اقدامات و فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

چاپ ایمیل

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و رییس ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد فعالیتها و اقدامات دانشگاه در کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد. 

دکتر ناصر سنجر موسوی معاون علوم پزشکی استان خراسان رضوی و رییس ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در تشریح اقدامات صورت گرفته در مقابله با کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا در این دانشگاه گفت: ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا  به طور رسمی به پیشنهاد معاونت علوم پزشکی استان خراسان‌رضوی، موافقت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و در راستای دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه در تاریخ ۳ اسفند ۹۸ آغاز به کار کرد.

دکتر سنجر موسوی ادامه داد: اگرچه فعالیت‌های مرتبط با فضاهای اداری آموزشی این ستاد در ایام تعطیلات کاهش یافته یا متوقف شده، اما بخش‌های ستادی، کمیته دانشجویی،  فنی  و اجرایی  مشغول فعالیت هستند.

وی دررابطه با ساختار ستاد اضافه کرد: ساختار ستاد شامل رئیس، دبیر و کمیته‌های اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی، کمیته آموزش، کمیته فنی، کمیته اجرایی، کمیته روانشناسی و مشاوره، کمیته مشارکت دانشجویی و کمیته نظارت و پایش تعیین شد و هریک از کمیته‌ها بلافاصله  فعالیت خود را آغاز کردند.

دکتر سنجر موسوی در ادامه به خلاصه ای از فعالیتهای هرکمیته اشاره کرد و گفت: كميته اطلاع رساني و روابط عمومي نخستین کمیته ای است که از لحظات اولیه تشكيل ستاد و همه روزه حتي ايام تعطيل به صورت آنلاين و تقریبا ۲۴ساعته فعالیت خود را آغاز و اطلاع رسانی مداوم داشت.

دکتر سنجر موسوی ؛ طراحي و آماده سازي ۲۰ طرح و پوستر آموزشي جهت چاپ وپخش در اماكن عمومي دانشگاه و رسانه های مجازی، تنظيم و درج ۲۰۰ اطلاعيه ، خبر، گزارش ، موشن ، گيف ، پوستر ، فيلم و تصوير مرتبط، در كانال هاي رسمي پيام رسان دانشگاه ( آزاد خبر، ‌تلگرام، اينستاگرام، بله، چاپ و توزيع   ۱۵۰ عدد پوستر رنگي آموزشي بهداشتي در سه طرح متفاوت و نصب و توزيع درمحوطه دانشگاه و ... را از فعالیتهای دیگر این کمیته عنوان کرد.

وی کمیته آموزش را دیگر کمیته کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا در دانشگاه ازاد اسلامی مشهد عنوان کرد و افزود: این کمیته مسئولیت برگزاری کارگاههای اموزشی ، دوره های آموزشی آنلاین و مشاوره های تلفنی و پاسخگویی به سوالات را بر عهده داشت که در این خصوص ۱۶ کارگاه آموزشی برحسب رده شغلی به تفکیک دانشکده‌ها و اماکن توسط اعضای هیئت‌علمی و متخصصان حوزه علوم  پزشکی برگزار و کلاس‌های آموزش آنلاین درباره پیشگیری و کنترل بیماری کرونا توسط کمیته آموزش برنامه‌ریزی و اجرا شد.

رییس ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رابطه با انجام مشاوره های تلفنی و پاسخگویی به سوالات، خاطر نشان کرد: پاسخگویی به سوالات دربیمارستان دانشگاه فراهم و شماره سایر مراجع ذیصلاح نیز اطلاع رسانی شد تا دانشجویان وکارکنان بتوانند سوالات خودرا از منابع موثق کسب کنند ودرگیر شایعات وتناقضات نشوند.

دکتر سنجرموسوی به فعالیتهای کمیته فنی ستاد پیشگیری و کنترل  ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: : این کمیته با همکاری با استانداری درخصوص کنترل اپیدمی با استقرار نیروی متخصص و دستگاه تصویربرداری حرارتی FLIR T 62101 توسط مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی به‌منظور غربالگری حرارتی در پایانه‌های 1 و 3 فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس از 21 بهمن‌ماه 1398 تاکنون فعالیت می کند.

وی؛ پشتیبانی از تولید محفظه ایزوله بیمار که در گروه مهندسی پزشکی طراحی و ساخته شد که این محفظه مراحل اولیه تایید خود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را گذرانده است وراهنمایی وهمکاری باکمیته اجرایی در خصوص خرید مواد اولیه و گندزدا و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای آزمایشگاه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد جهت تهیه ترکیب‌های موردنیاز جهت تولید ماده ضدعفونی‌کننده دست مطابق فرمولاسیون WHO و مواد گندزدا برای اماکن عمومی دانشگاه و تولید ژل ضدعفونی‌کننده دست توسط مرکز تحقیقات بیولوژی کاربردی به تعداد محدود برای کارمندان واحد مشهد را از فعالیتهای این کمیته بیان کرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سایر فعالیتهای این کمیته گفت: تعیین اثربخشی مایع و ژل ضدعفونی دست با همکاری بیمارستانهای دانشگاه آزاد (آریا و 22 بهمن) براساس کشت‌های به‌عمل‌آمده، دستورجمع‌آوری آبخوری‌ها در هر دانشکده و نظارت بر عملکرد نیروهای خدماتی و توزیع غذا و تهیه تنظیم دستورالعمل‌های پیشگیری برای عابر بانک‌ها، آسانسورها و... از اقدامات دیگر این کمیته است.

دکتر سنجر موسوی ؛ تعیین محل نصب هندراب در محل­های مختلف دانشگاه و تهیه دستورالعمل نحوه استفاده از آن، پیگیری خرید تب‌سنج دیجیتالی برای ورودی‌های دانشگاه جهت پیشگیری و کنترل تب ، بازدیدهای میدانی و آموزش‌های در محل برای کارکنان ، پشتیبانی فنی کمیته دانشجویی برای ایجاد پایگاه تولید ماسک و شیلد محافظ و محلول ضدعفونی کننده دست را از دیگر فعالیتهای کمیته فنی ذکرنمود.

وی با بیان اینکه کمیته اجرایی ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا نیز فعالیتهایی شامل؛ سفارش و پیگیری خرید ۶۰۰ عددهندراب، نصب ۷۰ عدد هندراب در محیط های اداری، سفارش و خرید مواد ضدعفونی کننده فضاها را انجام داده است، اظهارداشت : خرید مخزن ۵۰۰  لیتری برای مواد ضدعفونی‌کننده، خرید ۶۰ عدد اسپری نیم‌لیتری برای فضاهای خاص ( مشهد ذوب و ...)، فراهم کردن انبار برای  محلول‌های آماده شده گروه شیمی برای شارژ مجدد، سفارش خرید و تحویل لباس‌های ایمنی و وسایل حفاظت شخصی برای نیروهای خدمات دانشکده‌ها و سایر اماکن به منظور ضدعفونی کردن روزانه، سفارش و خرید دستگاه‌های پاشش به منظور ضدعفونی روزانه اماکن و نصب هندراب در خودروهای دانشگاه، تهیه امکانات لازم برای ضدعفونی آن‌ها و آموزش پرسنل مرتبط از جمله دیگر فعالیت‌های این کمیته بوده است.

دکتر سنجر موسوی از کمیته روانشناسی و مشاوره یاد کرد و افزود: انجام مشاوره تلفنی روزانه جهت کاهش اضطراب دانشجویان و همکاران، تهیه پادکست های آموزشی جهت کاهش اضطراب ناشی از بحران بیماری،تهیه ی کلیپ های آموزشی و پیامهای انگیزشی جهت مقابله با استرس بیماری، برگزاری جلسات مکررمجازی بااعضای دفتر مشاوره وراهنمایی دانشگاه جهت هماهنگی امور، تولید پیامهای بهداشتی جهت کاهش اضطراب کودکان از اقدامات کمیته فوق در این مدت است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه کمیته دانشجویی نقش حیاتی در کاهش شیوع ویروس کرونا و مقابله با این ویروس دارد، تصریح کرد: پیش‌بینی و سازماندهی گروه‌های دانشجویی برای  حضور و نظارت بر بهداشت محیط‌های دانشجویی، تشکیل  پایگاه تولید ماسک، شیلد محافظ و محلول ضدعفونی دست با همت بسیج دانشجویی و نظارت کمیته فنی ستاد پیشگیری و کنترل  ویروس کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، توزیع محصولات بهداشتی در مناطق نیازمند حاشیه شهر مشهد به همت بسیج دانشجویی از مهم‌ترین اقدامات کمیته دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بوده است.

دکتر سنجر موسوی به فعالیتهای کمیته نظارت و پایش اشاره کرد و افزود:  اعضای کمیته نظارت و پایش همه‌روزه از دانشکده‌ها و حوزه‌های اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بازدید می‌کنند و پایش فعالیت و عملکرد حوزه‌های اجرایی درباره نصب دستگاه هندرآپ، ضد عفونی و نظافت اماکن و...  انعکاس نقاط ضعف و قوت آن به رئیس ستاد و سایر مبادی مربوط گزارش می‌شود. همچنین رصد و پایش افراد مبتلا یا مشکوک به ویروس کرونا، توزیع ژل‌های ضدعفونی‌کننده، نظارت نامحسوس بر رفت‌وآمد و کنترل تردد افراد به داخل دانشگاه و توجیه  افراد مراجعه‌کننده بر استفاده از امکانات ضد عفونی فراهم شده در در‌های ورودی توسط  نیروهای حفاظت فیزیکی مستقر در محل توسط کمیته نظارت و پایش انجام شده است.

معاون علوم پزشکی استان خراسان رضوی و رییس ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خاتمه از همکاریهای صمیمانه ریاست دانشگاه، معاونین ، دبیرستاد، اعضای کمیته های مختلف و همکاران بخشهای مختلف دانشگاه بخصوص امور عمومی ، مالی، تدارکات و ... که با همدلی فراوان در جهت اهداف ستاد همکاری و فعالیت نمودند قدردانی کرد .