گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دستگاه تنفسی مصنوعی ساخت

چاپ ایمیل

ونتیلاتور قابل حمل در گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد طراحی و ساخته شد

مهندس مهدی شجیعی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی و مجری طرح تحقیقاتی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره ساخت این طرح توضیحاتی داد و گفت: این ونتیلاتور با الگو برداری از مدل ونتیلاتور خانگی دانشگاه mit و همکاری دکتر سید احسان تهامی و دکتر محمد مهدی خلیل زاده به عنوان اساتید مشاور و مهندس هاشمی و مهندس جعفری به عنوان طراح بخش مکانیک و مشاور کنترل و الکترونیک و آقای حامد عربی زاده مشاور فنی کار، طراحی و ساخته شد.

مهدی شجیعی با اشاره به ویژگیهای این دستگاه اظهارداشت: این ونتیلاتور دارای قابلیت تولید حد اکثر ۵۰ تنفس در دقیقه است و نرخ اعمال تنفس در دقیقه یا سرعت تنفسی آن نیز کاملا قابل تغییر می باشد. همچنین میزان حجم هوایی اعمالی به بیمار قابل تنظیم می باشد.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگیها و مزیتهای این ونتیلاتور نسبت با نمونه های مشابه تولید شده داخلی می توان به مانیتورینگ میزان فشار هوایی خروجی بر اساس رسم گراف تتفسی آن اشاره کرد.

شجیعی افزود: این ونتیلاتور قابل حمل بوده و از یک باتری با مدت زمان شارژ بیشتر از ۳ ساعت در آن استفاده شده است که در دیگر نمونه های داخلی آن اینطور نیست‌ و در بسیاری از موارد از برق شهر به منظور تامین انرژی مورد نیاز ونتیلاتور استفاده شده است.

وی در پایان از حمایت های بی دریغ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی ومشهد قدردانی و تاکید کرد: ونتیلاتور ساخته شده کاملا قابل رقابت با انواع نمونه های خارجی از جمله نمونه ی دانشگاه MIT می باشد و به زودی و پس از مناسب سازی نهایی می تواند در بیمارستانهای صحرایی، درمانگاه ها و منازل نگهداری بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است: پیش از این نیز محفظه ایزوله نگهداری از بیماران کرونایی در مرکز تحقیقات گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد طراحی و ساخته شده است.