دكتر طاهری لاری : دعا در خودسازی موثر و باعث تحول فردی می شود

چاپ ایمیل

دكتر طاهری لاری : دعا در خودسازی موثر و باعث تحول فردی می شود

دعا در خودسازی موثر است. در دنیای امروز شاهد بحث تحول فردی هستیم. حتی مبانی علمی مدیریت هم بر تحول هر فرد تاکید دارد. انسان در پرتو عمل صالح و ایمان و دعا می تواند  ارزش وجودی خودش را ارتقا بدهد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي خراسان رضوي ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و مشهد با بیان این مطلب در همایش ملی مجازی دعا و تعالی انسان گفت: انسان اشرف مخلوقات و احسن الموجودین است،  این امر در انسان شناسی قرآنی بسیار مورد تاکید می باشد.  انسان دارای دو کرامت؛ ذاتی عام و  اکتسابی خاص است. در کرامت ذاتی عام انسان شاید نسبت به سایرین موجودات برتری نداشته باشد ولی در بحث کرامت اکتسابی خاص انسان می تواند ارزش و مرتبه وجودی خودش را بالا ببرد

ایشان با اشاره به این نکته که کرامت اکتسابی خاص دارای ابزاری هست، افزود: این ابزارها منجر به افزایش مرتبه وجودی انسان می شود  طبیعتاً  یکی از ابزارهای مفید برای  این موضوع دعاست. خداوند در باره اهمیت و ارزش دعا تاکید دارد که« به سمت من بیایید که من دعاتون را برآورده می کنم حاجتتون را برآورده می کنم»

دعا یک ابزار اکتسابی خاصه که انسان می تواند به دنبال ارتقای خودش در این زمینه  ارزش وجودی خودش را بالا ببرد

طاهری لاری سپس به بیان جایگاه دعا در آیات و احادیث و روایات پرداخت و اظهار داشت: در خصوص اهمیت بحث دعا احادیث و روایات زیادی داریم مبنی بر این که دعا کلید رحمت الهی است و چراغی است ظلمت را از بین می برد. این همه نشان می دهد که دعا یک ابزار کارامد و بسیار مفید برای خودسازی است . دعا هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی  دارای فواید بسیاری است این همایش به این فواید و نقش دعا در تعالی انسان اشاره خواهد شد.

ایشان با تاکید بر این مطلب که باید با دعا مأنوس باشیم خاطر نشان شد: دعا در بعد فردی منجر به آرامش درونی می شود روانشناسان بر رفع استرس تاکید دارند بر آرامش درونی تاکید دارند ما باورمان آن است که ذکر خدا باعث آرامش قلب می شود این یعنی دعا باعث آرامش درونی می شودانسان ترکیبی از روح و جسم است. با دعا می توان بعد معنوی و مادی خود را تقویت کنیم. از طریق دعا می توانیم نعمت های الهی را کسب کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و مشهد با دعوت مسئولان همایش برای پاسخگوی  به سئوالات و شبهات در بحث دعا ، یادآور شد: برخی شاید مطرح کنند که چرا انسان علیرغم این که دعا می کند، ولی دعاها مستجاب نمی شود؟ ممکن است انسان گناه کرده باشد گناه مانعی بر اجابت دعاست موضوعات دیگری هم هست..مثلا ترک صله رحم باعث عدم اجابت دعا می شود یقین در این همایش به این قبیل سوالات اشاره و پاسخ های ارائه شده است.

طاهری لاری در پایان ضمن تقدیر از از فعالان برگزار کننده این همایش و ارائه کنندگان مقالات،  از  دکتر طالب تاج رئیس محترم پزوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و هم چنین  معاونت فرهنگی  واحد مشهد و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تشکر کرد.