آشنایی با برخی از مهم ترین قواعد آئین نامه آموزشی ويژه دانشجويان ورودي جديد

چاپ

آشنایی با برخی از مهم ترین قواعد آئین نامه آموزشی

انتخاب واحد:

دانشجو در زمان دانشجویی خود برای تحصیل در طول ترم که مدت آن ۳ ماه تا ۴ ماه است ابتدا باید دروس خود را مشخص کند که به آن انتخاب واحد می گویند.

حذف و اضافه:

بعد از پایان یافتن مهلت انتخاب واحد، دانشگاه زمان دیگری را برای اصلاح یا ترمیم انتخاب واحد دانشجو مشخص می کند که به آن حذف و اضافه می گویند. در این فرصت دانشجو می تواند واحدهای خود را تغییر دهد یا اگر در نوبت انتخاب واحد نتوانسته واحدی اخذ کند، بتواند اخذ کند. معمولا مدیر گروه هر رشته در این زمان با دانشجویان همکاری می کنند و اگر مشکلی باشد آن را رفع می کند تا دانشجو بتواند انتخاب واحد کند.

دروس پیش نیاز:

به دروسی گفته می شود که لازمه انتخاب دروس بالاتر است. برای مثال برای اخذ درس ریاضی ۲ باید ابتدا درس ریاضی ۱ را اخذ کنید و در آن نمره قبولی کسب کنید تا بتوانید ریاضی ۲ اخذ کنید.

به درس ریاضی۱ در قانون دانشگاه پیش نیاز ریاضی۲ گفته می شود

هم نياز:

مانند همان پیش نیاز است با این تفاوت که شما برای اخذ درس x لازم نیست حتما درس y را بگذرانید و بعد درس x را اخذ کنید.

در دانشگاه اگر شما یکبار درسی را که پیش نیاز درس دیگری است نمره نگرفتید(بیفتید)، آن درس از پیش نیازی خارج می شود و هم نیاز می شود.

برای مثال اگر شما در این ترم ریاضی۱ را افتادید میتوانید در ترم بعدی ریاضی۱ و ریاضی۲ را با هم اخذ کنید.

به این کار در فرآیند انتخاب واحد هم نیاز می گویند.

چارت:

برای اخذ دروس، قاعده و قوانین وجود دارد. مانند؛ دروس پیشنیاز یا درس همنیاز. وزارت علوم برای این موضوع در سرفصل هر رشته، برنامه ای جامع و منظم برای دانشجویان در طول دوره تحصیلی تعیین کرده که در آن قوانین پیشنیاز و همنیاز رعایت شده است و برای تمام دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  ایجاد شده است.

بلا اثر:

از سال ۹۴ به آئین نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه ای اضافه شد که در آن اگر دانشجو نمره زیر ۱۰ کسب کند در معدل ترم دانشجو تاثیری نخواهد گذاشت.

این قانون به طور خودکار برای تمام نمره هایی که زیر ۱۰ هستند اجرا می شود.

حذف ماده 35:

دانشجویانی که در امتحان پایان ترم درس خود شرکت نمی کنند، ضمن حذف خودکار درس، جلو آن درس در کارنامه، حذف ماده ۳۵ ثبت می شود.

هر دانشجو در طول هر ترم می تواند تنها و فقط در امتحان ۳ درس غیبت کند و نمره صفر کسب نکند و جلوی نمره حذف ماده ۳۵ درج می شود که در معدل تاثیری نمی گذارد.

روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي خراسان رضوي