• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • جدیدترین رده‌بندی مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان | دانشگاه آزاد اسلامی؛ اول ایران و ۳۹۵ جهان

جدیدترین رده‌بندی مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان | دانشگاه آزاد اسلامی؛ اول ایران و ۳۹۵ جهان

چاپ ایمیل

جدیدترین رده‌بندی مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان / دانشگاه آزاد اسلامی؛ اول ایران و ۳۹۵ جهان

 دانشگاه آزاد اسلامی براساس تازه‌ترین رده‌بندی «مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان»، رتبه اول ایران و رتبه ۳۹۵ جهان را کسب کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوي ، براساس تازه‌ترین رده‌بندی «مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان» (CWUR) در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱، دانشگاه آزاد اسلامی رتبه اول ایران و رتبه ۳۹۵ جهان را کسب کرده است.

مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان (CWUR) به تازگی رتبه‌بندی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ دانشگاه‌های سراسر دنیا را منتشر کرده است که دانشگاه "هاروارد" توانست برای نهمین سال متوالی عنوان بهترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص دهد.

بر این اساس ۱۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر رتبه‌بندی "CWUR" به شرح ذیل است:

۱- دانشگاه "هاروارد"(Harvard)

۲- "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT)

۳- دانشگاه "استنفورد"(Stanford)

۴- دانشگاه "کمبریج"(Cambridge)

۵- دانشگاه "آکسفورد"(Oxford)

۶- دانشگاه "کلمبیا"(Columbia)

۷- دانشگاه "پرینستون"(Princeton)

۸- دانشگاه "پنسیلوانیا"(Pennsylvania)

۹- دانشگاه "شیکاگو"(Chicago)

۱۰- دانشگاه "ییل"(Yale)

رتبه دانشگاه های ایران

دانشگاه‌های ایران هم در این رتبه‌بندی حضور دارند به طوری که دانشگاه آزاد اسلامی در صدر دانشگاه‌های ایرانی، در رتبه ۳۹۵ جهان قرار گرفت. پس از آن، دانشگاه تهران رتبه‌ ۵۴۳، دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۶۰۸، دانشکده علوم پزشکی تهران رتبه ۶۲۹، دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ۷۰۷، دانشگاه امیرکبیر رتبه ۷۵۹، دانشگاه تربیت مدرس رتبه ۷۹۹، دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه ۸۸۷، دانشگاه شیراز رتبه ۹۴۹، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه ۹۶۵ و دانشگاه فردوسی مشهد هم رتبه ۹۸۶ را کسب کردند. رتبه دیگر دانشگاه های ایرانی که در این لیست حضور دارند به ترتیب زیر است.

طی ۹ سال اخیر دانشگاه‌های آمریکایی در تجزیه و تحلیل سالانه این رتبه‌بندی برترین‌های جهان بوده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد شرایط به وجود آمده در فضای آموزشی سراسر جهان که به دلیل شیوع "کرونا ویروس" اتفاق افتاده است، دانشگاه‌های این کشور را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دچار تزلزل خواهد کرد.

در این رتبه‌بندی تنها ۱۶ دانشگاه آمریکایی در جایگاه خود نسبت به سال گذشته ارتقا داشته‌اند. این در حالی است که ۲۹ کالج سقوط کرده و شش دانشگاه دیگر در همان جایگاه سال گذشته متوقف شده‌اند.

گفتنی است رتبه‌بندی "CWUR"، بزرگترین رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان را ارائه می‌دهد که بر اساس چهار شاخص اولیه این رتبه‌بندی انجام شده است. این شاخص‌ها شامل کیفیت آموزش (۲۵ درصد)، اشتغال فارغ‌التحصیلان (۲۵ درصد)، کیفیت دانشکده (۱۰ درصد) و عملکرد تحقیقی (۴۰ درصد) است.