1

3

4

7

8

9

10

13

14

 

 

 

بازنگری عنوان و محتوای درسی وصایای امام(ره)/ تعیین تکلیف پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد

در جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد
بازنگری عنوان و محتوای درسی وصایای امام(ره)/ تعیین تکلیف پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد
شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه صبح امروز با حضور دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در این شورا درباره نحوه ارائه درس وصایای امام خمینی(ره) بحث و تبادل نظر صورت گرفت و با پیشنهاد اعضا و تاییددکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه، مقرر شد تغییراتی در عنوان و محتوای این درس اعمال شود.
دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید محتوای مناسبی در شان اندیشه های امام(ره) تدوین و به دانشجویان ارائه شود، اظهار داشت: عنوان این درس می تواند به اندیشه ها و وصایای امام(ره) تغییر یابد چرا که همین تغییر محتوای درس را نیز مشخص می کند. یکی از منابع اندیشه های امام خمینی(ره) کتاب صحیفه نور ایشان است که می توان محتوای مناسبی از این کتاب برای درس وصایا و اندیشه های ایشان استخراج کرد.
در این جلسه با موافقت اعضا مقرر شد، درس وصایای امام(ره) به عنوان درس وصایا و اندیشه های امام(ره) تغییر عنوان یابد. همچنین این درس برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه شود.
با پیشنهاد دکتر فرهاد رهبر مقرر شد، درس وصایای امام(ره) در هر ترم دوبار از سوی واحد الکترونیک ارائه شود. گفتنی است این مصوبه از ترم آتی در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی خواهد شد.
در ادامه جلسه، اعضا با پیشنهاد اداره کل امور شاهد و ایثارگران در خصوص تغییر محتوای درس یادبود دفاع مقدس موافقت کردند.
معایب و مزایای آموزش محور بودن دوره کارشناسی ارشد نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر رهبر در این خصوص با تاکید بر اینکه در دوره های تحصیلات تکمیلی اصل بر گذراندن پایان نامه است، گفت: متاسفانه مدیریت پژوهش در دانشگاه های کشور ما انجام نشده است. اساتید راهنما باید نظام موضوعات پژوهشی مورد نیاز کشور را استخراج کرده و آن را به عناوین ریزتر پژوهشی تقسیم کنند و از دانشجویان بخواهند تا در این طرح های تحقیقاتی شرکت کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه پایان نامه های یک استاد و گروه آموزشی تصویر روشنی از حل یک مشکل جامعه و صنعت را ارائه نمی دهد.
در نهایت مقرر شد گذراندن درس پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد کماکان الزامی باقی مانده و در موارد خاص که انجام این درس برای دانشجو مقدور نباشد در کمیسیون موارد خاص تصمیم گیری شود.
در این جلسه همچنین گزارش توجیهی ایجاد رشته مهندسی زیستی در گروه علوم پایه از سوی دکتر علیرضا ایرانبخش ارائه شد و مقرر شد طرح با جزییات بیشتری در جلسه آینده مطرح تا درخصوص آن تصمیم گیری شود.
در ابتدای این جلسه دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه توضیحاتی درخصوص شرح وظایف شورای برنامه ریزی و ضرورت ایجاد گروه های برنامه ریزی پرداخت.
دکتر رهایی با اشاره به تدوین آیین نامه شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تدوین مقررات، معیارها و اصول حاکم بر برنامه ریزی آموزشی و درسی در سطح آموزش عالی و ضوابط بررسی و تصویب برنامه ها در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی، تدوین سیاست ها و مقررات نظارت بر حسن اجرای برنامه های آموزشی و درسی در واحدهای تابعه دانشگاه و تعیین اولویتها و راهبردهای توسعه علوم و آموزش عالی در دانشگاه با توجه به روند گسترش علوم و آموزش عالی در کشور و جهان در چارچوب وظایف و اختیارات دانشگاه از وظایف این شوراست که در این آیین نامه به آن اشاره شده است.
وی درباره وظایف و اختیارات این شورا افزود: تصویب مقررات و معیارهای تدوین برنامه درسی در دوره های مختلف اموزشی عالی، تدوین مقررات بررسی و تصویب برنامه های آموزشی و درسی جدید که از طرف واحدهای دانشگاه یا نهادها و دستگاه های اجرایی به شورا پیشنهاد می شود، بررسی و تصویب پیشنهادهای رسیده در جهت حفظ،شکوفاسازی و هدایت استعدادهای درخشان از مهمترین وظایف این شورا به شمار می رود.
وی همچنین با اشاره به تشکیل 8 گروه برنامه ریزی برای بازنگری و به روز کردن سرفصل دروس گفت: گروه برنامه ریزی علوم پزشکی، گروه برنامه ریزی فنی و مهندسی، گروه برنامه ریزی علوم پایه، گروه برنامه ریزی کشاورزی و منابع طبیعی، گروه برنامه ریزی علوم انسانی، گروه برنامه ریزی علوم اجتماعی و رفتاری، گروه برنامه ریزی دامپزشکی و گروه برنامه ریزی هنر و معماری در ذیل این شورا تشکیل شده است.
دکتر رهایی درباره مهمترین وظایف این گروه های آموزشی خاطر نشان کرد: بازنگری برنامه های موجود همکاری در اصلاح آیین نامه های آموزشی، مجموعه های بین رشته ای جدید در سطح تحصیلات تکمیلی و مهارتی کردن دوره های کاردانی و کاردانی به کارشناسی از وظایف این گروه ها به شمار می رود.

لينك هاي مرتبط

 

21

22