• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • دكتر صفار هرندي: مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است/ 40 سال تجربه دیگر نباید بر اساس آزمون و خطا عمل کنیم

دكتر صفار هرندي: مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است/ 40 سال تجربه دیگر نباید بر اساس آزمون و خطا عمل کنیم

چاپ ایمیل

دكتر صفار هرندي در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد:

مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است/ 40 سال تجربه دیگر نباید بر اساس آزمون و خطا عمل کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است، گفت: فرهنگ هم یک مقوله دم‌دستی و در حدی بوده که همه در آن ورود می‌کنند و هم از طرف دیگر یک امر پیچیده و سخت است.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، دكتر محمد حسين صفارهرندی عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در همايش بصيرتي اساتيد بسيجي دانشگاه هاي استان خراسان رضوي كه درسالن همايش هاي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد برگزار شد، ضمن تبريك هفته بسيج گفت: بسیج در مقام بالاتر، مقتدای خود را امیرالمومنین(ع) می‌داند از اين رو بسیج به سرچشمه‌ای فیاض و مستمر متصل بوده به همین دلیل چشمه‌های آن همچنان جوشان است.

وی با بيان اينكه درست است که ما در کشور بيش از 100 حزب داریم، اما احزاب ما بیشتر احزاب شب انتخابات بوده و در زمان انتخابات فعال هستند؛ تصريح كرد: حزب به معنای واقعی تشکیلاتی است که نیروهای همفکر را جمع می‌کند، انسجام می‌بخشد، به آنها آموزش می‌دهد و تمرینی برای گرفتن مسوولیت است.

دكتر صفارهرندی در خصوص تاثیرگذاری بسیج به عنوان یک حزب پنهان، تصریح کرد: یک حزب نانوشته بدون آلوده شدن به دعواهای طائفه‌گری و حزبی وجود دارد و بخشی از آن خواسته و نیاز را برآورده می‌کند و بسیج اساتید به لحاظ برآوردن این خواسته دارای شایستگی‌های بزرگی است.

وي در ادامه در رابطه با آسيب شناسي فرهنگ و مديريت فرهنگي جامعه به بيان مطالبي پرداخت و گفت: نظامی‌که متفاوت از نظام‌های دیگر جهان است، وقتی می‌خواهد نهادهای خود را سامان دهد، هیچ نسخه قابل الگوگیری در اختیارش نیست، جز مضامین بلند و محکمی که از سیره اولیای الهی و قرآن کریم به دست آمده ‌است.

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: ما پیش از این تجربه حکومت‌داری نداشتیم، بنابراین هر کاری که کردیم با ظرفیت‌های موجود انجام دادیم و در ابتدای انقلاب با این امر سهل و ممتنع مواجه شدیم.

دكتر صفار هرندي درادامه به تعبیر میشل فوکو فیلسوف فرانسوی که به عنوان روزنامه‌نگار در دوران انقلاب به ایران آمده ‌بود، اشاره كرد و گفت: همه انقلاب‌ها براي تغییرات اقتصادی یا سیاسی مي آيند ، اما در ایران وقتی به انقلاب نگاه می‌کنید، می‌بینید که درست است مردم مشکلات اقتصادی دارند و وضع معیشتی خوبی ندارند، اما روح این انقلاب، اقتصادی و سیاسی نیست. در انقلاب ایران مردم آمدند تا خود را عوض کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بيان اينكه اگر بخواهیم مهم‌ترین شاخصه فرهنگی بودن را در مورد شخصیت‌های انقلاب نشان دهیم، این است که آنها بیشتر در وادی کتاب ظاهر شدند و ارتباطشان تقریبا با رسانه قطع بود ؛ افزود: در حوزه‌هایی مانند سینما نیز انقلابیون حضور نداشتند زیرا با آلودگی‌هایی که سینما در آن زمان داشت، نمی‌توانستند به آن نزدیک شوند. حضور در مقوله موسیقی نیز با توجه به آنکه حکم اکثر مراجع آن زمان این بود که موسیقی حرام است، بسیار اندک بود.

دكتر صفارهرندی با تاكيد براينكه امروز که زبان هنر و تصویر گویاتر از همه‌ی زمان‌ها است، افزود: هنرهای تجسمی متشکل از مجسمه‌سازی تا نقاشی و طراحی، بسیار کارایی دارد. زمانی این هنرها جزو هنرهای ممنوعه بود و بسیاری از افراد را از ورود به این عرصه منع می‌کردند، البته در بسیاری از موارد با توجه به سمت و سویی که این هنر داشت، درست هم بود، اما پس از انقلاب خوشبختانه ما هیچ منعی در زمینه هنرهای تجسمی نداشتیم.

وي با بيان اينكه بعد از 40 سال تجربه دیگر نباید بر اساس آزمون و خطا عمل کنیم، اظهار داشت: آزمون و خطاهای برخی از مدیران با هزینه‌هایی روبرويي بوده و این در آینده قابل قبول نیست، 40 سال تجربه باید ما را به جایی برساند که آماده باشیم و بر طبق آزمون و خطا عمل نكنیم .