دکتر طهرانچی:ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه سه مطالبه مقام معظم رهبری از مسئولان دانشگاه آزاد است

چاپ

دکتر طهرانچی:

ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه سه مطالبه مقام معظم رهبری از مسئولان دانشگاه آزاد است/ دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش مجازی پیشرو بوده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد اسلامی را از مسئولان این دانشگاه مطالبه کردند که این امر باید با همراهی و صمیمیت، محقق و برآورده شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سالن شهید احدی این واحد دانشگاهی برگزار شد، با تبریک عید سعید فطر و گرامیداشت یاد شهدای سلامت، گفت: کشور ما چند ماهی است از نظر امنیت سلامت درخطر بوده و انصافاً مردم در این مدت قدر جهادگران نظام سلامت را به ‌خوبی دانستند و خدا را شاکریم که این عزیزان با غیرت، تعصب و دانشی که داشتند، به نحو احسن این بحران را مدیریت کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: لازم بود امروز در مراسم تکریم برادر بزرگوارم، آقای دکتر ابطحی که جایگاه پدری برایمان دارد و علیرغم 80 سال سن به‌مثابه یک جوان در عرصه‌های مدیریتی پرتلاش هستند، حضور یابم و از خدا می‌خواهم که سایه ایشان بر جامعه علمی کشور مستدام باشد.

وی با اشاره به سه مطالبه مقام معظم رهبری از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد اسلامی را از مسئولان این دانشگاه مطالبه کردند که این امر باید با همراهی و صمیمیت، محقق و برآورده شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خدمات و دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حوزه آموزش پزشکی، خاطرنشان کرد: همه ما شاهد بودیم که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور نیاز به کادر پرستاری به‌ شدت احساس می‌شد، به ‌طوری‌ که اعلام شد پرستاران بازنشسته به کار بازگردند و برای همکاری از دیگر دانش‌آموختگان این رشته دعوت به همکاری شد. این در حالی است که 40 درصد پرستاران کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی تربیت می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی 60 درصد این نیاز را پوشش می‌دهند و در دانشگاه آزاد اسلامی حرکت خوبی انجام شد و این دانشگاه دستاوردهای خوبی برای کشور به همراه داشته است.

دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به دو مقطع نظام جهانی در مواجهه با سیاست‌های نظام سلامت در 80 سال گذشته، یادآور شد: یکی از این مقاطع، پس از جنگ جهانی دوم بود که رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد، گسترش درمان در راستای رفاه عمومی مردم خواهد بود. زمانی که به نقشه علمی جهان در آن دوره نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نظام سلامت دستاوردهای خوبی در آن دوره داشت و حوزه امنیت بهداشتی در راستای رفاه مردم و تشخیص به کار گرفته شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، ایالات متحده وارد عرصه جدیدی شد، به طوری که پس از حادثه 11 سپتامبر نظام جدید علمی در این کشور شکل گرفت و موضوع دستیابی به انسان واره‌ها مورد توجه علم قرار گرفت. در این دوره آمریکا پرچمی را تحت عنوان جنگ جهانی تروریسم برافراشت و پزشکی به سمت بیولوژیک و دستکاری ژنتیکی حرکت کرد. در این مقطع، آزمایشگاه های ژنتیکی و بایوتکنولوژی توسعه پیدا کرد و ابرقدرت ها جهت‌گیری سلامت را به سمت اهداف امنیتی خود سوق دادند که این جهت‌گیری دو دهه اخیر با 5 دهه قبل از آن بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: غفلت دو دهه گذشته باعث شد که امروز بشر با یک چالش بزرگ و پاندومی جهانی مواجه شود، به طوری که ماحصل سیاست های دو دهه اخیر نتوانست پا به پای تغییرات حرکت کند و متاسفانه برتری امنیتی محور سلامت قرار گرفت، نه مردم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: رویکرد نظام سلامت در کشورمان بحث دیگری را دنبال می کند، چرا که پزشکی مبتنی بر اخلاق پزشکی، منعبث از غرب نیست، بلکه برگرفته از آموزه های اخلاقی اسلامی است و هدف آن کم کردن درد مردم و تأمین سلامت کشور است. به همین دلیل ایران اسلامی، آن چه غرب در دو دهه اخیر وضع کرده بود، را دنبال نکرد که نتیجه آن موفقیت‌های ما در مقابله با ویروس کرونا و اهدای شهدای مدافع سلامت بود. شهدایی که با ایثار تمام به صحنه آمدند و ثابت کردند اخلاق و معنویت در تیم پزشکی و درمانی براساس اعتقادات اسلامی است.

دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران پیشرو در آموزش مجازی کشور بود

دکتر طهرانچی با بیان اینکه حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به عنوان پرچمدار سه مطالبه مقام معظم رهبری از این دانشگاه باشد، گفت: حرکت‌های جهادی بزرگی توسط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صورت گرفت که بسیار ارزشمند است. این دانشگاه اولین دانشگاه کشور است که در حوزه علوم پزشکی در دوره تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا پرچمدار آموزش مجازی در کشور بود و حوزه علوم پزشکی در این مدت تعطیل نشد. دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از پیشروان آموزش مجازی کشور بود. این موفقیت حاصل نمی شد مگر با تعهد اعضای هیأت علمی به آموزش و دغدغه ای که آنان نسبت به دانشجویان دارند.

وی با اشاره به مأموریت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، سه بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در تهران به این منظور اختصاص یافت و به سرعت اعضای هیأت علمی، بیمارستان‌های تشخیصی کرونا را ایجاد کردند که حاکی از تعهد به توان علمی و خدمت به مردم دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با قدردانی از رؤسای سابق دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، اظهار داشت: بدون شک مردان بزرگ در خلق ایده های بزرگ مؤثر هستند، همانطور که دکتر یحیوی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را پایه گذاری کرد، دکتر ابطحی نیز به عنوان نقطه عطف، این دانشگاه را مدیریت و با خلق نیکوی خود مانند یک پدر توانست همدلی را در این دانشگاه ایجاد کند.

دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نیروی انسانی متخصص پیشتاز است

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نیروی انسانی متخصص پیشتاز بوده و باید در حوزه های جدید نیز تلاش مضاعف داشته باشد، گفت: دکتر نگاهداری در حوزه علوم پزشکی، علوم انسانی و بایوتکنولوژی دارای تحصیل و تخصص است و ما نیز در نگاه جدید به حوزه علوم پزشکی به این مقوله ها توجه داریم، بنابراین تخصص و سالها تجربه حضوری ایشان در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشارکت در سیاستگذاری نقشه جامع علمی سلامت کشور می تواند به حرکت رو به جلوی دانشگاه آزاد اسلامی کمک کند.

در پایان این مراسم با حضور دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی آزاد اسلامی، دکتر سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر سید حسین یحیوی بنیان‌گذار واحد پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اهدا لوح تقدیر و هدایا از زحمات و تلاش های دکتر سیدعلی ابطحی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران قدردانی و حکم انتصاب دکتر بابک نگاهداری به عنوان سرپرست این دانشگاه تقدیم وی شد.

همچنین حاضران در مراسم با قرائت فاتحه یاد مجاهدت‌های شهدای سلامت را گرامی داشتند.