لزوم تغییر رویکرد و تأمین زیرساخت‌ در روابط‌عمومی‌‌ها با توجه به سخنان نوروزی مقام معظم رهبری

چاپ

لزوم تغییر رویکرد و تأمین زیرساخت‌ در روابط‌عمومی‌‌ها با توجه به سخنان نوروزی مقام معظم رهبری

تغییر ساختار، رویکرد و نگرش جدید به چارت روابط‌عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی و جذب نیروهای جوان متخصص، کاربلد و حرفه‌ای در حوزه فضای مجازی با توجه به سخنان نوروزی مقام معظم رهبری ضروری به‌نظر می‌رسد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ روابط عمومی نهادی است که به جوامع نوین تعلق دارد و در روند پیدایش و رشد سازمان‌های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه‌های تأثیرگذار و تأثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه‌ها و سازمان‌های دیگر ایجاد شده است.

دنیای امروز بدون هیچ شبهه‌ای پذیرفته است که روابط عمومی در سطوح استراتژیک و عالی هر سازمان قرار دارد و در کنار مدیر در هدفگذاری، تبیین رسالت و تعیین استراتژی‌های هر سازمانی نقش اساسی ایفا می‌کند.

روابط عمومی، تصمیم‌ساز، تسهیل‌گر فرآیند تصمیم‌گیری، تأثیرگذار بر فرآیند و ساخت نظام تصمیم‌گیر و اصلاح‌کننده تصمیمات هر سازمانی است و هستی و تداوم حیات هر سازمان، منوط به ایجاد رابطه حداکثری با جامعه پیرامون است و این رابطه از طریق روابط عمومی برقرار می‌شود.

امروز سازمان‌هایی در دنیا موفق هستند که از روابط عمومی‌های قوی برخوردار باشند و شرایط امروز سرعت تغییرات و تحولات در دنیا ایجاب می‌کند که روابط عمومی‌ها از روزمرگی خارج شده و به‌روز شوند.

و اما امروز قوی‌شدن و به‌روز شدن روابط عمومی‌ها دقیقاً به چه چیزی اطلاق می‌شود؟!

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنرانی نوروز امسال خطاب به ملت ایران نقشه راه روابط عمومی را ترسیم و لزوم توجه به آن را به همه ما یادآور شدند و فرمودند: «من در صحبت‌های اخیر چند بار تکرار کرده‌ام که کشور بایستی قوی شود، قوی‌شدن کشور جزو هدف‌های ماست، امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است، امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌هاست، در همه دنیا یک عده‌ای همه کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند، قوت در این زمینه حیاتی است.»

تغییر ساختار، رویکرد و نگرش جدید به چارت روابط عمومی و جذب نیروهای جوان متخصص، کاربلد و حرفه‌ای در حوزه فضای مجازی به‌ویژه در سطح سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای مراکز استان ضروری است.

اکنون که قوت در فضای مجازی به راهبرد و نقشه راه قوی‌شدن کشور تبدیل شده است، اهمیت و جایگاه توجه به روابط عمومی‌ها و تقویت آن در دستگاه‌های اداری به‌عنوان متولی فضای مجازی، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

قطعاً در نسل جدید روابط عمومی باید به افق‌های دیجیتالی‌شدن و آنلاین‌شدن ۲۴ ساعته اندیشید، دیگر نباید انتظار داشت که روابط عمومی در روزهای تعطیل و حتی پس از پایان ساعت اداری آفلاین باشد، سایت‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای روابط عمومی هوشمند و شبکه‌های مجازی، می‌توانند با تکنولوژی‌های نو، همواره پاسخگوی نیازهای غیرحضوری مخاطبان باشند و دانشگاه‌ها نیز به‌عنوان پرچمداران رشد و تعالی کشور قطعاً باید پیشتاز این امر مهم  در این برهه تاریخی و حساس باشند.

اما آیا دانشگاه‌ها آماده عبور از این دوره الکترونیک و دیجیتال به دوره فضای مجازی هستند؟! چه مواردی باید مدنظر قرار گیرد؟

استفاده از رسانه‌های نوین اطلاع‌رسانی، ابزارهای جدید، فناوری‌ها و تجهیزات مدرن، تولید محتوای متنوع، تحقیق و پژوهش، مخاطب‌شناسی، به‌کارگیری و جذب نیروی متخصص و کارآمد و ... از بدیهیات و اصول اولیه حضور قوی در فضای مجازی است و این امر مگر با تغییر رویکرد و تأمین زیرساخت‌ها و ابزار لازم میسر نمی‌شود.

قطعاً سریع‌ترین راه رسیدن به این امر در گستره عظیم و پهناور روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر ساختار، رویکرد و نگرش جدید به چارت روابط عمومی و جذب نیروهای جوان متخصص، کاربلد و حرفه‌ای در حوزه فضای مجازی به‌ویژه در سطح سازمان مرکزی و واحدهای مراکز استان است.

اقدامی که پس از گذشت چهار دهه از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی هنوز آنطور که باید صورت نگرفته و در صورت بی‌توجهی در آینده‌ای نزدیک قطعاً تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت که شاید رفع آن سال‌ها طول می‌کشد.

در دهه چهارم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، انتظار می‌رود قدم‌های بسیار مثبتی در مسیر منویات رهبر معظم انقلاب برداشته شود.

امیر خالقی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد