دکتر طاهری لاری : کمال و تعالی دانشگاه در گرو بهره گیری از تمام ظرفیت های دانشگاه است

چاپ ایمیل

دکتر طاهری لاری : کمال و تعالی دانشگاه در گرو بهره گیری از تمام ظرفیت های دانشگاه است

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت اندیشه مدیران دانشگاه :
کمال و تعالی دانشگاه در گرو بهره گیری از تمام ظرفیت های دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ، صبح امروز دکتر طاهری لاری رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت اندیشه مدیران دانشگاه که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سالن همایش های واحد مشهد برگزار شد عنوان کرد :
مدیریت یکی از ارکان تعالی دانشگاه است که به معنی توانایی بکارگیری منابع مادی و انسانی به صورت اثر بخش تحت نظام ارزشی حاکم بر جامعه با توجه به اصول مدیریت و شامل برنامه ریزی ، سازماندهی ، کنترل ، هماهنگی و هدایت است .
دبیر هیات امنای استان در ادامه گفت ، در صورتی که دانشگاه بخواهد به کمال برسد باید به ظرفیت منابع انسانی خود توجه کند . مدیران باید کمال جو و ترکیبی از تعهدات را پایبند باشند که شامل مواردی مانند تعهد نسبت به خود است که در این تعهد مدیران باید قبل از اصلاح دیگران در صدد اصلاح خود باشند ، آیه ( إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ) اشاره به این مطلب دارد . پذیرش روحیه انتقادی و کسب مهارت های ضروری نیز از جمله موارد دیگر تعهد نسبت به خود است .
تعهد دیگر ، تعهد نسبت به دیگران است ، مدیران در دانشگاه نقش حاکم ندارند بلکه نقش هادی دارند . توانمندسازی استفاده از تجارب و ارائه بازخورد ارشادی باید مورد تاکید باشد . امیرالمومنین ع در بخشی از عهدنامه خود به مالک اشتر می فرمایند بخشی از وقت خود را به کسانی که به تو نیاز دارند اختصاص بده ، این نمونه ای از تعهد نسبت به دیگران است .
تعهد نسبت به کار نیز تعهد دیگری است که باعث کمال مدیریت می شود . باید با شناخت کامل شغل و ملزومات آن و اصلاح فرآیندهای کار و انجام درست و به موقع کار به این تعهد پایبند بود .
تعهد نسبت به سازمان نیز مورد دیگری است که با اختصاص فضای مشارکتی و بهره مندی از نظرات همکاران بتوان فرهنگ سازمانی را در جهت بهره وری ارتقا داد . باید حس تعلق سازمانی بهبود پیدا کند و کارکنان به سازمانشان افتخار کنند نه احساس شرمندگی .
تعهد دیگر تعهد نسبت به مشتریان و ارباب رجوع است . در روایات داریم که عبادت به جز خدمت به خلق نیست و محبوب ترین مردم کسی است که وجودش برای مردم سودمندتر باشد .
تعهد به حق تعالی و به خداوند تبارک و تعالی نیز که در ارزشها و مبانی قرآنی و دینی بر آن تاکید شده است تعهد دیگر است . پایبند بودن به تکالیف الهی و تسلیم در برابر احکام الهی جزء تعهدات مدیران کمال جو می باشد حتی اگر با منافع شخصیشان در تضاد باشد .
دکتر طاهری در پایان اشاره کرد ، نتیجه می گیریم اگر بخواهیم دانشگاهی متعالی داشته باشیم باید ظرفیت تعالی در آن ایجاد کنیم . افراط و تفریط در روش های مدیریتی و یا تفکر مدیریتی با اصل تعالی سازمانی همخوانی ندارد و با مبانی اسلام هم در تعارض است . امروزه ظرفیت عظیمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی وجود دارد که باید با همدلی ، همفکری ، کار و تلاش مضاعف از این ظرفیت بهره مند شویم . معتقدم با وجود اساتید و کارکنان خدوم ، پرتلاش و متعهد در دانشگاه ، ان شاءالله به زودی دانشگاه را به جایگاه واقعی خود خواهیم رساند .