمن‌های علمی از چه طریقی تأمین می‌شود؟

مولوی: در آغاز هر ترم تحصیلی بودجه‌ای با تصویب شورای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به انجمن اختصاص داده می‌شود تا از نظر مالی در تنگنا قرار نگیرد.

آنا: افتخارات و جوایز ملی و بین‌المللی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد مشهد در عرصه اختراعات و تولیدات علمی چگونه بوده است؟

مولوی: تولید گل جاودان، آزمایش جانوران (در مرحله عقد قرارداد با مرکز رشد و تحویل) و تولید داروی استنشاقی برای بیماری تنگی نفس (در مرحله آزمایشگاهی) از جمله این افتخارات است.

آنا: درباره این دو محصول توضیح بیشتری بیان کنید.

مولوی: طرح تولید جانوران مومیایی شده مربوط به خودم هست؛ به‌دلیل ناراحتی فراوان از دیدن تشریح گسترده انواع جانوران در آزمایشگاه‌های آموزشی دانشگاه تصمیم گرفتم که نمونه‌هایی را که تشریح می‌کنیم، مومیابی و در جلسات و ترم‌های بعدی از نمونه‌های مومیایی استفاده کنیم نه نمونه‌های زنده.

جرقه این ایده سال ۱۳۸۹ زده شد و با همراهی فراوان  دانشجویان زیست‌شناسی به‌ویژه «سیمین نایبی مقدم» موفق به اینکار شدیم و الان از دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگر هم سفارش تولید می‌گیریم و بسیار خوشحال و مفتخر هستم از اینکه توانستم جلوی کشتار وسیع جانوران آزمایشگاهی را بگیرم و به اینکار خود افتخار می‌کنم.

گل جاودان دیگر طرح بنده است؛ تولید انبوه گل‌ها و پژمرده شدن کوتاه‌مدت آنها باعث شد که به این ایده برسم که ماندگاری گل‌ها را افزایش بدهم و با کمک «سیمین نایبی مقدم» حدود دو سال روی این پروژه کار کردیم و تمام پروتکل‌های موجود را آزمایش کردیم تا اینکه توانستیم روشی مخصوص برای این‌کار پیدا کنیم که گل‌ها را بین یک تا ۵ سال تازه نگه دارد و اکنون مشغول عقد قرارداد برای تولید هستیم.

آنا: آیا باشگاه متبوع شما دستاورد و محصول شاخصی دارد؟ برنامه و دستور کاری جدیدی دارید که منجر به تولید محصول شود؟

مولوی: در زمینه‌های تولید گل جاودان، جانوران آزمایشگاهی که در مرحله عقد قرارداد با مرکز رشد هستند و تولید داروی استنشاقی برای بیماری تنگی نفس ایده‌پردازی صورت گرفته و در حال تأیید نهایی است.

آنا: در راستای آخرین سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی از ستاد مرکزی چه برنامه‌هایی پیش‌رو دارید و دستورکارها چیست؟

مولوی: ایجاد شور و نشاط بین دانشجویان، حس امید به آینده و حمایت مالی و معنوی از اعضای دارای ایده پژوهشی برنامه‌های فعلی و آتی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد خواهد بود.

آنا: با توجه به قرار گرفتن انجمن‌های علمی زیر نظر باشگاه از چه تعداد انجمن علمی  و در چه زمینه و گروه‌هایی برخوردارید. ارزیابی شما از کارکردهایشان چیست و آیا برنامه‌ای برای پیشرفت آنها دارید؟

مولوی: از خرداد ۹۹ با آغاز فعالیتم هشت انجمن فعال و پنج نیمه‌فعال را تحویل گرفته‌ام؛ اکنون باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ۲۹ انجمن فعال دارد و در گام بعدی سعی در تأسیس انجمن علمی در گروه‌های فاقد انجمن داریم.

خوشبختانه انجمن‌ها فعالیت خوبی دارند و از عملکرد آنان راضی هستم.

آنا: و سخن آخر...

مولوی: از رؤسای واحدهای دانشگاهی تقاضا دارم از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان حمایت بیشتری کنند و به نقش مهم باشگاه‌ها در ایجاد شور و نشاط دانشجویی توجه داشته باشند؛ چراکه شور دانشجو دانشکده‌ها را به پویایی وادار می‌کند و چرخ پژوهش و آموزش را به حرکت درمی‌آورد.