• image
  • image
  • image
  • image

برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

چاپ ایمیل

دکتر کلانتری خبر داد

برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

نخستین نشست برنامه‌ریزی برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه در دو مرحله (پیش همایش در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و در نیمه دوم ۱۴۰۱) برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: وظیفه ما معرفی شخصیت و بُعد علمی رهبر معظم انقلاب به جامعه است. بنابراین باید جمعی از اندیشمندان بر اساس اندیشه‌های معظم‌له، کار علمی درجه یک تولید کنند و در اختیار علاقه‌مندان قرآن کریم قرار دهند.

دکتر کلانتری با بیان اینکه زیرساخت شخصیت امام خامنه‌ای، زیرساخت قرآنی است، خاطرنشان کرد: بنیان اندیشه‌های ایشان در همه عرصه‌ها با قرآن مرتبط است.

وی با اشاره به کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اظهار داشت: این طرح شامل ۲۸ سخنرانی مقام معظم رهبری در سال ۵۳ در مشهد است که بی‌نظیر است. تمامی سخنان رهبر انقلاب اسلامی در این سخنرانی‌ها، نو و دارای یک مفهوم جدید هستند. این موضوع نشان دهنده بزرگی شخصیت ایشان است؛ شخصیتی که در قرآن ذوب شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) یک شخصیت کم نظیر در بین فقیهان شیعه هستند، اضافه کرد: فقیهان بزرگ ما در حوزه‌های مختلف متخصص بودند اما معمولاً تخصص اصلی آنان فقه و اصول است؛ همانند شیخ طوسی که در اصول، فقه، تفسیر، حدیث و کلام، صاحب نظر بود، بسیار کم است.

دکتر کلانتری ادامه داد: آثار امام خمینی(ره) در حوزه عرفان همانند آثار یک متخصص تمام عیار در این حوزه است. همچنین در حوزه کلام منجر به حیرت اهل فن می‌شود. ایشان در حوزه‌های اصول، فقه و تفسیر نیز دارای نوآوری‌هایی هستند.

وی با اشاره به کتاب‌های شعر امام خمینی رحمت الله علیه گفت: آثار ایشان در حوزه فلسفه و روح لطیف ایشان در حوزه شعر تعجب‌برانگیز است. به اعتراف بسیاری از افرادی که از جریانات مختلف مشرف به دیدار امام خامنه‌ای شدند بر این باورند که ایشان همانند امام خمینی (ره) هستند.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: مبانی تفسیری، روش‌های تفسیری، برداشت‌های ویژه تفسیری در تفسیر ترتیبی، تفسیرهای موضوعی و معارف قرآنی (عقاید، اخلاق و غیره) قرآن و علوم انسانی (مباحث میان‌رشته‌ای)، علوم و فنون قرائت، مباحث علوم قرآنی، جایگاه قرآن و نقش قرآن در جامعه، از جمله موضوع های اصلی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای است.

دکتر کلانتری، اهداف برگزاری این کنگره را شناخت اندیشه‌های کلی امام خامنه‌ای در مباحث قرآنی، ارائه دیدگاه‌های خاص تفسیری امام خامنه‌ای، ارائه اندیشه‌های امام خامنه‌ای در مباحث علوم قرآنی، علوم انسانی با صبغه قرآنی و غیره.، تدوین آثار قرآنی، کشف نوآوری‌های قرآنی امام خامنه‌ای، جهت‌دهی به فعالیت‌های قرآنی و کیفیت نقش‌آفرینی قرآن در زندگی مردم و جامعه برشمرد.

وی تصریح کرد: مبانی تفسیری، کلیات قرآن و علوم، روش‌های تفسیری، قرآن و سیاست، علوم قرآنی، قرآن و اقتصاد، قرآن و علوم، قرآن و عرفان، تفسیر ترتیبی، قرآن و علوم عقلی (فلسفه و کلام)، معارف قرآن (عقاید، اخلاق، احکام)، قرآن و حقوق و فقه، علوم و فنون قرائت، قرآن و تاریخ، پیشنهادهای امام خامنه‌ای برای گسترش فرهنگ قرآنی و فعالیت‌های قرآنی، ترجمه قرآن، قرآن و علوم اجتماعی، قرآن و مستشرقان، قرآن و علوم تربیتی و روان‌شناسی، تاریخ قرآن، قرآن و ادبیات و علوم ادبی، رسم‌الخط قرآنی، قرآن و مدیریت قرآن و بهداشت روان و علوم پزشکی، قرآن و علوم طبیعی (کیهان‌شناسی، پزشکی و غیره) محورهای فراخوان کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای به میزبانی استان‌های مشهد (دانشگاه آزاد اسلامی استان مشهد)، قم (مجموعه آموزش عالی قرآن و حدیث) و تهران (دانشگاه آزاد اسلامی تهران) به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

در این نشست، حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگان پژوهشکده قرآن و عترت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، موسسه نشر آثار امام خامنه‌ای و نمایندگان جامعة المصطفی العالمیه حضور داشتند.

معرفى اجمالى دانشگاه

امكانات خدماتى، رفاهى

ويژگى هاى آموزشى، پژوهشى

تسهيلات مالى، اعتبارى

پرديس بين الملل خراسان