دکتر طالب تاش رییس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي: باید با شیوه دعای پیامبران و ائمه اطهار (ع) آشنا شویم.

چاپ

دکتر طالب تاش رییس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي :

باید با شیوه دعای پیامبران و ائمه اطهار (ع) آشنا شویم.

دکتر طالب تاش رییس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي  در مراسم افتتاح همايش ملی مجازی دعا و تعالی انسان تاكيد كرد : به همه انس با ادعیه را توصیه می کنم. باید با شیوه دعای پیامبران و ائمه اطهار (ع) آشنا شویم. دعا یکی از موثرترین ابزارهای پیامبران الهی است. آنان تاکید داشتند که خداوند متعال شنونده دعای بندگانش هست. باید با تأسی به پیامبران الهی با ادب دعا آشنا شویم. آنان به خوبی ادب دعا را می‏شناختند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي خراسان رضوي ، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی  با بیان این مطلب در همایش مذکور گفت: در قرآن شاهد طرح آداب دعا هستیم. از مجموعه این آداب می توان به سه ادب اشاره کرد. در نماز اصل بر جماعت است ولی در دعا اصل بر فرادا بودن است. البته در سیره معصومین توجه به دعای دسته جمعی هم مشاهده می شود. ادب اول آن است که دعا فردی و مخفیانه و همراه با تضرع و زاری باشد. به همین دلیل است که پیامبران و ائمه و اولیاء الله شبها را به دعا اختصاص می دادند. این معنا در ادبیات فارسی و در اشعار شاعرانی چون مولانا و حافظ مطرح شده است.
طالب تاش با ذکر مثال هايی از آیات و روایات و ادبیات در باره آداب دعا،  افزود: آهسته دعا کردن ادب دوم است. دعا با سرو صدا و فریاد نباید همراه باشد. در دعا باید آهستگی اصل باشد. آنان که به وقت دعا نعره می کشند به تعبیر آموزه های دینی از غافلان هستند. خداوند به انسان بسیار نزدیک است. لذا نیاز به بلند کردن صدا نیست.  ادب سوم به دعا کردن با تضرع و خشوع اشاره دارد. باید خاضعانه با خدا صحبت کرد و دعا نمود.

وي در پايان از واحد مشهد بابت برگزاری همایش ملی مجازی دعا و تعالی انسان  و از همه همراهان این همایش صمیمانه سپاسگزاری كرد .