دکتر یعقوبی: حضور 90 درصدی دانشجویان در آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چاپ

دکتر یعقوبی خبر داد:

حضور 90 درصدی دانشجویان در آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از حضور بیش از 90 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در کلاس های غیر حضوری این دانشگاه خبر داد.

دکتر مهدی یعقوبی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، با تشریح فرآیندهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در ایام کرونا، افزود: با توجه به بخشنامه سازمان مرکزی در اسفند 98، کارگروهی برای مدیریت و اجرای کلاس‏ها به صورت مجازی به ریاست واحد مشهد تشکیل شد.

وی با بیان اینکه کار آماده‏ سازی بستر نرم‏افزاری کلاس‏های مجازی از 8 اسفندماه در اداره کل فناوری اطلاعات واحد مشهد آغاز شد، اظهار داشت: جلسات هماهنگی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی ومدیر کل آموزش و فناوری اطلاعات واحد مشهد با مسئولان واحدها، معاونان آموزشی، نمایندگان و رابط های واحدها و مراکز استان، مدیران گروه و اساتید از طریق ویدیوکنفرانس با مسئولان سازمان مرکزی و معاونان آموزشی استان‏ها برگزار شد و اطلاع‏رسانی به اساتید و دانشجویان نیز از طریق پرتال و پیامک توسط روابط عمومی در این مدت به صورت مستمر صورت پذیرفت.

راه ‏اندازی سامانه کلاس‏های غیرحضوری واحدها و مراکز استان خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه آماده‏سازی و اجرای کلاس‏های مجازی در دو فاز عملیاتی شد، گفت: در فاز اول (14 اسفند) کلیه کلاس‏هایی که اساتید آنها برای ارائه کلاس‏ به صورت مجازی، از طریق پرتال اعلام آمادگی کرده بودند، کلاس‏های آنلاین فعال شد و در این مرحله برای 428 استاد متقاضی 2000 کلاس آنلاین فعال شد و در مدت یک هفته حدود 800 جلسه کلاس به صورت مجازی در واحد مشهد تشکیل شد.

دکتر یعقوبی افزود: در فاز دوم ( 19 اسفند)، برای کلیه درس‏های نظری واحد مشهد و (21 اسفند)برای کلیه واحدهای استان (به غیر از سبزوار، گناباد و سمای گناباد که درخواست استفاده از سامانه کلاسهای مجازی واحد الکترونیکی را داده‏اند)، لینک کلاس‏های آنلاین فعال گردید.

مشارکت بیش از 90 درصدی دانشجویان در کلاسهای آموزش مجازی

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه واحد مشهد تا امروز با مشارکت 90.2 درصدی دانشجویان در آموزش های مجازی بیشترین سهم استان را به خود اختصاص می دهد،افزود: بیش از 27 هزار دانشجو در کلاسهای آنلاین حضور داشتند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد مشهد تصریح کرد: علاوه بر واحدها و مراکز خراسان رضوی، به درخواست معاونت سمای مشهد، برای 14 مدرسه سما در مشهد نیز مجموعا 28 کلاس آنلاین تعریف و فعال شده است.

ارتقای زیرساخت فنی کلاس‏های مجازی

دکتریعقوبی گفت: به منظور افزایش ظرفیت و کیفیت کلاس‏های مجازی اقدامات لازم برای ارتقای پهنای باند اینترنت واحد مشهد و نیز ارتقای سرورها برنامه‏ریزی شد بطوریکه با هزینه ماهانه 54 میلیون تومان عملیات افزایش پهنای باند به بیش از 3.5 برابر در 17 اسفند 98 با موفقیت به اتمام رسید.

وی اظهارداشت: در این فرآیند با فعال‏سازی دو خط اینترنت فیبر نوری STM-1 هر یک به ظرفیت 155 مگابیت در ثانیه به جای اتصال قبلی، پهنای باند از 100 مگابیت در ثانیه به ۴۶۰ مگابیت در ثانیه افزایش یافت.

راه اندازی 7 سرور برای برگزاری کلاس های غیر حضوری

دکتر یعقوبی درادامه افزود: برای تقسیم بار اجرای کلاس‏ها، هفت سرور راه‏اندازی شده است که چهار سرور برای کلاس‏های واحد مشهد، یک سرور برای سمای مشهد و دو سرور برای سایر واحدها و مراکز استان، سرویس‏دهی را به عهده دارند.

وی ادامه داد: همچنین با اختصاص بودجه حدود 70 میلیون تومانی، خرید و نصب RAM به میزان 256 گیگابایت و هارد دیتاسنتر به میزان 5 ترابایت برای تقویت سرورها در حال اقدام است که امیدواریم این فرآیند هر چه زودتر تکمیل شود.

وی گفت: با توجه به درخواست تعدادی از اساتید برای ارائه کلاس مجازی در دانشگاه و استفاده از امکانات کلاس‏های فیزیکی مانند وایت‏برد جهت برگزاری کلاس آنلاین،تجهیز 76 کلاس در دانشکده‏های مختلف واحد مشهد برای این منظور در دست اقدام است.

تشکیل کانال ها و گروه های ارتباطی برای پشتیبانی اساتید و دانشجویان

وی با بیان اینکه برای راهنمایی و پشتیبانی اساتید و دانشجویان، کانال‏ها و گروه‏های ارتباطی تشکیل شده است، افزود: در این راستا از سوی معاونت آموزشی و اداره کل آموزش و اداره کل فناوری اطلاعات به رؤسا و کارکنان آموزش دانشکده‏ها و نیز پشتیبان‏های فنی دانشکده‏ها آموزش لازم داده شده است.

دکتر یعقوبی گفت: اداره کل فناوری اطلاعات، کارشناسانی برای ارتباط و پشتیبانی واحدها، دانشکده‏ها و معاونت سما تعیین شده تا در مدت برگزاری کلاس‏ها به صورت آنلاین به پاسخگویی و راهنمایی اساتید بپردازند و یک کانال نیز برای راهنمایی دانشجویان راه‏اندازی شده است که اخبار و اطلاعیه‏های مربوطه از طریق اداره کل روابط عمومی اطلاع‏رسانی می‏شود.

وضعیت و آمار برگزاری کلاس‏ها

وی با ارائه گزارشی به میزان مشارکت اساتید و دانشجویان در کلاسهای آنلاین اشاره کرد و گفت: میزان مشارکت اساتید استان ۹۲.۷ درصد، میزان مشارکت دانشجویان استان ۸۷.۳ و میزان مشارکت دانشجویان اتباع خارجی را ۷۸ درصد عنوان کرد.

دكتر يعقوبي در پايان از اطلاع رساني سريع ، صحيح و مناسب روابط عمومي در برگزاري كلاس هاي مجازي و ارسال اطلاعيه هاي آموزشي و .. قدرداني نمود .