دكتر خير خواه خبرداد: تصویب و آغاز دو طرح اقتصادی دانش بنیان و یک طرح سرمایه گذاری دردانشگاه آزاد اسلامي مشهد

چاپ

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خبر داد:

تصویب و آغاز دو طرح اقتصادی دانش بنیان و یک طرح سرمایه گذاری

همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از تصویب و آغاز دو طرح اقتصادی دانش بنیان و یک طرح سرمایه گذاری خبر داد.

دكتر اسماعيل خير خواه دبیر شورای مدیریت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامي خراسان رضوي در گفتگو با روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، با اعلام اين خبر افزود: طرح تولید محصولات جاذب مواد نفتی از سطح دریا و خشکی با ارزش سرمایه گذاری کل معادل 20 میلیارد ریال، اولین طرح دانش بنیان است که پس از ماه ها تلاش موفق به اخذ مصوبه از شورای مدیریت دانش بنیان استان و کمیسیون دائمی استان خراسان رضوی شد.

وي افزود: این طرح در زمره طرح های ارائه شده توسط واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه است كه تحت مدیریت دکتر فاطمه فراش بامحرم از اعضاء هیات علمی گروه شیمی مستقر در مرکز رشد به نتیجه رسیده است.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، طرح تولید بذور هیبریدی و بذور استاندارد و مرغوب را دومین طرح دانش بنیان عنوان كرد و گفت: اين طرح در راستای رونق و احیاء حوزه کشاورزی در دانشگاه و استفاده بهینه از زمین های کشاورزی و ماشین آلات و سایر پتانسیل های موجود در دانشگاه از شورای مدیریت دانش بنیان استان و نیز کمیسیون دائمی هیات امنا استان مصوبه خود را دریافت نموده و عملیات آماده سازی زمین و کاشت بذور، در اراضی کلاته ملاکاظم متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی مشهد آغاز شده است .

دكتر خيرخواه ، ارزش سرمایه گذاری کل این طرح را حدود 7 میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: آورده دانشگاه زمین، آب و ماشین آلات کشاورزی است.

وي ادامه داد: در این مشارکت که با دکتر صدرآبادی استاد تمام گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و تیم مجرب وي صورت گرفته، برای دانشگاه حداقل دو میلیارد و ششصد میلیون ریال سود خالص پیش بینی شده است. زمین مذکور در سال گذشته به مبلغ کل 350 میلیون ریال برای یک سال اجاره داده شده بود.

دکتر خیرخواه همچنین از تصویب طرح اقتصادی احداث باغ آلوی خشکباری به صورت BOT به وسعت 15 هکتار در گلبهار بعنوان سومین طرح در شورای مدیریت دانش بنیان استان و کمیسیون دائمی هیات امنا استان خبر داد.

وي افزود: این طرح که توسط ریاست مجتمع گلبهار دکتر ناطق گلستانی پیشنهاد شده بود، در زمین 200 هکتاری مجتمع بین الملل گلبهار با اهداف چند وجهی اقتصادی، رونق کشاورزی، محوطه سازی و آبادی مجتمع گلبهار و افزایش جذب دانشجو به اجرا در می آید.

دكتر خيرخواه؛ ارزش سرمایه گذاری کل این طرح را بالغ بر 60 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: آورده دانشگاه صرفا غیر نقدی (زمین و آب) بوده و عایدات آن تا 10 سال بصورت 50-50 با مشارکت کننده تقسیم خواهد شد و پس از 10 سال تمامی باغ و درآمد آن بطور کامل متعلق به دانشگاه خواهد بود.

دبیر شورای مدیریت دانش بنیان استان در ادامه اعلام کرد: دهها طرح دانش بنیان دیگر که حاصل تلاش و فعالیت های واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد مشهد و واحدهای استان خراسان رضوی آماده تجاری سازی بوده و در حال انجام فرایند بررسی طرح توجیهی و تصویب نهایی می باشند که در هفته های آینده بتدریج مصوب و اخبار آن اعلام خواهد شد.

دکتر خیرخواه با اشاره به اینکه فرایند بررسی و تصویب طرح های دانش بنیان بسیار پیچیده، زمانبر، طاقت فرسا و نیازمند دقت فراوان است كه برای هر کدام از این طرح ها ده ها ساعت وقت صرف شده، از زحمات سعيد محمودی مدیر اقتصاد دانش بنیان و جاويد نوبخت مدیر مرکز رشد در اين خصوص تشکر و قدردانی كرد.