1

vaa00

7

4

8

9

10

22

 

 

 

 

 

مأموریت تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور ابلاغ شد

 توسط دکتر فرهاد رهبر :
مأموریت تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور ابلاغ شد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ مأموریت تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر در جلسه شورای هماهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر، گفت: محتوای دروس در مقاطع مختلف باید به این سمت برود که دانشجو در وهله اول بداند چگونه مسئله‌یابی کند و دوم اینکه چگونه به حل مسئله بپردازد؛ این در حالی است که محتواهای درسی دانشگاهی در حال حاضر حافظه‌محور است.
وی افزود: واحد علوم و تحقیقات می‌تواند در پیشبرد برنامه تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد که این برنامه، نقطه آغازینی برای مسئله‌محوری محسوب می‌شود. به عنوان مثال یک گروه از اساتید در یک حوزه تخصصی تشکیل شود و هر کدام یک فصل از یک کتاب درسی را متناسب با تجارب و وضعیت بومی کشور تدوین کنند.
دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تقویت روحیه کار گروهی در نوشتن کتاب، جهاد تدوین کتب درسی بومی را با تکیه بر مسائل بومی کشور و متناسب با جهتی که برای متحول شدن آموزش‌ها می‌رویم به سمت مسئله‌محوری سوق دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از دلایل شکل‌گیری بازار «پایان‌نامه فروشی» را عدم آشنایی و تسلط برخی دانشجویان به فرآیند مسئله‌یابی و حل مسئله دانست و با یادآوری استراتژی کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر مسئله‌محوری و حل مسائل جامعه و کشور، گفت: علمی که توسط استاد و محقق ایرانی تولید می‌شود باید به ثروت و ارزش‌افزوده تبدیل و مشکلی از مشکلات کشور را حل کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بر ضرورت تغییر معیارهای موثر در ارتقای اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: از طریق تغییر آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی و ارزشگذاری بر روی خدمات و فعالیت‌هایی که در زمینه ارتباط با صنعت انجام می‌دهند، می‌توان حساسیت اعضای هیات علمی نسبت به حل مسئله را افزایش داد.
وی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری همکاری‌های مشترک تحقیقاتی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: انتظار می‌رود واحدهای دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی را یکپارچه ببینند و هر واحدی که در زمینه تحقیقاتی تبدیل به هاب می‌شود، امکانات و پژوهش‌های مرتبط صورت گرفته در سایر واحدها را به کمک بگیرد.
دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: واحدهای دانشگاهی در انجام پروژه‌های ملی و بزرگ، امکانات و ظرفیت‌های واحدهای مختلف دانشگاه را به کمک بگیرند؛ به عنوان مثال هنگام تعریف یک طرح تحقیقاتی، ابتدا به جستجو در عناوین تحقیقات صورت گرفته در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی بپردازند.
وی کار جهادی دانشگاهیان را تضمین‌کننده افزایش اعتماد صنعت به دانشگاه دانست و افزود: واحدهای دانشگاهی باید به مرکز اتصال اعضای هیات علمی به صنعت تبدیل شوند؛ از این رو مدیران دانشگاهی باید اعضای هیات علمی را در حوزه ارتباط با صنعت حمایت کنند تا به هدایت فعالیت‌هایشان در مسیر پژوهش‌محوری و حل مسئله بپردازند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که اساتید به صورت جهادی به پیگیری پروژه‌های ارتباط با صنعت بپردازند و پروژه‌ها با سرعت و کیفیت به پایان برسند، سرمایه اجتماعی و اعتماد صنعت به دانشگاه احیا شده و ارزش افزوده پایدار برای دانشگاه ایجاد می‌شود.
دکتر فرهاد رهبر جرأت علمی را لازمه حرکت با اقتدار و رو به جلو در دانشگاه و کشور دانست و واحد علوم و تحقیقات را مأمور تدوین شیوه‌نامه «فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت» با بهره‌گیری از تجربه‌های موجود کرد.
وی در این نشست همچنین بر سرعت‌بخشی به امور اساتید و دانشجویان، کوتاه شدن فرآیندها در واحدهای دانشگاهی، کنترل پروژه و رصد مصوبات و برنامه‌های مصوب دانشگاه نیز تاکید کرد.

لينك هاي مرتبط

69888

 102